A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Értékközvetítés a Nagykőrösi Református Gimnázium nevelésében a XVII. századtól napjainkig

Szerző
Nagykőrös
Kiadó: Kék Nefelejcs Nagykőrös Nyomda
Kiadás helye: Nagykőrös
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 83 oldal
Sorozatcím: Gimnáziumi füzetek
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelés az emberre irányuló fejlesztő hatások egymással koordinált és egésszé szerveződő rendszere, mely az egyén fejlődését abból a célból segíti elő és irányítja, hogy az képes és kész legyen a... Tovább

Előszó

A nevelés az emberre irányuló fejlesztő hatások egymással koordinált és egésszé szerveződő rendszere, mely az egyén fejlődését abból a célból segíti elő és irányítja, hogy az képes és kész legyen a társadalomban és az egyéni életében reá háruló feladatok elvégzésére. A nevelés, mint társadalmi tevékenység örök kategória, azonban célját, tartalmát, intézményeit tekintve történeti jellegű. A nevelés jegyeit azok a célok, tartalmak, erkölcsi értékek adják meg, melyek az adott társadalmi közeget jellemzik.
A nevelés a személyiségformálás folyamata. Magában foglalja a gyermekek tudásának, képességeinek fejlesztését, erkölcsi tulajdonságaiknak jellemvonásaiknak kialakítását, ízlésüknek és testi erőiknek kifejlesztését. A személyiségjegyek szerves egységben és egymással bonyolult kölcsönhatásban fejlődnek. A nevelés mindig az egész személyiséget fejleszti. A nevelési módszerek közé tartozik a követelés, a meggyőzés, a gyakorlás, az ellenőrzés - értékelés és az elismerés - büntetés. A nevelés színterei lehetnek az iskolai foglalkozások, az ifjúsági körök, a sportszakosztályok, a kirándulások és a diákotthonok.
Az erkölcsiség az erkölcsi ítéleten alapszik, melynek során a saját vagy mások cselekedeteiről ítéletet mondunk, annak értékét figyelembe véve. Az erkölcsöt a cselekedet értéke alapján ítéljük meg, ehhez szükségünk van mértékre, mintákra, normákra. A cselekedetek értékét az erkölcsi törvények szabják meg. A keresztyén törvények Isten akaratát közvetítik, melyek kötelező érvényűek. Az erkölcsi ítélet nem a cselekedet hatásán méri le annak erkölcsi értékét, hanem, hogy milyen érzésekből származik, milyen mivoltú az akarat, amelyből ered. Az érték azoknak a tulajdonságoknak a foglalata, amelyek egy dolgot, magatartást, eseményt stb. kitüntetetté, fontossá, követendővé vagy elvetendővé tesznek, olyan viszony, amelyet pozitív és/vagy negatív minősítéssel látnak el. A nevelés mindenkori lényegét az értéke határozta meg.
Amit a korszellemet képviselő család, iskola, állam, egyház és a nevelő személyiség értékesnek tartott, azt akarta megvalósítani a jövő generációban. Ezért a nevelést, a nevelői tevékenységet végzők által képviselt és elfogadott értékek határozták meg. A cél minden korban a kialakításra váró emberideál volt. A nevelés arra irányul, amivé válnunk kell. Ez az adott világ vagy társadalom kereteibe harmonikusan jelenlévő ideális emberkép. A nevelés az a tervszerű alkotó tevékenység, melynek célja a mindenkori emberideál megvalósítása a növendékben. Vissza

Tartalom

1. Értékközvetítés a kezdetektől az 1848/49. tanévig 4
1.1. A nevelés fogalma, alapkérdései és feladatai 4
1.2. Az iskola alapítása, az első iskolai törvények 5
1.3. Az értelmi, erkölcsi és vallásos nevelésről 10
1.4. A partikulák szellemisége 11
1.5. A körösi partikula belső rendje a XVIII. század közepén 12
1.6. Az iskolai élet re vonatkozó "Közönséges Regulák" 18
1.7. Az iskola önképzőkörének tevékenységéről 19
'2. Értékközvetítés 1848-tól a századfordulóig 20
2.1. Az "Organisations Entwurf' hatása az iskolai életre 20
2.2. Szigeti Warga János pedagógiai munkássága 23
2.2.1. Fegyelem és önfegyelem 23
2.2.2. A testi és lelki erők szerepe 25
2.2.3. A példa által való nevelés 27
2.2.4. Az engedelmesség 27
2.2.5. A jutalmazás és büntetés 27
2.2.6. Az erkölcsi jellem kialakítása az erények által 28
2.2.7. Az iskola - szülő - gyermek viszonya 29
2.2.8. Az erkölcsi jellem nevelése a vallás által 30
2.2.9. A tanuló ízlésének nevelése 32
2.2.10. A szellemi nevelés 32
2.3. A líceumi rendszer 33
2.4. A vallásosság megszilárdítása 34
2.5. Adalékok az 1860-as, 1870-es tanévekről 36
2.6. A növendékek erkölcsi és szorgalmi magaviseletéről 38
2.6.1. A nevelő személyisége 39
2.6.2. A család és az iskola kapcsolata a fegyelemre nevelésben 39
2.6.3. A szellemi nevelés három (értelmi, érzelmi és akarati) fő területe 40
2.6.4. A fegyelemnek a növendék jellemképzésére irányuló szakaszai 40
3. Értékközvetítés a századfordulótól az államosításig 42
3.1. Az egyén és a közösség egymásra hatása a nevelésben 43
3.2. Az iskola és a szülői ház kapcsolatának alakulása 44
3.3. Intézetünk kálvinista szellemének meghatározó szerepe a nevelésben 46
3.4. A cserkészmozgalom 47
3.5. Zászlószentelés 49
3.6. Valláserkölcsi nevelés 49
3.7. A kirándulások nevelőereje 50
3.7.1. Beszámoló egy iskolai kirándulásról 1930-ban 51
3.8. Nevelés és demokrácia viszonya Karácsony Sándor pedagógiájában 52
3.8.1. Társaslélektan 54
3.8.2. Református keresztyén nevelésünk jövője 54
4. Értékközvetítés napjainkban 56
4.1. Ismét a református egyházközségek fenntartásában 56
4.2. Iskolánk pedagógiai programjából 58
4.2.1. Pedagógiai alapelvek, célok, feladatok 59
4.2.2. A pedagógiai elvek megvalósításának módjai 60
4.2.3. Az iskola hagyományokra épülő megjelenítése 62
4.3. A tanárjelöltek tanítási gyakorlata 63
4.4. Az internátus pedagógiai programjából 64
4.5. A gimnázium nevelési és oktatási programjából 66
4.5.1. Hitbeli nevelés 66
4.5.2. Nemzeti nevelés 67
4.5.3. A személyiség nevelése 67
4.5.4. Magas szintű és színvonalas oktatás 68
4.5.5. Testi nevelés 68
4.5.6. Nevelési és oktatási céljaink elérése érdekében végzett feladataink 69
4.6. A református iskolákra váró feladatok 69
Melléklet 7
Felhasznált irodalom 78
Jegyzetek 80

Suba Lajos

Suba Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Suba Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem