1.042.573

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ez a vonat elment

Adatok és képek a régi magyar vasúti mellékvonalak történetéhez

Szerző

Kiadó: Stil Nuovo
Kiadás helye: Tatabánya
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 399 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-06-7664-9
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hiánypótló kiadványt tart kezében a Kedves Olvasó. Kubinszky Mihály professzor és munkatársainál nagy terjedelmű és közel háromszáz képpel illusztrált monográfiája a magyarországi helyiérdekű vasútvonalak évszázados történetébe kalauzolja el az olvasókat. A vasúti mellékvonalak megépítését elősegítő törvényi szabályozás után kevesebb mint négy évtized alatt mintegy kétszáz vasúttársaság több mint tizenháromezer kilométer hosszúságú helyiérdekű vasútvonalat épített a történelmi Magyarországon. A girbegurba vicinálisok a vasúti fővonalakat - és azon keresztül az ország távolabbi pontjait | kapcsolták vonzáskörzetükhöz, a vármegyék és járások székhelyeit hozták közelebb a lakosság és a fuvaroztatók számára. A kicsiny, két-három-négyvágányos állomások, a típusterv alapján emelt épületek és a még szerényebb megálló-rakodóhelyek, valamint a táblás megállók sok ezerszámra sorakoztak az országban, és alapvetően hozzájárultak a térség dinamikus fejlődéséhez, európai színvonalú... Tovább

Fülszöveg

Hiánypótló kiadványt tart kezében a Kedves Olvasó. Kubinszky Mihály professzor és munkatársainál nagy terjedelmű és közel háromszáz képpel illusztrált monográfiája a magyarországi helyiérdekű vasútvonalak évszázados történetébe kalauzolja el az olvasókat. A vasúti mellékvonalak megépítését elősegítő törvényi szabályozás után kevesebb mint négy évtized alatt mintegy kétszáz vasúttársaság több mint tizenháromezer kilométer hosszúságú helyiérdekű vasútvonalat épített a történelmi Magyarországon. A girbegurba vicinálisok a vasúti fővonalakat - és azon keresztül az ország távolabbi pontjait | kapcsolták vonzáskörzetükhöz, a vármegyék és járások székhelyeit hozták közelebb a lakosság és a fuvaroztatók számára. A kicsiny, két-három-négyvágányos állomások, a típusterv alapján emelt épületek és a még szerényebb megálló-rakodóhelyek, valamint a táblás megállók sok ezerszámra sorakoztak az országban, és alapvetően hozzájárultak a térség dinamikus fejlődéséhez, európai színvonalú polgárosodásához. Többéves kutatómunka és lázas szerkesztői igyekezet előzte meg a vicinális-monográfia 2009. őszi megjelenését. A kiadvány nem kíván versenyre kelni sem a vasútépítések Történetéről már megjelent kiváló kézikönyvekkel, sem a vasúti földrajzi kiadványokkal. A szerzők lajstromba veszik az összes olyan HÉV-vasutat, amelyek az első világháború kitörésekor közforgalmat láttak el. A történeti-építészeti bevezetés után a mellékletben közlik az adott vasútvonal teljes felszerelését, illetve annak időbeli fejlődését. A szöveget elsősorban a vasú tat, állomásokat ábrázoló korabeli képeslapok reprodukciói, valamint részletes és látványos térkép-illusztrációk egészítik ki.
A mellékvonali vasúthálózat részben Trianon következményeként - felbomlott, más közlekedési ágak fejlődésével tehetetlen agóniába süllyedt, vagy már réges-rég megszűnt. A kötet a működőképes közlekedési rendszert fénykorában mutatja be 1 amikor még mindenki vasúton utazott, és a vasút mindent elszállított. Vissza

Tartalom

Előszó 8
Bevezetés 12
A magyar helyiérdekű vasutak virágkora és elsorvadása 18
A mellékvonalak elsorvadása 26
Az elveszített hangulat 31
A helyiérdekű vasutak építészete 34
Épületek 35
Műtárgyak 56
A magyar helyiérdekű vasutak vonalainak áttekintése 58
A kezdeményezők 58
A dunántúli HÉV-ek 70
Az északi vonalak 104
A Csallóköz, a Kis-Kárpátok, a Vág- és a Nyitra-völgyek vidéke 106
A Garam és az Ipoly völgyéhez kapcsolódó vasutak 115
A Mátrától a Keleti-Kárpátokig 124
A Kassa-Oderbergi Vasút kezelésében levő helyiérdekű vasutak 135
A Duna-Tisza köze és Bácska 140
A Duna-Tisza közének helyiérdekű vasútjai 141
A Bácska HÉV-vonalai 148
A Tiszántúli és a Bánság 154
A Tiszántúl szárnyvonalai 154
A Bánság helyiérdekű vasútjai 148
HÉV-ek Erdélyben 180
A Budapest környéki helyiérdekű vasutak 206
Horvátország-Szlavónia helyiérdekű vasútjai 210
A helyiérdekű vasutak járművei 220
Ami értékként és emlékként megmaradt 228
HÉV-ek és a közigazgatás 238
A mai Magyarország HÉV-vonalainak levéltári adatai 250
A kezdeményezők 252
A dunántúli HÉV-ek 259
Az északi vonalak 285
A Duna-Tisza köze 319
A Tiszántúl 334
HÉV-ek Erdélyben 362
A Budapest környéki helyiérdekű vasutak 388
Megszüntetett vasútvonalak 393
Függelék 396
A magyarországi helyiérdekű vasutak bibliográfiája 397
Rövidítések jegyzéke 399
A levéltári adatok rövidítései 399
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem