| Előszó | 15 |
| A kötet szerzői | 21 |
| Az egyes részek szerzői | 23 |
| Rövidítések | 24 |
| Táblázatok | 35 |
| Ábrák | 38 |
| Függelékek | 39 |
| Simai Mihály: Globalizáció és regionális együttműködés a XXI. század elején | 41 |
| Világrend, világgazdaság és globalizáció | 41 |
| A globalizáció értelmezése | 42 |
| A globalizáció hajtóerői a XX. század utolsó szakaszában | 43 |
| A globalizáció főbb következményei | 47 |
| A regionális együttműködés folyamatai: az Európai Unió és más regionális integrációk a világgazdaságban a XXI. század elején | 50 |
| Természetes és mesterséges régiók | 50 |
| A regionalizálódás főbb stratégiai céljai | 52 |
| Regionális szervezetek a XXI. század elején a világgazdaságban | 56 |
| A regionális együttműködés és a globális rendszer | 59 |
| A regionalizálódás és a transznacionális társaságok stratégiája | 61 |
| A regionális együttműködés és a globális hatalmi struktúra | 62 |
| Ellenőrző kérdések | 64 |
| Horváth Jenő: Az európai integráció története: 1945-2000 | 67 |
| A II. világháború utáni évek | 67 |
| Az integráció előfeltételeinek kialakulása | 67 |
| Az Európa Tanács | 70 |
| Szén, acél és (h)idegháború | 71 |
| Az Európai Szén- és Acélközösség | 72 |
| Egy kudarc: az Európai Védelmi Közösség | 73 |
| Két új integráció készülődik | 74 |
| Az EGK és az Euratom | 75 |
| A római szerződések | 75 |
| Az EGK - egy sikertörténet kezdete | 77 |
| Egy erőtlen versenytárs: az EFTA | 78 |
| A "zöld Európa" születése | 79 |
| Európa De Gaulle akarata szerint | 80 |
| Az Európai Közösség magára talál | 83 |
| A hágai csúcstalálkozó | 83 |
| Az első bővülés: Hatokból Kilencek | 85 |
| Az 1970-es évek új kihívásai | 85 |
| Az első közvetlenül választott Európai Parlament | 87 |
| Bővítés a déliekkel | 89 |
| Az Európai Közösség az 1980-as évek második felében | 91 |
| Az Európai Közösség új lendületet vesz | 91 |
| Az Egységes Európai Okmány | 92 |
| A közös mezőgazdasági politika és a költségvetés reformja | 94 |
| A pénzügyi unió terve | 95 |
| Az Európai Unió felé | 96 |
| A berlini fal leomlik | 96 |
| A Maastrichti Szerződés | 98 |
| A pénzügyi unió felé, a maastrichti kritériumok és teljesítésük | 100 |
| A Tizenötök Európája | 101 |
| Az EU gazdagabb három fejlett országgal | 101 |
| Megtörik az Unió lendülete | 103 |
| Az Amszterdami Szerződés | 104 |
| A keleti bővítés kérdése és az Agenda 2000 | 105 |
| Az euró születése | 106 |
| Az Európai Bizottság válsága | 107 |
| A Nizzai Szerződés | 108 |
| Ellenőrző kérdések | 109 |
| Rácz Margit: Egység a sokrétűségben - integráció és tagállami érdekek az Európai Unióban | 113 |
| A szupranacionális és a nemzeti elem az EK/EU döntéshozatali rendszerében | 113 |
| Franciák és németek az integráció stratégiai céljainak megfogalmazásában | 121 |
| Fejlett és kevésbé fejlett országok az Európai Közösségekben/Európai Unióban | 131 |
| Integrációs alapelvek és lehetséges változások - az EU középtávú jövőképe | 140 |
| Ellenőrző kérdések | 145 |
| Blahó András - Moldicz Csaba - Vígh László: Az Európai Unió és az Európai Térség intézményi, szervezeti és döntéshozatali rendszere | 147 |
| Intézményi szerkezet | 147 |
| Bevezetés | 147 |
| Az acquis communautaire | 148 |
| Az Európai Unió intézményei | 150 |
| Döntéshozatal az Európai Unióban | 168 |
| Az Európai Unió jövőjével kapcsolatos elképzelések | 175 |
| Jövőképek az Európai Unióban | 175 |
| A jövő kérdéseinek megválaszolása tagállami szinten | 176 |
| Az Európai Gazdasági Térség mint intézmény | 187 |
| Történelmi előzmények | 187 |
| Jogalkotási eljárás az Európai Gazdasági Térségben | 189 |
| Az Európai Gazdasági Térség és a négy szabadság | 189 |
| Az Európai Közösségek jogszabályainak átvétele az Európai Gazdasági Térségbe | 191 |
| Az Európai Gazdasági Térség intézményei | 192 |
| Ellenőrző kérdések | 193 |
| Kengyel Ákos - Palánkai Tibor: A gazdasági integráció fejlődési szakaszai, az EU-országok makrogazdasági helyzetének alakulása | 197 |
| A piaci integráció szakaszai az EU-ban | 200 |
| A piaci integrációs formák | 200 |
| Az integrációs szakaszok megvalósulása az EU-ban | 203 |
| A kereskedelmi és termelési integráció alakulása | 210 |
| A tényezőáramlások és az interációs folyamatok | 214 |
| A mikrointegrációs folyamatok alakulása | 217 |
| A tagországok makrogazdasági teljesítményének és világgazdasági pozícióinak alakulása | 222 |
| A gazdasági fejlődés "aranykorszaka" | 222 |
| Válságban az európai gazdaság | 223 |
| A gazdasági stabilitás helyreállása | 226 |
| Az 1990-es évek - a kritikus évtized | 228 |
| Az európai strukturális "válság": a műszaki rész és Európa felzárkózása | 231 |
| Ellenőrző kérdések | 240 |
| Varga Gyula: Az Európai Unió agrárpolitikájának alapjai és a magyar csatlakozás | 241 |
| Az EU agrárpolitikájának alapvető céljai | 241 |
| Az EU agrárpolitikájának korábbi reformjai | 242 |
| Az Európai Unió üzemi rendszere és változásának irányai | 243 |
| Az árkiegyenlítő támogatások lényege és működési mechanizmusa | 247 |
| A termelés korszerűsítését és fejlesztését szolgáló támogatások az Európai Unióban | 248 |
| Földtulajdon és földpiac az EU-ban | 253 |
| Az agrárkérdés kényes pontjai a csatlakozási tárgyalásokon | 256 |
| Miként ítéljük meg felkészültségünket? | 256 |
| Jár-e nekünk is a direkt kifizetés? | 257 |
| "Repedések a közös álláspont betonfalán" | 258 |
| Esélylatolgatás - tanulságokkal | 262 |
| Mennyivel növeli az agrárkiadásokat a keleti bővítés? | 264 |
| Az Agenda 2000 körüli viták és a várható reformlépések | 268 |
| A jelenlegi "reformhangulat" általános vonásai | 268 |
| Milyen lesz az EU új agrárpolitikája? | 273 |
| Az EU agrárpolitikájának belső kritikája | 275 |
| Vita a közös költségvetésről | 276 |
| Egy konkrét döntés, amely számunkra is nagy jelentőségű lehet: a kistermelők átalányjellegű támogatása | 277 |
| A francia és a német agrárpolitika érdekkonfliktusai és érdekegyezései mint az Agenda 2000 reformjának meghatározó tényezői | 277 |
| Amiben biztosak lehetünk: a környezetterhelést csökkentő előírások szigorodása | 280 |
| Néhány konkrét ágazati döntés és az azokból levonható következtetések | 281 |
| Várható-e a moduláció kötelezővé tétele? | 281 |
| Összefoglaló | 283 |
| A szerkesztő epilógusa | 284 |
| Ellenőrző kérdések | 285 |
| Palánkai Tibor: Pénzügyi integráció az Európai Unióban | 287 |
| Az európai monetáris rendszer | 287 |
| Történeti előzmények | 287 |
| Az Európai Monetáris Rendszer (EMS) | 288 |
| Az Európai Monetáris Rendszer értékelése | 290 |
| A Gazdasági és Monetáris Unió kialakítása és működése | 292 |
| A maastrichti döntések és a Gazdasági és Monetáris Unió megvalósítása | 292 |
| A monetáris integráció gazdasági előnyei és költségei (cost and benefits) | 297 |
| Az euró-övezet makrogazdasági teljesítménye | 299 |
| Az Európai Központi Bank az euró védelmében | 302 |
| Az euró és a nemzeti gazdaságpolitikák | 303 |
| Az EMU és a politikai unió összefüggései | 305 |
| Az Európai Unió költségvetése | 306 |
| A nemzeti és az EU-költségvetések jellemzői | 306 |
| Az EU közös költségvetése | 308 |
| A közös költségvetés bevételeinek és kiadásainak szerkezete | 310 |
| Az Európai Unió közös költségvetésének "kohéziója" | 311 |
| A kibővülés költségvetési feltételei | 313 |
| Új pénzügyi csomagterv | 315 |
| Néhány szó strukturális problémákról | 317 |
| Az euró és az ún. strukturális problémák | 317 |
| Az euró és a strukturális reformok | 322 |
| Ellenőrző kérdések | 325 |
| Kengyel Ákos: Az Európai Unió regionális politikája | 327 |
| Az EU gazdaságának regionális fejlettségi különbségei | 330 |
| Az EU regionális politikájának összetevői | 333 |
| Támogatási célkitűzések és támogatott területek | 336 |
| Jogosultsági kritériumok és támogatott régiók | 340 |
| A strukturális alapok feladatai | 344 |
| A regionális politika elvei és a programok kialakítása | 349 |
| A támogatásra jogosult regionális szintek | 352 |
| A támogatásra fordított kiadások | 355 |
| Az EU keleti irányú bővülése és a regionális politika | 362 |
| Ellenőrző kérdések | 368 |
| Blahó András - Palánkai Tibor - Petz Gábor: Az Európai Unió struktúra- és környezetpolitikája | 369 |
| A műszaki rés és Európa felzárkózása | 369 |
| A technikai és technológiai fejlettség néhány kérdése | 370 |
| Európa és a riválisok | 374 |
| A struktúrapolitika irányai | 378 |
| A struktúrapolitika értékelése | 380 |
| A tagországok energiahelyzete | 381 |
| A közösségi energiapolitika főbb irányai | 383 |
| A környezetvédelem fogalma és kezelése az Európai Unióban | 386 |
| Környezetpolitika, környezetvédelmi célok | 386 |
| Konkrét környezetvédelmi területek | 392 |
| Vízminőség-védelem | 392 |
| Hulladékgazdálkodás | 394 |
| Zaj- és rezgésvédelem | 396 |
| A levegőtisztaság védelme | 398 |
| Talajvédelem | 400 |
| Természetvédelem | 402 |
| A környezetvédelmi problémák megoldásának rendszere | 403 |
| A jogharmonizáció és intézményrendszer | 403 |
| A környezetvédelmi innováció - az EU-csatlakozás egyik stratégiai eleme | 405 |
| A környezetvédelmi EU integráció makrogazdasági vonatkozásai | 407 |
| Néhány záró gondolat | 408 |
| Ellenőrző kérdések | 409 |
| Szajp Szabolcs - Sólyom Balázs: Az Európai Unió szociális és információs kérdései | 411 |
| A szociális dimenzió | 411 |
| Bevezetés | 411 |
| A társadalmi kérdések kezelésének története az Európai Közösségekben | 412 |
| Az első szakasz | 413 |
| A második szakasz | 414 |
| A harmadik szakasz | 415 |
| A negyedik szakasz | 418 |
| Az Európai Szociális Karta rendszere | 420 |
| A Módosított Európai Szociális Karta | 424 |
| Közösségi Karta a dolgozók alapvető szociális jogairól (1989) | 427 |
| Magyarország és az Európai Szociális Karta | 429 |
| Mi várható a jövőben? | 432 |
| Ellenőrző kérdések | 432 |
| Európai Unió és az információs társadalom | 434 |
| Bevezetés. Az információ- és kommunikációtechnológia kihívásai | 434 |
| Úton az információs társadalom felé | 435 |
| A Fehér Könyv | 435 |
| A Bangemann-jelentés | 435 |
| A Zöld Könyv és más kezdeményezések | 436 |
| Az eEurópa | 437 |
| Az eEurópa+ | 440 |
| Törvénykezési feladatok és dilemmák | 442 |
| A kontinens elektronikus kereskedelme és a gazdaság | 442 |
| A digitális aláírás | 447 |
| Az adóztatás | 448 |
| Az elektronikus pénz | 448 |
| A biztonság kérdése | 449 |
| Konvergencia vagy párhuzamos szabályozás: EU-USA közös állásfoglalás | 452 |
| Mediterrán és közép-európai programok | 453 |
| Összefoglalás | 454 |
| Ellenőrző kérdések | 455 |
| Bató Márk: Az Európai Unió nemzetközi kereskedelmének és tőkeáramlásának szerkezete | 457 |
| A nemzetközi kereskedelem relációs szerkezete | 457 |
| Nemzetközi kereskedelem az Európai Unión belül | 465 |
| A nemzetközi tőkeáramlás relációs szerkezete | 467 |
| Ellenőrző kérdések | 476 |
| Blahó András: Az Európai Unió és a kelet-közép-európai országok kapcsolatai | 477 |
| Történelmi előzmények | 477 |
| Kelet-Közép-Európa és az Európai Közösség kapcsolatai 1970 és 1989 között | 479 |
| Első reakció: segítségnyújtás | 480 |
| Kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok | 481 |
| Társulási egyezmények | 481 |
| A társulási egyezmények gazdasági jelentősége | 482 |
| A társulási (Európai) Megállapodások értékelése | 486 |
| Kelet-Közép-Európa integrációs érettségéről | 491 |
| A közösségi joganyag átvilágításának hazai szervezési mechanizmusa | 499 |
| Az Európai Integrációs Ügyek Bizottsága | 499 |
| Magyarország belső felkészülése a csatlakozásra | 502 |
| A Magyarországról az Európai Bizottság által készített éves jelentés (2001. november 13.) | 503 |
| Ellenőrző kérdések | 505 |
| Bató Márk: A PHARE-tól az Európa Megállapodásokig | 507 |
| A PHARE-program | 507 |
| Programtípusok | 509 |
| A PHARE reformjai | 509 |
| A társulási megállapodások hiányosságai | 516 |
| A szubregionális kooperáció és integráció | 518 |
| Ellenőrző kérdések | 521 |
| Balázs Péter - Blahó András - Szajp Szabolcs: Az Európai Unió korábbi kibővítéseinek tapasztalatai - a keleti kibővítés folyamata | 523 |
| A kibővítések tapasztalatai | 523 |
| Bevezetés | 523 |
| Első kör: a brit, a dán és az ír csatlakozás | 524 |
| Nagy-Britannia dilemmája | 525 |
| A britek mellékvizén - Írország | 526 |
| Dánia: a skandináv igen | 528 |
| Skandináv nem: Norvégia | 530 |
| Második kör: a mediterrán terjeszkedés - Görögország, Portugália és Spanyolország felvétele | 531 |
| Görögország | 532 |
| Portugália | 533 |
| Spanyolország | 535 |
| Harmadik kör: Ausztria, Finnország és Svédország csatlakozása | 536 |
| Ausztria | 537 |
| Finnország | 538 |
| Svédország | 539 |
| Norvégia: újabb nem | 540 |
| Az Európai Unió keleti kibővítésének főbb állomásai | 542 |
| Koppenhágai európa tanács-ülés: 1993. június, a csatlakozás mint cél megjelölése | 542 |
| A csatlakozás előkészítésének stratégiája: az esseni csúcs | 545 |
| A cannes-i, a madridi és az amszterdami csúcsértekezlet | 546 |
| A folyamat gyorsulása | 546 |
| A csatlakozási folyamat és a csatlakozási tárgyalások (1998-) | 550 |
| A Magyarország és az EU közötti csatlakozási tárgyalások helyzete | 556 |
| Az Európai Unió keleti kibővítésének távlatai | 559 |
| Ellenőrző kérdések | 563 |
| Balázs Péter: Az Európai Unió nemzetközi kapcsolatai | 565 |
| Az Európai Közösség mint a nemzetközi jog alanya | 565 |
| Az Európai Unió nemzetközi hatásköre | 566 |
| Az Európai Unió jogi személyisége | 566 |
| Az Európai Unió nemzetközi hatáskörének értelmezése | 567 |
| Származékos és koörlátozott közösségi hatáskör | 569 |
| Az Európai Unió nemzetközi kapcsolatainak sajátosságai | 569 |
| Az Európai Unió nemzetközi elismerése és diplomáciai kapcsolatai | 571 |
| Az Európai Közösség nemzetközi elismerése | 571 |
| Az Európai Unió passzív képviseleti joga | 572 |
| Az Európai Unió aktív képviseleti joga | 572 |
| Az Európai Unió nemzetközi kapcsolatainak rendszere | 573 |
| Társulási (preferenciális) kapcsolatok | 573 |
| A közös kereskedelempolitikára épülő külkapcsolatok | 574 |
| Az Európai Unió nemzetközi kapcsolatainak újabb fejleményei | 576 |
| Ellenőrző kérdések | 578 |
| Függelékek | 581 |
| Irodalom | 617 |
| Glosszárium | 635 |
| Név- és tárgymutató | 697 |