kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Dialóg Campus Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest-Pécs |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 547 oldal |
| Sorozatcím: | Dialóg Campus szakkönyvek-Studia Regionum |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-9123-29-3 |
| Bevezetés | 11 |
| Az európai kommunikáció általános jellemzői | |
| A közlekedés hatása a történelmi korokban az európai terület- és településfejlődésre | 17 |
| A tengerhajózás szerepe a görög városállamok szállítási kapcsolataiban | 18 |
| A Római Birodalom keretei: a centralizált államszervezet és a területi munkamegosztást szolgáló egységes közlekedési rendszer | 18 |
| A beltengeri és belvizi hajózás szerepe a nemzetközi kereskedelemre alapozott Hanza-szövetség mint regionális gazdasági szervezet létrejöttében, városi fejlődésében, Európa gazdasági súlypontjának eltolódásában | 20 |
| A nemzetközi áruáramlás főbb irányai és viszonylatai a középkori és kora újkori Európában, hatásuk az urbanizáció regionalizálódására | 22 |
| A szárazföldi közlekedés modernizálódásának kezdetei a praekapitalizmus idején az abszolutizmus gazdaságpolitikai keretei között | 25 |
| Az ipari forradalom gépi közlekedésénak ellentétes gazdasági/települési térszerkezet-formáló hatása | 26 |
| A közlekedési technológiák életciklusai | 27 |
| Az európai közlekedés ágazati jellemzői | 33 |
| Általános jellemzők | 33 |
| Európa vasúti közlekedése | 43 |
| Európa közúti közlekedése | 102 |
| Légi közlekedés és gazdaság, légi közlekedés és területi fejlődés | 139 |
| A csővezetékes szállítás területi hatásai | 153 |
| Az európai közlekedés nagy szerkezetének orientációs változása és közösségi érdekű alakítása | |
| Európa közlekedési nagy szerkezetének orientációs változása | 163 |
| Az észak-déli irányú kapcsolatok felerősödése a nemzetközi közlekedésben a vasútkorszaktól | 163 |
| A kelet-nyugati irányú kapcsolatok előtérbe kerülése a politikai változások nyomán | 174 |
| A peremterületek és a törzsterület közötti új közlekedési kapcsolatok | 183 |
| A szomszédos földrészekkel kialakuló közlekedési kapcsolatok | 190 |
| A mobilitás idő- és térbeli jellemzői, következményei | 195 |
| A mobilitás hatótényezői, gyors növekedésének okai Európában | 195 |
| A közlekedés távolságok, viszonylatok és szállítási feladatok szerinti szerkezetének változása, a szállítási távolságok növekedésének irányzata | 202 |
| A mobilitás és a jólét viszonya - avagy "ördögi köre" | 205 |
| A mobilitás külső költségei, az externáliák gazdasági/társadalmi jelentősége | 210 |
| Az európai közlekedéspolitika | 214 |
| A közlekedéspolitika általános jellemzői | 214 |
| Az Európai Unió közlekedéspolitikája | 226 |
| Következtetések (Az európai közlekedés kilátásai, a közlekedéspolitika várható reagálásának alternatívái és a közlekedéspolitikán kívüli lehetőségek) | 234 |
| A transzeurópai hálózatok és területi hatásaik | 239 |
| Előzmények | 239 |
| A Transzeurópai Hálózatok (TEN) mint a közösségi politika egyik fő pillére | 243 |
| A transzeurópai hálózatok regionális hatásai | 261 |
| A közlekedés jellegzetes térségi problémái Európa nagyrégióiban | |
| A Brit-szigetek | 293 |
| Egyesült Királyság | 294 |
| Írország | 321 |
| Franciaország | 325 |
| A közlekedési rendszer gerince, a hagyományos vasút | 325 |
| A TVG-hálózat és térségi hatásai | 329 |
| A Benelux államok | 362 |
| Nyugat-Európa "főportája" és a Randstad-probléma | 364 |
| A belvízi, a távolsági vasúti és csővezetékes szállítás mint a tengeri kikötők háttértérségükből való kiszolgálásának eszköze | 367 |
| Az európai nagysebességű hálózathoz való csatlakozás megvalósításának területrendezési problémái | 374 |
| A Benelux közlekedési hálózat főbb jellemzői | 381 |
| Németország | 391 |
| A vasút mint az interregionális kohézió és egységes állam megteremtésének eszköze | 391 |
| A nyugati országrésznek jobban kedvező nagysebességű vasúthálózat | 399 |
| Az autópályák többféle szerepben (A birodalmi stratégia érdekektől megosztott ország belső kohéziós érdekein át az egyesített Németország EU-elképzeléseket preferáló koncepciójáig) | 407 |
| Az exportorientáció/sokirányú nemzetközi kapcsolatok - és a restriktív közúti közlekedéspolitika dilemmái | 410 |
| Törekvés a regionálist meghaladó tengerhajózási hatalom pozícióra, a kikötők és hátországuk közötti térségformáló közlekedési tengelyek | 413 |
| Visszájára fordult decentralizációs törekvések a németországi légi közlekedésben | 423 |
| A német egység közlekedési tervezete mint az interoperábilis, egységes nemzeti hálózat és a területi kiegyenlítődés eszköze | 427 |
| Az Alpok: Európa közlekedésének legnagyobb "kinyitott" retesze és a kapocstérsége | 433 |
| A különleges méretű, a környezetet veszélyeztető transzalpi közlekedés összetevői | 433 |
| A környezet iránti érzékenységet tükröző közlekedéspolitika | 436 |
| Súlyponteltolódás az Alpok keleti pereme felé? (Versenypályák a Közép-Európa-Adria folyosón) | 442 |
| A transzalpi és interalpi közlekedés közvetlen hatása a térségekre és településekre | 446 |
| Ibériai-félsziget | 452 |
| Az Európától elfordulás, majd az Európa felé fordulás (A külső közlekedési kapcsolatok jelentőségének és orientációjának változása) | 452 |
| Eltérő hálózati struktúrák hasonló célok szolgálatában (fővároscentrikus törekvések eredményei) | 460 |
| A nagysebességű vasutak kettős szerepben (Az Európához kapcsolódás, valamint a központi hatalom érdekérvényesítési kísérletének eszközei) | 468 |
| Olaszország | 470 |
| A olaszorsági közlekedés jellegzetességei | 470 |
| A közlekedésfejlesztések kedvező és az elvárttól elmaradó hatásai a regionális fejlődésre | 471 |
| Észak-Európa | 490 |
| A beltengeri kompközlekedés mint meghatározó kohéziós tényező | 490 |
| Az országos vasút- és főúthálózatainak összekapcsoltsága, a dán tengerszorosokon átvezető folyosók | 494 |
| Az öresundi települési-gazdasági koncentráció ("Koppenmalmö") és az esélyek nélküli ellenpólus, Billund | 496 |
| A légi közlekedés különleges szerepe a perifériahelyzet és a horizontális széttagoltság kedvezőtlen következményeinek mérséklésében | 499 |
| Az átalakuló Kelet-Európa | 502 |
| A közlekedés és a gazdasági területi szerkezetének változása | 502 |
| A balti országok gateway/tranzit szerepköre | 511 |
| Európa közlekedési régiótípusai | 515 |
| A magasan fejlett nyugat-, észak- és részben dél-európai kommunikációs régiók | 515 |
| A közepesen fejlett kommunikációs régiók az Ibériai-félsziget kontinentális részén, Dél-Olaszországban, Görögország idegenforgalmi térségeiben, a posztszocialista országok nyugati térségeiben | 517 |
| A gyengén fejlett kommunikációs régiók a gazdaságilag leszakadt Délkelet- és Kelet-Európában | 518 |
| A közlekedés jövőben várható legfontosabb hatásai az európai területfejlődésre | 521 |
| Irodalom | 525 |
| Névmutató | 541 |
| Tárgymutató | 543 |
| Földrajzi mutató | 546 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.