1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művészettörténeti tanulmányok 1954-55

Művészettörténeti Dokumentációs Központ Évkönyve

Szerző

Kiadó: Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 471 oldal
Sorozatcím: Művészettörténeti tanulmányok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 640 példányban. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
Trinitász-szimbólumok és ábrázolások a középkori Magyarország művészetében, eredetük, továbbélésük és népművészeti kapcsolataik

A Néprajzi Múzeum kerámia-gyűjteményének... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
Trinitász-szimbólumok és ábrázolások a középkori Magyarország művészetében, eredetük, továbbélésük és népművészeti kapcsolataik

A Néprajzi Múzeum kerámia-gyűjteményének 1700-as évszámmal ellátott, ismeretlen lelőhelyű korsója figyelmet érdemlő alkotás. Öblös hasának habán-jellegű virágos díszítése között egy feltűnő motívum: levélkoszorúba foglalt három nyúl központosan elhelyezett ábrázolása ötlik a kutató szemébe. Különösségét még fokozza az, hogy a három nyúlnak összesen csak három füle van s mégis, önmagában mindegyik állat két füllel került ábrázolásra. De a korsó szokatlan, nagy rajzi szellemességgel megoldott díszítménye nem is áll egyedül XVIII. századi kerámia-művességünk emlékanyagában, mert szakasztott mása az egri Dobó Múzeumban őrzött, a korsóval nagyjából egykorú tálon viszontlátható. Önként adódik tehát a kérdés: vajon ez az ötletesen megoldott motívum valamelyik népi fazekasmesterek maga ötlötte játékos ornamentikai gondolata-e csupán, és ez alapon akár még e két kerámiai alkotás közötti közvetlen kapcsolat feltételezésére is feljogosítja a kutatót, avagy ez az ábrázolási mód összetettebb művészettörténeti problémákat rejt magában, amelyek mellett a műtörténeti tudomány nem mehet el minden további vizsgálódás nélkül? Vagy más szóval: e motívumazonosság XVII-XVIII. századi kerámiaművességünk helyi kérdése-e csupán, vagy e mögött távolabbi, átfogóbb jellegű művészettörténeti problémák megoldása várat még magára? Vissza

Tartalom

Tanulmányok
Csemegi József: Trinitas-szimbólumok7
Voit Pál: Gyarmati Dénes mester és a régi magyar építőgyakorlat46
Eszlári Éva: Hebenstreit József pesti szobrász88
Mihalik Sándor: Adatok a regéczi porcelángyártás történetéhez109
Zlinszkiné, Sternegg Mária: Az első magyar "bútorgyárnok". Vogel Sebestyén153
B. Supka Magdolna: Szemlér Mihály219
Ybl Ervin: A budai várpalota építése353
Aradi Nóra: A magyar történeti festészet az 1880-as évektől az 1919-es proletárdiktatúráig378
Genthon István: Ferenczy Károly arcképei335
Lyka Károly: Adalék Koszta József stílusának történetéhez349
Közlemények
Pogány Ö. Gáborné: Id. Markó Károly művei355
Z. Lányi Vera: Két ismeretlen Munkácsy levél454
Farkas Zoltán: A Munkácsy-ösztöndíj története458
Képek jegyzéke487
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv