1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Etika I.

Ideiglenes tankönyv a gimnázium III. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím: Világnézetünk alapjai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-17-7965-3
Megjegyzés: 1000 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: 13 353.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Lehet-e erkölcsöt tanítani és tanulni?
Kortársaink véleménye az erkölcs taníthatóságára és tanulására vonatkozóan erősen megoszlik. Mielőtt hozzáfogtunk volna az etikatankönyv megírásához,... Tovább

Előszó

Lehet-e erkölcsöt tanítani és tanulni?
Kortársaink véleménye az erkölcs taníthatóságára és tanulására vonatkozóan erősen megoszlik. Mielőtt hozzáfogtunk volna az etikatankönyv megírásához, megkérdeztünk erről olyan középiskolásokat, akik ezt tanulni fogják. A tanulók fele igennel, a másik fele nemmel válaszolt. Mivel indokolták a 17-18 éves fiatalok az erkölcsoktatás elutasítását a középiskola III-IV. osztályában? Sokan úgy vélik, hogy az erkölcs az ember legbensőbb ügye, magánéletének része, amibe kívülről lehetetlen is és kockázatos is beavatkozni. "Mindenkinek magánügye, mit tart erkölcsösnek és mit nem." "Mindenki úgy él, ahogy akar." Gyakori az olyan felfogás, - amit a sajtó, a rádió és a televízió műsorai is gyakran alátámasztanak -, hogy az erkölcs elmélete és gyakorlata között szinte áthidalhatatlan a szakadék. Elég, ha a Kék fény és a Jogi esetek adásait megnézzük, hogy kialakuljon az a meggyőződésünk: "Az emberek túlnyomó többsége vizet prédikál és bort iszik." Ezen nem segíthet az erkölcsoktatás, mert: "Ahogy gyakorlatilag nem lehet megtanulni a második világháborút, éppúgy lehetetlennek tartom, hogy valaki elméletben tanuljon erkölcsöt". Vannak, akik azért utasítják el az etikaoktatást, mert nem tudják elképzelni, miből állna a tananyag: Szerintük nincs egy olyan biztos alap, amit tanítani lehetne, mert minden embernek mások és mások az erkölcsi normái. Néhányan elegendőnek tartanák az erkölcsi tanulságok alkalmi tudatosítását, mely más tantárgyak keretében, de különösen az osztályfőnöki órákon folynék: "Szerintem, ahol sikerül jó közösséget kialakítani, és osztályfőnöki órákon az osztály tagjai elő merik adni problémáikat, ott ilyen tantárgyra nincs szükség. Nálunk az osztályfőnöki óra erre a célra megfelel." A tanulók az előbbieken kívül más érveket is felsorakoztatnak. Egyesek úgy vélik, hogy az iskola nem alkalmas az erkölcs alakítására, ez a szülők és az egész társadalom feladata. Vissza

Tartalom

I. Előzetes az erkölcsről és az etikáról 3
- Lehet-e az erkölcsöt tanítani és tanulni? 3
- Az erkölcs és az etika különbsége 4
- A tankönyv jellege 5
Feladatok 6
Szemelvények 12
V. Tyendrjakov: Hitetlenek 12
Szent-Györgyi A.: Megszivatni az agyat az alkotó munka gyönyörűségével 14
Aforizmák 15
II. Az erkölcs keletkezése és fejlődése 17
1. Az erkölcs fogalma és forrása 17
- Az erkölcs lényege 17
- Az erkölcs fogalma 18
- Az erkölcs forrása. Örök, vagy változó? 18
- Állati ösztönből ered-e az erkölcs? 18
Feladatok 20
Szemelvények 21
R. Kipling: A dzsungel könyve 21
Anekdoták - aforizmák 22
2. Az erkölcs történeti korszakai, fejlődése 23
Erkölcs az ősközösségben 23
- Szokáserkölcs, tabu 23
Erkölcs a rabszolgatartó társadalomban 24
- Osztályerkölcs, moralitás 24
Erkölcs a feuadalizmusban 26
- Értékhierarchia, egyenlőtlenség 26
- Valláserkölcs 27
Feladatok 27
Szemelvények 28
C. Lévi-Strauss: Szomorú trópusok 28
A. F. Anyiszimov: Az ősközösségi társadalom szellemi élete 30
Lengyel D.: Ókori bölcsek nyomában 33
I. István (1000-1038) törvénykönyvéből 35
II. Ulászló (1490-1516) törvénykönyvéből 36
Nemes Magyarország szokásos jogának Hármaskönyve, melyet Werbőczy István mester, a királyi felség személyes jelenlétének helytartója dolgozott ki a leggondosabban 37
Mária Terézia (1740-1780) törvénykönyvéből 38
Aforizmák 39
Erkölcs a kapitalizmusban 40
- Az erkölcsi elvek elkülönülése 40
- Individualitás, tevékenység, hasznosság, képmutatás 40
- A polgárság erkölcsi tudatának változásai 41
- A fasiszta erkölcs 42
- A "fogyasztói" és a "nihilista" erkölcsi modellek 44
- A proletár erkölcs 44
Feladatok 45
Szemelvények 46
Bálint Gy.: Válasz Diogenésznek 46
A. Fischer: El kell utasítani az erkölcstelen törvények elismerését 48
J. Semprun: A nagy utazás 50
Marx: Beszéd a "People's paper" évfordulóján Londonban 1856. április 14-én 53
Aforizmák 54
Erkölcs a szocializmusban 54
- Osztályerkölcsből össztársadalmivá váló erkölcs 55
- A makro- és a mikrovilág egysége 56
- Egyén és közösség kölcsönössége 56
- A szocialista és a kommunista erkölcs 57
- A haladás tisztelete. Nincs tökéletesség! 58
Feladatok 58
Szemelvények 60
Lenin: Az ifjúsági szövetségek feladatai 60
Dr. Réti Gy.: "Holtan többet érek mint élve" 61
Benjámin L.: Szocialisták 63
III. Az erkölcs és az erkölcsiség lényege, kapcsolata, formálódása 65
1. Az erkölcs meghatározottsága. Érdek és eszmény 65
- Az erkölcs meghatározottsága, funkciója 65
- Az érdekek és az erkölcs viszonya 65
- Érdekerkölcs és erkölcsös érdek 65
- Altruizmus, egoizmus 66
- A magánérdek, az individuális érdek és az egyéniség érdeke 67
A valóság és az eszmény kapcsolata 68
- Érdekek és erkölcsi ideál 68
- Eszmény és eszmeiség 69
2. A társadalmi és az egyéni erkölcs kapcsolata 70
- Az erkölcsi tudat és gyakorlat egysége 70
- Erkölcs és erkölcsiség 70
- Ember, személyiség, egyén 72
3. A személyiség erkölcsi fejlődésének szakaszai 73
- Erkölcsiségünk alakulása 73
- Az egyéni és a társadalmi erkölcs fejlődésének hasonlósága 74
Feladatok 75
Szemelvények 77
B. Brecht: A kétely dicsérete 77
Selye J.: Mindannyian stresszben élünk 78
Ny. Ognyev: Kosztya Rjabcev naplója 79
Balázs B.: Előszó Nyikoláj Ognyev "Kosztya Rjabcev naplója" című regényéhez 82
Aforizmák 85
4. Az erkölcsi szabályozás formái 85
Az erkölcsi szabályozás nemtudatos formái 85
- Alkalomszerű, szituatív szabályozás 86
- Tapasztalat, szokás, hagyományok 87
- Intuíció 88
Az erkölcsi szabályozás tudatos formái 89
- A tudatos szabályozás 89
Norma, normarendszer 90
Elvek, eszmék, eszmények 90
Feladatok 92
Szemelvények 95
Hankiss E.: Diagnózisok 95
Goda G.: Levelek Judithoz 96
K. Jankowski: Pszichiátria és humánum 98
Aforizmák 100
5. Az erkölcsiség fejlődése és fejlesztése. Önnevelés 100
Fejlődés és fejlesztés 100
- A fejlődés iránya 100
- Az erkölcsiség alakulásának külső és belső feltételei 101
- Fiziológiai, biológiai adottságok 101
- Érzelem, értelem 103
- Empátia 105
- Jellem, meggyőződés 106
- Hit, világnézet 106
- Önalakítás és a környezet átalakítása 107
- Az önismeret 108
- Akarat, akaraterő, önuralom 110
- Céltudatosság, állhatatosság 112
- Érzelmek nevelése, empátiás készség 113
Feladatok 114
Szemelvények 117
Engels: Vallomások 117
Marx: Kérdések és feleletek 118
V. A. Szuhomlinszkij: Aforizmák 119
Dr. Vigh B.: A jóga és az idegrendszer 121
Mohás L.: Találkozás önmagunkkal 124
L. Fuks: Változatok sötét húrra 126
Aforizmák 128
IV. A magatartás szerkezete, megítélése, értékelése 129
1. A magatartás fogalma, szerkezete 129
- Viselkedés, magatartás 129
- A magatartás szerkezete erkölcsi szempontból 130
2. A magatartás folyamata és értékelésé 130
- A tett előtti szakasz 130
- A tett 133
- Eredmény, következmények 133
Feladatok 135
Szemelvények 135
Lengyel J.: Antikritón 135
Karinthy F.: Levél H. G. Wellshez 137
Lenin: "Baloldaliság" a kommunizmus gyermekbetegsége 139
Ancsel E.: Az "okos" élet kritikájához 140
Aforizmák 141
V. Szabadság és felelősség 143
1. A szabadság: önállóság és önmegvalósítás 143
- Összefügg-e a szabadság és az erkölcsiség? 143
- A szabadság mint korlátlanság 143
- Szabadság, szabadosság 144
- Formai oldal: önállóság, önmeghatározás 144
- Tartalmi oldal: önmegvalósítás 146
- A cselekvés, az aktív elkötelezettség 147
- Szabad elkötelezettség, elkötelezett szabadság 148
2. Felelősség, felelősségvállalás 148
- A felelősség összetett fogalom 148
- Felelősségtudat, felelősségvállalás 149
- A kötelezettség még nem felelősség 149
- A felelősség mint jog és kötelesség egysége 151
Feladatok 152
Szemelvények 153
Lenin: Levél Inessza Armandnak, 1915. I. 17. 153
Váci M.: Interpelláció 154
J. Semprun: A nagy utazás 154
R. Rozsgyesztvenszkij: Csavarok 157
Aforizmák I60
VI. Összefoglalás 161
1. Az erkölcs fogalma és történeti fejlődése 161
- Az erkölcs fogalma 161
- Az erkölcs történeti fejlődése 161
2. Erkölcs, érdek, eszmény 163
- Egyéni és közösségi érdek 163
- Eszmény, eszmeiség 163
3. Az erkölcsiség fogalma, kialakulása. Az erkölcsi szabályozás formái 164
- Az erkölcsiség fogalma, kialakulása 164
- Az erkölcsi szabályozás formái 164
4. Erkölcsi fejlődés, fejlesztés, önnevelés 165
- Megkülönböztetésük, összefüggésük 165
- Az önnevelés 166
5. A magatartás szerkezete, erkölcsi értékelése 166
- Magatartás, tevékenység 166
- A magatartás szerkezete, értékelése 168
6. Szabadság és felelősség 168
- Belső és külső szabadság 168
- Felelősség, felelősségvállalás 169
Aforizmák 170
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv