| Bevezetés | 11 |
| Az etika fogalma | 13 |
| Főbb etikai irányzatok | 15 |
| A tekintélyi elvre épülő etikák | 15 |
| A tapasztalatot megelőző "egyetemes alapelvekre" épülő individuális etika | 16 |
| Az intuícióval felismerhető, az emberi léttel adott értékekre épülő etika | 17 |
| A cselekedet következményeiből kiinduló etika | 17 |
| Az adott helyzetre érvényes döntéseket valló szituációs etika | 18 |
| Az emberi természetből kiinduló perszonalista etika | 19 |
| A személy mint az etika vonatkoztatási pontja | 21 |
| A személy fogalma | 23 |
| A személy értéke | 26 |
| Általános meggyőződés az emberi személy páratlan értékéről | 26 |
| A mítoszok magyarázata az ember kiemelt szerepére vonatkozóan | 27 |
| A filozófiai antropológia magyarázata az ember különleges helyzetére | 28 |
| A Biblia magyarázata az ember különleges helyzetére | 33 |
| Az értékekre irányuló személy | 37 |
| Az értékek megismerésére irányuló értelmi tevékenység | 37 |
| Az értékekből való részesedésre irányuló akarati tevékenység | 40 |
| Az ember ösztönös és érzelmi élete | 45 |
| A személy értékekre irányultságának magyarázata | 50 |
| Összefoglalás, következtetés | 52 |
| Értékek, amelyekre a személy irányul | 53 |
| Az érték fogalma | 53 |
| Az emberi élet értéke | 57 |
| Az élet mint alapérték | 57 |
| A keresztény tanítás az élet értékéről | 58 |
| Az élet értékének fontossága a bioetikai kérdések megoldásánál | 59 |
| Szellemi és lelki értékek | 60 |
| A tudás értéke | 60 |
| Az erkölcsi értékek | 61 |
| A közösségi és társadalmi értékek | 64 |
| A család és a kisebb közösségek értékközvetítő hatása | 65 |
| A társadalom és az állam értéke és értékközvetítő szerepe | 66 |
| A természet (anyagi világ) értéke | 68 |
| Az antropocentrikus irányzatok jellemzői | 68 |
| Az ökocentrikus irányzat jellemzői | 70 |
| A biocentrikus irányzat jellemzői | 71 |
| A természet értéke a kersztény tanítás szerint | 72 |
| Értékek, törvények és emberi jogok | 75 |
| A törvény | 77 |
| A törvény általános értelmezése | 77 |
| A törvény mint valláserkölcsi fogalom | 78 |
| A törvény jelentősége a Bibliában | 79 |
| A törvény szerepe a keresztény hagyományban | 81 |
| Egyetemes emberi jogok | 83 |
| Az emberi jogok kialakulásának története | 83 |
| Emberi jogok kinyilvánításai a II. világháború után | 85 |
| Az érték, a törvény és az emberi jogok kapcsolata | 87 |
| Az élet értéke | 88 |
| A tulajdon értéke | 89 |
| A hit és a vallás kifejezésének értéke | 90 |
| A "természettörvény" jelentősége | 91 |
| Összefoglalás | 93 |
| A lelkiismeret mint belső értékrend | 95 |
| A lelkiismeret kialakulása, nevelése | 97 |
| A belső értékrend alakulása a szaktudományok szerint | 98 |
| A lelkiismeret keresztény értelmezése | 101 |
| Az értelem szerepe a lelkiismereti döntésben | 103 |
| A lelkiismeret időbeni alakulása és a tett súlyosságának megítélése | 104 |
| A lelkiismeret fajtái | 106 |
| Egészséges lelkiismeret | 106 |
| Téves lelkiismeret | 107 |
| Kételkedő lelkiismeret | 108 |
| Aggályos lelkiismeret | 108 |
| Laza lelkiismeret | 109 |
| A cselekedetek értékelése | 111 |
| Az erkölcsileg értékes vagy "jó" cselekedet fogalma | 113 |
| Az erkölcsileg jó (értékes) cselekedetek és az értékek közötti kapcsolat | 113 |
| Az értékek ütközése és az erkölcsi jó | 114 |
| Az értékek "rangsora" | 115 |
| Az erkölcsileg "rossz" cselekedet fogalma | 117 |
| A bűn mint vallásos fogalom | 118 |
| A cselekedetek értékelése más szempontokat is figyelembe véve | 120 |
| A szándék és a körülmények hatása a cselekedetekre | 120 |
| A tudatosság és az akarat hatása a cselekedetekre | 121 |
| A kazuisztika módszere a cselekedetek értékelésénél | 124 |
| Az erények mint értékes tulajdonságok | 127 |
| Az erény klasszikus meghatározása | 129 |
| "Sarkalatos" (kardinális) erények | 131 |
| Az okosság erénye | 131 |
| Az igazságosság erénye | 133 |
| A bátorság erénye | 134 |
| A mértékletesség erénye | 135 |
| Az "isteni" (egzisztenciális) erények | 137 |
| A hit erénye | 138 |
| A remény erénye | 139 |
| A szeretet erénye | 140 |
| Összefoglalás | 143 |
| Ajánlott irodalom | 145 |