1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Világszínház '98 ősz

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet folyóirata - XII. évfolyam

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Világra szóló színház lehet az is, ahol nagyon kevés férőhely van..."
Ennek a kevés férőhellyel rendelkező színháznak a címe - „Rynek-Ratusz 27,50-101 Wroclaw" - valóban ismertté vált szerte a... Tovább

Előszó

„Világra szóló színház lehet az is, ahol nagyon kevés férőhely van..."
Ennek a kevés férőhellyel rendelkező színháznak a címe - „Rynek-Ratusz 27,50-101 Wroclaw" - valóban ismertté vált szerte a világon. Ide jöttek 1975-ben a színházi világ nagyjai - Peter Brook, Jean-Louis Barrault, Joseph Chaikin és mások - hogy jobban megismerhessék a Laboratórium Színház munkáját és megosszák saját tapasztalataikat Grotowski művészeivel. A színház majdnem 40 évvel ezelőtt jött létre; alapítója, Jerzy Grotowski több mint 20 éve abbahagyta a színházi gyakorlatot és 1986 óta néhány, a világ különböző országaiból választott tanítványával zártkörű műhelymunkát folytat Pontederában (Olaszország). A mindennapi színházi élettől való távolmaradása azonban nem szüntette meg Grotowski aktív jelenlétét a világszínházban. Vitathatatlan, hogy az utolsó három évtizedben, a Szegény színház felé c. könyvének megjelenése óta Grotowski a színházelméleti gondolkodást és a színészmesterséget komolyan művelők munkáját döntően befolyásolta és inspirálta. Mi ennek az oka? Túl azon a legendán, amely a híres Állhatatos herceg előadását és a színész-alkotóját, Ryszard Cieslakot övezi (ezzel az előadással kezdődött 1967-ben a BITEF fesztivál díjazott műveinek sora), miképpen fogalmazhatnánk meg ma a Laboratórium Színház tapasztalatait? Grotowski elméletének fő jellemzőit, tanításának korszakalkotó felfedezéseit?
A hagyományos színházzal való szakítás Lengyelországban az 1956 utáni években kezdődött (bár Miron Bialoszewski Teatr na Tarczynskiej és Tadeusz Kantor Cricot 2 színháza már korábban is működött) az intézményesített, hivatalos kultúra elleni tiltakozásként, amely már jelen volt (és talán még erőteljesebben érvényesült) a képzőművészetben és más művészetekben. Grotowski kísérleteinek lényegét az „abszolút teatralitás" keresése határozza meg, annak a valaminek a felkutatása a színházon belül, ami csak itt érhető el, és sem a filmben, sem a televízióban, sem pedig másfajta spectaculumbm nem lehetséges. A film és a televízió Grotowski számára ún. „hétköznapi" művészet, a színház pedig, az „ünnep", a „kiválasztottak" művészete. Az új típusú színház természetesen más alkatú színészt is igényelt, olyan alkotót, aki közvetíteni képes az élet titkát. Ennek a színésznek el kellett érnie a lehetetlent, azt, hogy az aktus valódi legyen. Vissza

Tartalom

Tartalom
Előszó (Király Nina) 3
GROTOWSKI ÍRÁSAI ÉS NYILATKOZATAI
Jerzy Grotowski: A romantika gyakorlásáról (Fordította Pályi András) 5
Jerzy Grotowski: Ryszard Cieélak Állhatatos hercege -
(„Hommage a Ryszard Cieslak", 1990. december 9.) (Fordította Király Nina) 18
„13 széksor" Laboratórium Színház
Jerzy Grotowski a színészmesterségről (Fordította: Pászt Patrícia) 25
Jerzy Grotowski: A színházi társulattól a vehiculum-művészetig
(Fordította: Fejér Irén és Pászt Patrícia) 30
MŰVÉSZTÁRSAK A LABORATÓRIUM SZÍNHÁZRÓL
Ahány egyén, annyi munkamódszer - Andrzej Kietlinski beszélgetése
Ryszard Cieslakkal 1983. november 10-én (Fordította: Mojzes Gabriella) 47
Nem akartam hamis jósnő lenni - Ryszard Nowak beszélgetése Ryszarda Haninnal
(Fordította: Mojzes Gabriella) 58
Jerzy Gurawski: Építész a Laboratórium Színházban (Fordította: Mojzes Gabriella) 63
ÉRTEKEZÉSEK GROTOWSKI MŰVÉSZETÉRŐL
Zbigniew Osinski: Tadeusz Kantor, Jerzy Grotowski - Két színház, két vízió
(Fordította: Fejér Irén) 68
Eugenio Barba: Szavak vagy jelenlét (Fordította: Kling József) 110
UTÓPIA - A KULTÚRÁK METSZÉSPONTJÁN
Leszek Kolankiewicz: Grotowski „Objektív Drámája" (Fordította: Pászt Patrícia) 116
Rustom Bharucha: Kultúrák metszéspontja (Az indiai színház néhány nyugati interpretációja) (Fordította: Renner Zsuzsanna) 133
Zbigniew Osinski A gyakorlatban művelt utópia - Grotowski Ünnep és HegyProjekt. Project: Mountain of Flame szövegei alapján (Fordította: Fejér Irén) 152
A SZÍNHÁZI LABORATÓRIUMTÓL AZ EGYETEMI KATEDRÁIG
Ludwik Flaszen: Színházi laboratóriumok, stúdiók és intézetek
(Fordította: Pászt Patrícia) 180
Jovan Cirilov: Kezdetben Grotowski volt... (Fordította: Káich Katalin) 193
Grzegorz Niziotek: Tiszta forrás - mérgezett forrás? (Fordította: Fejér Irén) 197
Renate Klett: Lelkigyakorlatok és kicsapongások - A Volterrai Fesztivál -
Látogatás Grotowski Workcenterében és egy börtönszínházban
(Fordította: Szilágyi Mária) 203
Grotowski gyökerei - A lengyel színházi mágus előadása Párizsban
Lejegyezte: Ivan Stanev (Fordította: Szilágyi Mária) 208
Zbigniew Osinski: Grotowski a College de France-ban - Az első előadás
(Fordította: Fejér Irén) 211
Zbigniew Osinski: Kulturális központok a nyolcvanas-kilencvenes évek Lengyelországában
(Összeállította és fordította: Fejér Irén) 220
ÉLETRAJZI KALENDÁRIUM
Eugeniusz Tomiczek: Jerzy Grotowski - Curriculum vitae (Fordította: Fejér Irén) 224
BIBLIOGRÁFIA
Jerzy Grotowski magyar nyelvű válogatott bibliográfiája
(Összeállította: Both Magdolna) 227
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv