1.034.961

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája

Oktatási segédlet középiskolák számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Gondolat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 193 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-282-688-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezt a könyvet azoknak a középiskolásoknak szánjuk, akik kiemelt figyelmet fordítanak a természettudományokra, akiket érdekelnek a természet titkai, és akik e titkok megfejtése érdekében kitartóan... Tovább

Előszó

Ezt a könyvet azoknak a középiskolásoknak szánjuk, akik kiemelt figyelmet fordítanak a természettudományokra, akiket érdekelnek a természet titkai, és akik e titkok megfejtése érdekében kitartóan képesek dolgozni, kutatni.
Tudjuk, hogy országunkban nagyon sok középiskolás végez kutatómunkát, főként az ökológia és a környezetvédelem területén.
A tudományos tevékenységet, a tudományos kutatást nagyon fontosnak ítéljük az iskolai munkában, úgy is mint szellemi tornát a fiatalok számára. A kutatás megismerése során a fiatal kutató megtanulja, hogy semmit se vegyen biztosra, a dogmatikus megállapításokat kezelje bizalmatlanul, és gyakran utasítsa is el, legyen kritikus saját maga és mások munkájával szemben, gondolkodjék függetlenül, legyen intellektuálisan becsületes és a lehető legobjektívebb. A kutatói munka a fiatalt arra neveli, hogy legyen önfegyelme és erős akarata az eredmény eléréséhez; arra neveli, hogy új helyzetekben, pl. ha váratlan kísérleti eredményeket kap, új ötletekkel találjon kiutat. Gondolkodásmódját a sablonok ne korlátozzák. Természetesen tudnia kell, hogy az általa vizsgált témában előtte mások mit végeztek, de ne féljen egy elképzelést érvénytelennek nyilvánítani, ha kísérleti adatai annak ellentmondanak. A kutató legyen tudatában annak, hogy ismereteink köre és világunk is állandóan változik, lássa szívesen ezt a változást, mivel változás nélkül nem lehet haladás sem. Vissza

Tartalom

Előszó 11
Bevezetés 15
1. A tudomány és a kutatás 19
1.1. Az alaptudományok kérdései 21
1.2. Az alkalmazott tudományok kérdései 25
1.3. A kutatási probléma kiválasztása 27
1.4. A kutatás költségei 30
Összefoglaló kérdések 33
2. Az információk gyűjtése 35
2.1. Az információk forrásai 37
2.2. Az enciklopédiák 38
2.3. Tankönyvek, szakkönyvek 39
2.4. Monográfiák 41
2.5. Ismeretterjesztő folyóiratok 42
2.6. Tudományos folyóiratok 43
2.7. Kivonatos bibliográfia és referálólapok 44
Összefoglaló kérdések 45
3. Ismeretek és tevékenységek: a tudás 47
3.1. Ismeretek 49
3.1.1. A képzet 49
3.1.2. A fogalom 49
3.1.3. A kijelentés (ítélet, tény, adat) 50
3.1.4. A leírás 50
3.2. Tevékenység 52
3.2.1. Műveletvégzés 53
3.2.2. A feladatmegoldás 60
3.2.3. A problémamegoldás . . . . 63
Összefoglaló kérdések 65
4. A természettudományos kutatás módszerei 67
4.1. Megfigyelés, kísérlet, leírás 69
4.2. Az ok és okozat megkeresése 73
4.3. Valószínűség és valóság 76
4.4. Analízis és szintézis 81
4.5. Hipotézisek 83
4.6. Modellezés és modellalkotás 88
4.7. A problémamegoldás tudományos módszerei 92
Összefoglaló kérdések 97
5. A kísérletek megtervezése 99
5.1. A berendezések és módszerek kiválasztása 101
5.2. Abszolút és relatív mérések 105
5.3. Mintavétel 106
5.4. Ellenőrzés és standardok 108
5.5. A szabványok 110
Összefoglaló kérdések 111
6. A mérőeszközök és berendezések típusai 113
6.1. Közvetlen mérőeszközök 115
6.2. Nullműszerek 116
6.3. Analóg és digitális műszerek 118
6.4. Időben változó mennyiségek mérése H9
6.5. Automaták és segédeszközök 120
Összefoglaló kérdések 122
7. Mérési és számolási hibák 123
7.1. A hibák fajtái 126
7.2. A mérőműszerek jellemzői 131
7.3. A mennyiségek meghatározásakor előforduló hibák 133
7.4. A mérések kiértékelése 136
Összefoglaló kérdések 140
8. A kísérleti eredmények elemzése 141
8.1. A tervezett és megvalósított kísérlet értékelése 143
8.2. Az eredmények pontosságának vizsgálata 144
8.3. A mérési eredmények kiértékelése 145
8.4. A mérési eredmények használhatósága 147
8.5. Az új és korábbi eredmények összevetése 148
8.6. Az eredmények megfogalmazása 149
Összefoglaló kérdések 152
9. Az eredmények közzététele 153
9.1. Konferenciák 155
9.2. Tájékoztatás a tömegkommunikáció útján 158
9.3. Tudományos cikkek 158
9.4. Könyvek 159
Összefoglaló kérdések 159
Szemelvények 161
Részletek Szabadváry Ferenc: Lavoisier és kora c. könyvéből 163
Egy gyakorlatias elméleti tudós: Louis Pasteur (1822-1895) (Részlet
J. Meadows: A tudomány csodálatos világa c. könyvéből) 166
A rádium felfedezése (Részlet Éve Curie: Madame Curie c. könyvéből) 177
Problémák, avagy a definíció jelentősége (Részlet Gilde Altrichter:
A józan ész furcsaságai c. könyvéből) 186
Fénnyel szőtt halhatatlanság. Bay Zoltán (Részlet Staar Gyula: Megszállottak c. könyvéből) 188
Ajánlott irodalom 194
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája

A címlapon tulajdonosi pecsét található.

Állapot:
2.440 Ft
1.700 ,-Ft 30
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
2.440 Ft
1.950 ,-Ft 20
18 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája

A lapélek enyhén foltosak. Az előlapon tulajdonosi pecsét található.

Állapot:
2.440 ,-Ft
22 pont kapható
Kosárba
konyv