1.034.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szemléltetés évszázadai

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ha helytálló az a feltevés, hogy az altamirai barlangrajzok (és afrikai, európai kortársaik) egyidejűleg szolgálták az (ős)embert körülvevő titokzatos világ megismerését, s a megsejtett... Tovább

Előszó

Ha helytálló az a feltevés, hogy az altamirai barlangrajzok (és afrikai, európai kortársaik) egyidejűleg szolgálták az (ős)embert körülvevő titokzatos világ megismerését, s a megsejtett összefüggőségeket kutatva, értelmezve, annak jelképes - és szerencsés esetekben - valóságos, kézzelfogható birtokbavételét, valamint a megszerzett tapasztalatok áthagyományozását is a következő nemzedékekre, akkor megtaláltuk az első illusztrációkat a szemléltetésnek, ennek az ősi pedagógiai-didaktikai eljárásnak az előtörténetéhez.
Azt a felismerést, hogy a szemléltetés érzékelhetővé, elemezhetővé és értelmezhetővé teszi a világ ily módon feltárható titkait, a dolgok közötti - korábban rejtőzködő - lényeges, meghatározó összefüggéseket, s megkönnyíti a világ útvesztőjében való eligazodást, azaz a világ megismerésének és az ember tökéletesedésének egyaránt az egyik - talán a legfontosabb - módszere, Jan Amos Comeniusnak köszönhetjük. Az ismeretelmélet és az iskolai gyakorlat fejlődése, egymással karöltve, a XVII. század pedagógiai forradalmának eredményeként fogalmazta meg a modern oktatásügy megannyi időtálló axiómáját, közöttük a szemléletesség elvét és a sokoldalú szemléltetésnek mint alapvető módszernek a fontosságát.
A didaktikai elv és a nyomában lassacskán megújuló iskolai gyakorlat vízválasztó volt a következő évszázadok pedagógiájában: a „korszerűség" egyik fontos kritériumává vált a konzervatív skolasztikával és régi, úgymond „slendrián" tanítási szokásokkal szemben. És vízválasztó ma is; a módszer változatlan érvényességére, illetve természetes korlátaira figyelmeztet a modern taneszközök kínálta bőség (zűr)zavarában. Vissza

Tartalom

Adamikné Jászó Anna: A szemléltetés ábécéskönyveinkben 5
Klinghammer István: Az iskolai atlaszok történetének kezdetei 43
Szebenyi Péter: Szemléltetés a történelemtanításban 51
Csiszér Dóra: Szemléltetés a kézimunka oktatásban 63
Fehér Katalin: Felvilágosodás kori illusztrált tankönyveink 72
Harcsa Tiborné: Szemléltetés a magyar óvodákban a kezdetektől 1828-tól 1970-ig 82
Kolta Magdolna: A vándorló lanternistáktól az Urániáig 101
Bíró Ferenc: A dia ,mint szemléltetőeszköz a magyar oktatás történetében 113
Jáki László: A VKM Oktatófilm Kirendeltségének szerepe a mozgóképi szemléltetésben 134
Nádasi András: Az oktatógépek 140
Lénárd András: Az Internet hatásai a 10-14 éves korosztályra 156
Éri István: A Tájak-Korok-Múzeumok Kiskönyvtára kiadványsorozat, mint a honismertető szemléltetés eszköze 169
Horváth András: Oktatást segítő Csillag- és Űrmúzeum 177
Róth András: Adalékok XIX. század végi erdélyi iskolai tanszergyűjteményekről 182
Porcsalmy János: A Debreceni Csokonai Gimnázium nagymultú iskolamúzeumáról 198
Lányi Katalin: Gyulai Ágost 205
Gyulai Ágost: Magyarázó füzet a népiskolai történelmi szemléltető képekhez 206
Varga Kovács Amarilla: Válogatott bibliográfia a szemléltetés történetéből az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum állománya alapján 215
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv