A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az instrukciók szerepe a drámában

Az Összehasonlító irodalomtörténet szakos hallgatók szemináriumi dolgozatai

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az alábbi dolgozatok az összehasonlító irodalomtörténet szakos hallgatók szemináriumaira készültek az 1979/80. tanév második, és az 1980/81. tanév első félévében. Már az 1978/79. tanévtói kezdődően... Tovább

Előszó

Az alábbi dolgozatok az összehasonlító irodalomtörténet szakos hallgatók szemináriumaira készültek az 1979/80. tanév második, és az 1980/81. tanév első félévében. Már az 1978/79. tanévtói kezdődően Drámaelemzések címen meghirdetett szakszemináriumon elsősorban a dráma műnemi törvényszerűségeiről volt szó. Ennek vizsgálatára azért került sor, mert a drámáról a legtöbb esetben mint jelentésteli irodalmi szövegről beszélnek, s nem mint olyan másodlagos, műalkotásvilágról, amelynek léte speciális műnemi törvényszerűségek alapján épül föl.
A jelzett félévekben jutottunk el addig, hogy megértsük és tisztázzuk, az ún. szerzői instrukcióknak milyen szerepe és jelentősége van ebben a világban. Lévén, hogy minden dráma - a kezdetektől napjainkig - három, egészen pontosan elhatárolható szövegegységből épül föl - "név", dialógus, szerzői instrukció megvizsgáltuk: rejlik-e ebben az alakinak-formainak látszó tényben valami mélyebb, e világ tartalmát, lényegét hordozó és kifejező jelentés?
Amikor a "név" és a dialógus elemzése után a szerzői instrukciók vizsgálatát kezdtük el, ismét abból a tényből indultunk ki, hogy a dráma műnemi alaptörvényszerűsége a szituáció /amelyet nem a szokásos "helyzet" értelmében használunk/, vagyis tehát a viszonyrendszer, amelyben a változás szükségessége rejlik, s amelyből a dráma cselekménye kibomlik. Vissza

Tartalom

Bécsy Tamás: Bevezető 3
Eszterág Ildikó: Az instrukciók szerepe Shakespeare Vízkeresztjében 6
Kolta Magdolna: A szerzői utasítások hiánya Racine: Berenice című drámájában 14
Horváth Krisztina: Normarendszer és személyiség Congreve: Így él a világ című drámájában 30
Fülöp Zsuzsa: A jellemábrázolás és az instrukció összefüggése Schiller Teli Vilmosában 43
Hochenburger Ágnes: A szerzői instrukciók V. Hugó Hernanijában 60
Hoppe Mariann: A jellemábrázolás módjai Csehov: Három nővér című drámájában 67
Fenyő D. György: Angyal szállt le Babilonba /A drámai akciók elemzése/ 33
Katona Zsuzsanna: A szerzői utasítások egy modern drámában /Camus: Caligula/ 104
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv