| I. KÖTET | |
| Bevezetés | 9 |
| Az Állati magatartás vizsgálata | 11 |
| Az etológia története | 11 |
| Az etológia klasszikus koncepciói és a modern etológia irányzatai | 18 |
| A korai etológia | 18 |
| A modern etológia | 26 |
| Az állati viselkedés szerepe a biológiai evolúcióban | 29 |
| A bioszféra | 29 |
| Tápláléklánc - energiafolyam | 31 |
| A genetika elemei | 42 |
| A fajok és a génraktár | 42 |
| Az evolúciós folyamat | 47 |
| A darwini evolúciós elmélet | 49 |
| Populáció genetika | 52 |
| Mutáció és rekombináció | 52 |
| A Hardy - Weinberg modell | 54 |
| Természetes szelekció | 57 |
| Adaptáció | 60 |
| Fajkeletkezés | 63 |
| Rokonság és a szelekció egysége | 66 |
| Evolúciós stratégiák | 70 |
| Az evolúció replikatív modellje | 71 |
| Komponens rendszerek | 72 |
| Autogenezis | 75 |
| Szelekciós mechanizmusok a replikatív modellben | 78 |
| A bioszféra hierarchikus rendszere | 79 |
| Az állati viselkedés replikatív evolúciós modellje | 82 |
| A koncepciók evolúciója | 85 |
| Az állati és emberi kultúrák mint evolúciós rendzerek | 88 |
| Magatartásvizsgáló módszerek | 91 |
| Etológiai és állatpszichológiai módszerek | 95 |
| A magatartás leírása | 97 |
| A viselkedés mint folyamatos esemény | 98 |
| Elkülönülő magatartási egységek | 100 |
| Magatartáselemek együttes előfordulása: a magatartási egység | 101 |
| A magatartási egységek sorrendje | 103 |
| Magatartási egységek előfordulási valószínűsége | 108 |
| Faktoranalízis | 111 |
| A magatartásegységek meghatározásának egyéb eszközei | 112 |
| Magatartásegységek meghatározása a forma és a funkció együttes vizsgálata alapján | 113 |
| Az etogram | 124 |
| Etológiai állatkísérletek | 128 |
| A magatartás szabályozása | 133 |
| Magatartásgenetika | 133 |
| Gén - viselkedés | 134 |
| Természetes és kísérleti populációk | 141 |
| Gének, öröklésmentek kimutatása | 145 |
| Viselkedési fenotípusok egyszerű vizsgálata | 153 |
| Variábilis fenotípusok genetikai vizsgálata | 162 |
| Egygénes öröklődésmenetek kimutatása keresztezésekkel variábilis magatartásgenetikai fenotípusok esetében | 167 |
| Poligénes rendszerek | 176 |
| Különleges genetikai technikák a magatartás viszgálatában | 190 |
| Etogenetika | 204 |
| A magtartás idegélettani alapjai | 216 |
| Az idegrendszer | 216 |
| Az idegrendszer evolúciója | 221 |
| A legmagasabb rendű agyműködés | 228 |
| Érzékelés és viselkedés | 230 |
| Ingerszűrő mechanizmusok | 236 |
| Az érzékelés szűrői | 237 |
| Központi ingerszűrők: a kulcsinger és a kiváltó mechanizmus, valamint a keresőkép | 240 |
| Kognitív térkép, környezeti modell | 251 |
| Öröklött instrukciók a kognitív térképen | 258 |
| Érzékeléstől az akciókig | 278 |
| Hormonok és a viselkedés | 278 |
| A hormonális és az idegrendszer közös vonásai | 279 |
| A gerincesek hormonrendszere | 281 |
| A hormonok és a viselkedés közvetlen kapcsolata | 281 |
| A viselkedés ritmusai | 290 |
| Belső ritmusszabályozók | 292 |
| A biológiai óra lokalizálása | 298 |
| Motiváció és belső állapot | 302 |
| Homeosztázis és viselkedés | 302 |
| A viselkedés fázisai | 305 |
| Motivációs modellek | 309 |
| A mozgásmintázatok szerveződése | 324 |
| Az öröklött mozgásmintázatok | 326 |
| Reflexek | 335 |
| Taxisok | 338 |
| Összetett mozgásmintázatok | 343 |
| Variábilis mozgásmintázatok | 345 |
| Formaállandó mozgásmintázatok tanult elemekből | 347 |
| Viselkedésmintázat belső referenciakép alapján: a 4M mechanizmus | 348 |
| Mozgásmintázatok kölcsönhatásai | 350 |
| II. KÖTET | |
| Tanulási mechanizmusok | 3 |
| A tanulás etológiai és evolúciós tényezői | 3 |
| Általános tanulási mechanizmusok | 11 |
| Megszokás | 14 |
| Érzékenyítés | 16 |
| Társítás | 17 |
| Tanulás érzékeny periódusokban | 21 |
| Bevésődés | 22 |
| Szexuális bevésődés | 36 |
| Madarak énektanulása | 40 |
| A táplálkozással kapcsolatos tanulás | 54 |
| Rávezető kulcsingerek és a tanulás szerepe a táplálék felismerésében | 54 |
| Jeltanulás | 57 |
| A csalétek elkerülése | 63 |
| Táplálékszerző technikák tanulása | 69 |
| Tanulás a fizikai térről | 74 |
| Képi információ a memóriában | 74 |
| Helytanulás | 77 |
| Helytanulás a környezet emlékképe alapján | 77 |
| Helytanulás belső ingermintázatok emlékképe alapján | 81 |
| A környezet új elemeinek felismerése tanulással | 85 |
| Tanulás a védekezésben | 88 |
| Szociális tanulás | 110 |
| Tanulás a társakról | 110 |
| Tanulás a társaktól | 115 |
| A magatartás egyedi fejlődése | 125 |
| Epigenezis: a genetikai és a környezeti komponensek kölcsönhatása az egyed viselkedésének kialakításában | 125 |
| Az egyes magatartásmintázatok megjelenése az egyedfejlődés során | 132 |
| Maturáció | 132 |
| Kritikus periódusok | 136 |
| A felnőttekre jellemző viselkedésmintázatok megjelenése | 138 |
| A játék | 143 |
| Az agy környezeti modelljének funkcionális szerkezete | 148 |
| A társas viselkedés | 161 |
| Az állatcsoportok szerkezete és funkciója | 161 |
| Miért alakulnak ki csoportok? | 161 |
| A csoport mérete | 165 |
| Csoporttípusok | 168 |
| A társas viselkedés négy alkotó eleme | 170 |
| A szociális vonzódás | 172 |
| Fajtársfelismerés | 173 |
| A nemi partner, csoport, valamint az egyedek felismerése | 175 |
| Segítség, együttműködés, önzés a csoporton belül | 179 |
| A kommunikáció | 189 |
| Hogyan hordozzák a jelek az információt? | 193 |
| A kommunikáció vizsgálata | 202 |
| A kommunikáció funkciója | 207 |
| Az agresszió | 218 |
| Az agresszió fajtái | 219 |
| Ritualizált harc | 221 |
| Az agresszió élettani tényezői | 225 |
| Az agresszió korlátai | 227 |
| Az állatok területhasználata | 229 |
| Az állatcsoportok szerkezete, a szociális rangsor | 235 |
| A rangsor néhány következménye | 237 |
| A rangsor előnyei és hátrányai | 239 |
| Szexuális viselkedés és szaporodás | 241 |
| A szexualitás előnyei és hátrányai, szexarány és a szexuális szelekció | 242 |
| A szexuális szelekció formái | 244 |
| Párosodási rendszerek | 248 |
| Monogámia | 249 |
| Poligámia | 250 |
| Ivadékgondozás | 252 |
| Szülő-ivadék konfliktus | 257 |
| Alkalmazkodás a környezethez | 260 |
| Az élőhely kiválasztása | 260 |
| Tájékozódás a lakóhely környékén | 262 |
| Az állatok vándorlása | 263 |
| Populációdinamika és a magatartás | 271 |
| Alkalmazkodás az élő környezethez | 272 |
| A táplálékszerzés | 278 |
| Vadászat | 280 |
| Védekezés a ragadozók ellen | 282 |
| Az állat tevékenységének optimális megszervezése | 285 |
| Alkalmazkodás komplex környezethez: az állati intelligencia | 295 |
| Komplex környezet - intelligencia | 296 |
| Az állati kultúrák | 300 |
| A magatartás evolúciója | 311 |
| Öröklődő viselkedésbeli különbségek populációk között | 312 |
| Az evolúciós eredet és a viselkedésformák | 317 |
| Adaptáció a környezethez | 321 |
| Ritualizáció | 324 |
| Az ember etológiája | 329 |
| A humán etológia tárgya | 330 |
| Az etológiai módszer | 331 |
| Öröklött emberi viselkedésformák | 333 |
| Az ember evolúciója | 337 |