Előszó
A Neveléstörténeti füzetek 18. kötetét örömmel adjuk az érdeklődő olvasóink kezébe. Nevelés- és oktatásügyünk számos fontos területéről, múltunk nagy jelentőségű neveléstudósairól,...
Tovább Előszó
A Neveléstörténeti füzetek 18. kötetét örömmel adjuk az érdeklődő olvasóink kezébe. Nevelés- és oktatásügyünk számos fontos területéről, múltunk nagy jelentőségű neveléstudósairól, iskolaszervezőjéről szólnak az írások. A könyv megjelentetését az Oktatási Minisztérium Közoktatásfejlesztési és Értékelési Főosztályának millenniumi támogatásával sikerült biztosítani.
A kötet első részében a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága neveléstörténeti albizottságának és a Magyar Pedagógiai Társaság Neveléstörténeti Szakosztályának 1999. december 8-án rendezett hagyományos felolvasóülésén elhangzott előadások szerkesztett, jegyzetekkel ellátott anyagát adjuk közre - a konferencián elhangzott sorrendben.
Tartalmas, változatos, érdekes a tematika, mely időben négyszáz évet fog át, a jezsuita tanügyi szabályzattól napjaink időszerű pedagógiai problémáinak neveléstörténeti elemzéséig. Itt olvasható a négyszáz évvel ezelőtt bevezetett (1599) jezsuita tanügyi szabályzat bemutatása, elemzése, utóélete és értékelése; Kant filozófiájának, pedagógiai gondolatainak áttekintése, a hazai neveléstudomány számos képviselője elméleti munkásságára is kisugárzó hatásának vizsgálata; Bél Mátyás máig tanulságos és sok vonásában ma is élő tanügyi tervei, az iskolájában alkalmazott modern oktatási módszerek áttekintése; az erdélyi népoktatást szabályozó rendeletek, a 150 éves Entwurf, az 1899. évi középiskolai tanterv, az 1924. évi középiskolai törvény rendelkezéseinek, jellemző vonásainak történeti bemutatása, értékelése. Mind olyan tanügyi dokumentumok, melyek évszázadon-évtizedeken át meghatározták, ill. nagymértékben befolyásolták oktatásügyünk fejlődését. De aktuális témát dolgoz fel - a steineri pedagógiát is elemezve - a stuttgarti Waldorfiskola alapításának 80. évfordulójára emlékező tanulmány szerzője is, és a mai iskolai gyakorlati munkához adhat tanulságos szempontokat. - A felsőfokú tanítóképzés oktatáspolitikai előzményeinek egy behatárolt időszakáról, a pedagógus-továbbképzési kabinetek létrejöttéről szóló írások már legutóbbi évtizedeink aktuális problémáiról szólnak - igen tanulságos tények és következtetések bemutatásával. A kötet első részét a közelmúltban elhunyt kiváló neveléstörténész, Bajkó Mátyás életútját, munkásságát áttekintő írás zárja.
Vissza