1.034.171

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Esztétikai olvasókönyv

A szép aktualitása kérdéséhez

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nagyon fontos körülménynek tartom, hogy a művészet legitimációjának kérdése nemcsak aktuális, hanem ugyanakkor igen régi téma (...)
A régebbi korok művészete csak az idő és az elevenen megőrződő, elevenen változó hagyomány szűrőjén jut el hozzánk. A modern nonfiguratív művészetnek ugyanilyen feszes és tömör lehet a szerkezete, s ugyanilyen lehetőségei vannak arra, hogy közvetlenül szólítson meg bennünket - persze csak legjobb alkotásaiban, melyeket ma még aligha tudunk megkülönböztetni az utánzatoktól. A műalkotásban maradandó, tartós képződménnyé változik az, ami még nem egy képződmény zárt összefüggésében van jelen, hanem tovaáramlik, amikor az ilyen képződményekbe belenövünk, egyben túlnövünk önmagunkon. "A tétova időben van egy s más, mi tartható" - ez ma a művészet, ez volt tegnap és ez volt mindig.

Tartalom

Orbán Gyöngyi: Bevezetés az esztétikai olvasókönyv játékterébe5
Hans-Georg Gadamer:11
A szép aktualitása12
A művészet mint játék, szimbólum és ünnep12
Platón:38
Szókratész és Diotima beszélgetése Erószról, a szépségről, a bölcsességről és a poézisről40
Georg Wilhelm Friedrich Hegel:52
A szép fogalma55
Természeti szép és művészeti szép55
Mi teszi szükségessé a szép fogalmának megújítását?56
A szép "teljes" fogalma57
A művészeti szép fogalma58
A műalkotás mint emberi tevékenység terméke59
A műalkotás mint az emberi érzékek számára az érzéki dolgok közegéből merített produktum61
A művészet célja62
A művészet helyzete71
A művészet helyzete a véges valósághoz való viszonyában71
A művészet viszonya a valláshoz és a filozófiához72
Szent Ágoston (Aurelius Augustinus)77
A keresztény tanításról79
A dolgok fölosztása79
Mit jelent élvezni és mit jelent használni79
A háromszemélyű egy Istenről, akit élvezünk80
A kimondhatatlan Istenről81
Meg kell tisztítanunk lelkünket, ha látni akarjuk az Istent81
Miképp jött hozzánk az Isten bölcsessége?82
A rendről82
A zene és a költészet. A háromféle hangzás. A vers eredete. A ritmus82
A zenéről84
Miért kap helyet a zene meghatározásában a tudás84
Az igaz vallásról91
Az egységnek a nyoma megtalálható a testekben, de az egység maga csak a lélek által szemlélhető91
A Vallomásokból92
A hallás élvezetéről92
A szemek kívánsága94
Leonardo da Vinci:96
Tudomány és művészet98
Az igazi ismeret nem spekulatív, hanem tapasztalati98
A festészet többre képes a költészetnél99
A festészet által nyújtott gyönyörűség nem pótolható102
Mátyás király válasza a költőnek103
Végkövetkeztetés a költő és a festő közötti vitában104
Umberto Eco:106
A nyitott mű poétikája107
A műélvezés új helyzetei107
Nyitott formák a történelemben111
Példák mozgásban lévő művekre118
A nyitott mű: korunk ismeretelméleti metaforája121
Fordulat korunk (művészet) szemléletében128
Martin Heidegger:130
A dolog és a mű133
Mi nehezíti a dolog dologiságának megértését?133
Útban az eszköz eszközléte felé141
Az igazság működésbe lépése a műben145
Az igazság és a művészet148
A költészet kitüntetett helye148
A művészet mint "alapítás"151
Gotthold Ephraim Lessing:155
Laokoón157
Előbeszéd157
Miért nem utánozta a szobrász Laokoón arcán a szenvedést?160
A szépség törvényének érvényesülése az antikvitás művészetében164
A termékeny pillanat kiválasztása a képzőművészetben167
A költészet megengedi a siralom utánzását168
A költészet a láthatatlant is ábrázolni képes170
Milyen mértékben merészkedhet a festő az időbeli, a költő a térbeli ábrázolás területére?173
Ami szép a költői ábrázolásban, az sokszor gyatra a festészetben, és fordítva180
Arisztotelész:185
Poétika188
A költői alkotás mestersége és ennek fajai188
Különbségek az utánzás tárgyában189
Különbségek az utánzás módjában190
A költői tevékenységet létrehozó okok190
Érv amellett, hogy a tárgyalás a tragédiával folytatódjék191
A tragédia sajátosságai192
A történet összeállításának követelményei194
Miért fontos a történet egysége?196
Miben különbözik a költő és a történetíró?196
Egyszerű és bonyolult történetek198
Váratlan fordulat, felismerés, szenvedés199
Milyen a jól megalkotott sorsfordulat?200
Részvétből és félelemből fakadó gyönyörűség201
A jellemek203
Miért nem lehet az eposzt tragédiává alakítani?203
A szavak a költészetben204
A költői nyelv erényei205
Friedrich Johann Christoph Schiller:208
Levelek az ember esztétikai neveléséről210
Első levél210
Második levél212
Harmadik levél213
Hatodik levél214
Kilencedik levél216
Tizenötödik levél219
Tizennyolcadik levél222
Huszonkettedik levél224
Huszonharmadik levél225
Huszonhatodik levél227
Huszonhetedik levél228
Immanuel Kant:231
Az esztétikai ítélőerő kritikája233
Az ízlésítélet első mozzanata - minőség szerint233
Az ízlésítélet második mozzanata, nevezetesen mennyisége alapján238
Az ízlésítéletek harmadik mozzanata a célok azon relációja szerint, amelyeket bennük vizsgálunk241
Az ízlésítélet negyedik mozzanata a tárgy láttán érzett gyönyör modalitása szerint247
A tiszta esztétikai ítéletek dedukciója249
Nicolai Hartmann:252
A szép mint az esztétika egyetemes tárgya254
Esztétikai aktus és esztétikai tárgy258
Forma és tartalom, matéria és anyag261
Szemlélet, élvezet, értékelés és produktivitás266
A természeti szép, az emberi szép és a művészi szép270
Az esztétikai tárgy létmódja és struktúrája272
Utánzás és teremtés276
Arthur C. Danto:282
Megbékélés a pluralizmussal283
Jegyzetek293
Névmagyarázatok313
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv