| Bevezetés | 5 |
| Az állati magatartás vizsgálata | 7 |
| Az etológia története | 9 |
| Az etológia klasszikus koncepciói és a modern etológia irányzatai | 15 |
| A korai etológia | 15 |
| A modern etológia | 22 |
| Az állati viselkedés szerepe a biológiai evolúcióban | 25 |
| A bioszféra | 25 |
| Tápláléklánc - energiafolyam | 27 |
| A genetika elemei | 36 |
| A fajok és a génraktár | 36 |
| Az evolúciós folyamat | 41 |
| A darwini evolúciós elmélet | 42 |
| Populációgenetika | 44 |
| Mutáció és rekombináció | 44 |
| A Hardy-Weinberg-modell | 46 |
| Természetes szelekció | 49 |
| Adaptáció | 51 |
| Fajkeletkezés | 54 |
| Rokonság és a szelekció egysége | 56 |
| Evolúciós stratégiák | 60 |
| Az evolúció replikatív modellje | 61 |
| Komponensrendszerek | 62 |
| Autogenezis, a komponensrendszer kialakulása | 65 |
| Szelekciós mechanizmusok a replikatív modellben | 67 |
| A bioszféra hierarchikus rendszere | 68 |
| Az állati viselkedés replikatív evolúciós modellje | 70 |
| A koncepciók evolúciója | 73 |
| Az állati és az emberi kultúrák mint evolúciós rendszerek | 76 |
| Magatartás-vizsgáló módszerek | 78 |
| Etológiai és állatpszichológiai módszerek | 82 |
| A magatartás leírása | 83 |
| A viselkedés mint folyamatos esemény | 84 |
| Elkülönülő magatartásegységek | 86 |
| Magatartáselemek együttes előfordulása: a magatartási egység | 87 |
| A magatartási egységek sorrendje | 88 |
| Magatartásegységek előfordulási valószínűsége | 93 |
| Faktoranalízis | 95 |
| A magatartásegységek meghatározásának egyéb eszközei | 97 |
| Magatartásegységek meghatározása a forma és a funkció együttes vizsgálata alapján | 97 |
| Az etogram | 106 |
| Megfigyelések terepen | 109 |
| Etológiai állatkísérletek | 113 |
| A magatartás szabályozása | 117 |
| Magatartás-genetika | 119 |
| Gén - viselkedés | 120 |
| Természetes és kísérleti populációk | 126 |
| Gének, öröklődésmenetek kimutatása | 130 |
| Viselkedési fenotípusok egyszerű genetikai vizsgálata | 136 |
| Variábilis fenotípusok genetikai vizsgálata | 144 |
| Egygénes öröklődésmenetek kimutatása keresztezésekkel variábilis magatartás-genetikai fenotípusok esetében | 148 |
| Poligénes rendszerek | 155 |
| Különleges genetikai technikák a magatartás vizsgálatában | 167 |
| Etogenetika | 179 |
| A magatartás idegélettani alapjai | 189 |
| Az idegrendszer | 189 |
| Az idegrendszer evolúciója | 193 |
| A legmagasabb rendű agyműködés | 199 |
| Érzékelés és viselkedés | 201 |
| Ingerszűrő mechanizmusok | 206 |
| Az érzékelés szűrői | 206 |
| Központi ingerszűrők: a kulcsinger és a kiváltómechanizmus, valamint a keresőkép | 209 |
| Kognitív térkép, környezeti modell | 218 |
| Öröklött instrukciók a kognitív térképen | 225 |
| Az érzékeléstől az akcióig | 236 |
| Hormonok és viselkedés | 242 |
| A rovarok hormonrendszere | 243 |
| A gerincesek hormonrendszere | 245 |
| A hormonok és a viselkedés közvetlen kapcsolata | 248 |
| A viselkedés ritmusai | 253 |
| Belső ritmusszabályozók | 255 |
| A biológiai óra lokalizálása | 259 |
| Motiváció és belső állapot | 263 |
| Homeosztázis és viselkedés | 263 |
| A viselkedés fázisai | 265 |
| Motivációs modellek | 269 |
| A mozgásmintázatok szerveződése | 279 |
| Az öröklött mozgásmintázatok | 280 |
| Reflexek | 288 |
| Taxisok | 291 |
| Összetett mozgásmintázatok | 296 |
| Variábilis mozgásmintázatok | 298 |
| Formaállandó mozgásmintázatok tanult elemekből | 299 |
| Viselkedésmintázat belső referenciakép alapján: a 4M mechanizmus | 301 |
| Mozgásmintázatok kölcsönhatásai | 303 |
| Tanulási mechanizmusok | 311 |
| A tanulás etológiai és evolúciós tényezői | 313 |
| Általános tanulási mechanizmusok | 319 |
| Megszokás | 322 |
| Érzékenyítés | 323 |
| Társítás | 325 |
| Tanulás érzékeny periódusokban | 328 |
| Bevésődés | 329 |
| Szexuális bevésődés | 339 |
| A madarak énektanulása | 343 |
| Élelemszerzés és tanulás | 354 |
| Rávezető kulcsingerek és a tanulás szerepe a táplálék felismerésében | 354 |
| Jeltanulás | 358 |
| A csalétek elkerülése | 363 |
| Táplálékszerző technikák tanulása | 368 |
| Tanulás a fizikai térről | 372 |
| Képi információ a memóriában | 372 |
| Helytanulás | 374 |
| A környezet új elemeinek felismerése tanulással | 382 |
| Tanulás a védekezésben | 384 |
| Szociális tanulás | 403 |
| Tanulás a társakról | 403 |
| Tanulás a társaktól | 408 |
| A magatartás egyedi fejlődése | 415 |
| Epigenezis: a genetikai és a környezeti komponensek kölcsönhatása az egyed viselkedésének kialakulásában | 417 |
| Az egyes magatartás-mintázatok megjelenése az egyedfejlődés során | 422 |
| Maturáció | 422 |
| Kritikus periódusok | 426 |
| A felnőttre jellemző viselkedésmintázatok megjelenése | 428 |
| A játék | 431 |
| Az agy környezeti modelljének funkcionális szerkezete | 436 |
| A társas viselkedés | 447 |
| Az állatcsoportok szerkezete és funkciója | 449 |
| Miért alakulnak ki csoportok? | 449 |
| A csoport mérete | 453 |
| Csoporttípusok | 455 |
| A szociális vonzódás | 458 |
| Fajtársfelismerés | 459 |
| A nemi partner, a csoport, a rokonok, valamint az egyedek felismerése | 460 |
| Segítség, együttműködés, önzés a csoporton belül | 464 |
| A kommunikáció | 472 |
| Hogyan hordozzák a jelek az információt? | 475 |
| A kommunikáció vizsgálata | 483 |
| A kommunikáció funkciója | 486 |
| Az agresszió | 496 |
| Az agresszió fajtái | 496 |
| Ritualizált harc | 499 |
| Az agresszió élettani tényezői | 502 |
| Az agresszió korlátai | 504 |
| Az állatok területhasználata | 506 |
| Az állatcsoportok szerkezete, a szociuális rangsor | 512 |
| A rangsor néhány következménye | 514 |
| A rangsor előnyei és hátrányai | 515 |
| Szexuális viselkedés és szaporodás | 517 |
| A szexualitás előnyei és hátrányai, szexarány és a szexuális szelekció | 520 |
| A szexuális szelekció formái | 522 |
| Párosodási rendszerek | 525 |
| Monogámia | 526 |
| Poligámia | 527 |
| A pár kialakulása | 529 |
| A partner megkeresése | 529 |
| Szexuális kommunikáció | 531 |
| A partner kiválasztása | 535 |
| Versengés a partnerért | 539 |
| Versengés a párosodás után | 547 |
| A párzás viselkedésformái | 550 |
| Ivadékgondozás | 555 |
| Szülő-ivadék konfliktus | 559 |
| Viselkedésökológia | 563 |
| Az élőhely kiválasztása | 565 |
| Tájékozódás a lakóhely környékén | 566 |
| Az állatok vándorlása | 568 |
| Populációdinamika és a magatartás | 576 |
| Alkalmazkodás az élő környezethez | 581 |
| A táplálékszerzés | 581 |
| Vadászat | 583 |
| Védekezés a ragadozók ellen | 635 |
| Az állat tevékenységének optimális megszervezése | 638 |
| Alkalmazkodás komplex környezethez: az állati intelligencia | 646 |
| Komplex környezet - intelligencia | 647 |
| Az állatikultúrák | 658 |
| Etikai megfontolások | 660 |
| A magatartás evolúciója | 661 |
| Öröklődő viselkedésbeli különbségek populációk között | 664 |
| Az evolúciós eredet és a viselkedésformák | 668 |
| Adaptáció a környezethez | 672 |
| Ritualizáció | 674 |
| Humánetológia | 679 |
| A humánetológia tárgya | 682 |
| Az etológiai módszer | 683 |
| Öröklött emberi viselkedésformák | 685 |
| A főemlősök (Primates) összehasonlító etológiája | 695 |
| Csoportszerkezet | 696 |
| Az emberszabásúak | 697 |
| Az intelligencia szerepe a csoportstruktúra kialakításában | 700 |
| Az ember szociális viselkedésének fajspecifikus jellegzetességei | 702 |
| A szociális vonzódás | 702 |
| Agresszió | 704 |
| Csoportos agresszió és a háború | 708 |
| Rangsor | 709 |
| Szabálykövetés | 710 |
| Kommunikáció és az emberi nyelv | 713 |
| Párkapcsolatok és a szexualitás | 716 |
| Az emberi viselkedés evolúciója | 717 |
| Irodalom | 721 |
| Tárgymutató | 749 |