1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Székesfehérvár repüléstörténete I.

A katonai légi bázisok kialakítása, és azok szerepe 1916 és 1945 között

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Magyar Veterán Repülők Egyesületének Fejér megyei Szervezete
Kiadás helye: Székesfehérvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8238-08-9
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes illusztrációkkal, fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


A főszerkesztő előszava
A Magyar Veterán Repülők Egyesületének Fejér megyei Szervezete a millecentenárium évében emlékezett meg fennállásának ötödik évfordulójáról, amely egybeesett a... Tovább

Előszó


A főszerkesztő előszava
A Magyar Veterán Repülők Egyesületének Fejér megyei Szervezete a millecentenárium évében emlékezett meg fennállásának ötödik évfordulójáról, amely egybeesett a Székesfehérvárott kiépülő repülés nyolcvanadik esztendejével is. Szervezetünk vezetősége, a jubileumok magasztos gondolata által vezérelve, figyelemmel a „Tisztelet a Levegő Hőseinek Alapítvány" célkitűzéseire, elhatározta, hogy a korábbi hagyományokat ápolva írásos emléket állít a nagy tradícióval rendelkező székesfehérvári repülésnek.
Az emlékállítással emlékeztetni kívánjuk azokat a még élőket, akik részesei voltak a nagy erőpróbának, a megpróbáltatásoknak, a légierő-fejlesztés nehéz küzdelmeinek, az áldozatvállalókat, s mindazokat, akik a jövő alapjait képezik, az ifjúságnak tanulságként, hogy okuljanak és ismerjék az akkori kor emberének jellemét.
A múlt csak összetevőként él és hat jelenünkben, de az elemző emlékezés azt valós életközelségben idézheti. Az emlékezés azonban mégsem csak a múltba való gyökérkeresésnek alkalma, mivel a visszatekintő felmérés a jövőbemutató feladatokat is aláhúzza. Hiszen az eredmények számbavétele számunkra együtt jár a sokrétű teendők világosabb felmérésével, megfogalmazásával. Amikor az összegyűjtött és kötetekben rendszerezett helytörténeti anyagnak nyilvánosságot biztosítunk, hozzá kívánunk járulni lakóhelyünk, Székesfehérvár egészséges lokálpatriotizmusának kialakulásához is.
De a Fehérvár kapuin kívül élők részére is emlékeztet a kiadvány, azoknak, akik nem itt születtek, s nem is itt telepedtek le, akik viszonylag rövid ideig éltek e városban, de részükre emlékezetes intermezzo az itt eltöltött idő.
Sok városinak és más tájak szülötteinek tápláló anya szerepét is betöltötte Székesfehérvár, azoknak, akik itt szereztek szakmát, akik itt nyertek kiképzést, vagy továbbképzést egy fejlettebb típusra, hogy új szárnyakon repüljenek tova.
Nyolcvan év nagy idő. Ennyi év alatt sok minden történt a székesfehérvári repülésben. Természetesen kiadványunkban nem törekedhettünk teljességre, hiszen három kötetnyi terjedelemben megközelítőleg sem fért volna el az ambiciózus gyűjtőink termése.
Keresztmetszetet igyekeztünk adni, összefogni, válogatni, rendszerezni a kutatók és a műkedvelő munkatársak alkotásait, leírásait, visszaemlékezők elmondásait.
Azt próbáljuk megmutatni, hogy milyen célokat követett egy-egy korszakban a társadalom a repülés érdekében. Mik voltak a gondok, a problémák, illetve azok az eredmények, amelyekre méltán büszkék lehetünk mind résztvevők, mind utódok egyaránt.
Arra törekedtünk, hogy hitelesen mutassuk be egy-egy korszak hangulatát, „ízeit", a 80 év történeteit színesen, dokumentálva, de lehetőleg olvasmányosan, hogy a kötetek lapjait olvasgatva-nézegetve mindenki rátaláljon „saját korára", az utókor pedig, hogy jobban megismerhesse a fehérvári repülés múltját, emberformáló küzdelmeit. Vissza

Tartalom


Tartalomjegyzék
A katonai légi bázisok kialakítása, és azok szerepe 1916 és 1945 között
1. A repülés műszaki feltételeinek létrejötte 1916-1926 11
1.1. A sóstói katonai bázis kiépítése, a léghajós alakulat megszervezése 1916-1918 11
1.2. A repülőtelep és raktár 1919 13
1.3. A repülőanyag-szertár és gépműhely 1919-1926 14
2. A központi repülőgépjavító üzem 18
2.1. A repülőtér bővítése 1927-1929 20
2.2. A Repülőkísérleti telep 1929-1936 22
2.3. A légi bázis további bővítése, a kitérő repülőtér 1936-1937 27
3. A délkeleti repülőtér 1936-1944 30
3.1. Az építés első üteme, a repülőtér működése 30
3.2. Börgönd II. ütem és egyéb építések a repülőterek működése közben 36
4. A sóstói műszaki bázis 41
4.1. A katonai és polgári alkalmazottak 1936-1944 41
4.2. A repülő- és motorszerelő iskola 1927-1936 51
4.3. Repülőgépkonstrukciók a sóstói üzemben, repülőgépek a légi bázison 53
4.4. Ejtőernyőjavító és-készítő üzem 1936-1943 63
5. Szemelvények Fehérvárhoz speciálisan kötődő korabeli repülősök életútjából 66
5.1. Boda Sándor hangármester pályája 1928-1944 66
5.2. Cséplő József törzsőrmester 68
5.3. Pataki Béla főhadnagy, megfigyelőtiszt 69
5.4. Horváth Sándor 69
5.5. Kálmán László a székesfehérvári repülőtér egykori parancsnoka 82
5.6. Lévay Győző az 1939-1943. közötti évekre emlékezik 83
5.7. Nyakas Ferenc pályája 1935-1945 85
5.8. Ötvös István törzsőrmester 89
5.9. Tarlós József őrmester 90
5.10. Pápai ejtőernyősök: Petőfi Lajos, Pávay Endre, Ardai József 93
6. Tábori repülőterek Székesfehérvár térségében 95
7. A műszaki és légi bázis pusztulása 1944-45-ben 98
8. Repülőtörténetek 1944-1945 102
8.1. A német megszállástól Fehérvár bombázásáig
1944. március 19. és szeptember 15. között 102
8.2. Szól a sziréna
1944. szeptember 19. és október 1. között 119
8.3. Szálasi hatalomátvételétől a Börgöndön tartózkodásig
1944. október 17. és november vége között 124
8.4. Áttelepülés Várpalotára
1944. december 4. és december 22. között 136
8.5. A szovjet hadsereg Székesfehérvárt elfoglalta
1944. december 23. és 1945. január 22. között 143
8.6. Újra német kézen a város
1945. január 23. és március 23. között 154
9. Mellékletek 163
9.1. Repülősök portréi 164
9.2. A székesfehérvári és a börgöndi repülőterek 1944-ben ]gg
9.3. A magyar, német és a szövetséges katonai repülőgépek
Székesfehérvár térségében 169
9.4. Autogramgyűjtemény 17g
9.5. Repülőgépek felségjelzései Igl
9.6. Magyar és külföldi repülőalakulatok jelvényei lg3
9.7. A Magyar Királyi Honvéd Légi Erők sapkajelvényei
és rendfokozati jelzései jgy
9.8. Jegyzetek, források, adatközlők, felhasznált irodalom on
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv