| Bevezetés | 3 |
| A tantárgy jelentősége, funkciói. Tantárgyak közötti kapcsolatok | 5 |
| A rajz, rajzolás, szakrajz, műszaki rajz, géprajz értelmezése | 5 |
| A tananyaggá szervezett tantárgy jelentősége, szerepe funkciója a szakembernevelésben | 6 |
| Az általános iskolában szerzett rajzi és mértani ismeretek | 7 |
| Tantárgyak közötti kapcsolatokról | 9 |
| A szakrajz tantárgy, tanításának célja, feladatai, tartalma | 12 |
| A tantárgyi (speciális) célok szakiskoláinkban | 12 |
| A tantárgy feladatai | 13 |
| A személyiségfejlesztés tartalmi és strukturális oldalával kapcsolatos feladatok | 14 |
| A tanulók személyiségfejlődése dinamikájával és irányultságával kapcsolatos feladatok | 15 |
| A tanulók szakrajzi képességeit fejlesztő feladatok | 16 |
| Ábrázolástechnikai (kifejező-) képességek kialakításának feladatai | 17 |
| Szakrajzi felfogóképesség kialakításának feladatai | 17 |
| A formai megismerőképesség | 17 |
| A rajzolvasási képesség | 18 |
| A tervezési képesség kialakításának feladatai | 19 |
| A tanulók általános műszaki tudását és képességeit fejlesztő feladatok | 19 |
| A tanulók általános emberi és szakembert jellemző tulajdonságait fejlesztő feladatokról | 20 |
| A tárgyi feltételek | 23 |
| A személyi feltételek, a tanár személyisége | 23 |
| A szakrajztanítás tartalma | 24 |
| Szakmunkásképző intézetek (szakközépiskola) | 24 |
| A szakközépiskola (középfokú technikum) szakrajztanításának tartalma | 25 |
| A szakrajztanítás -tanulás folyamatának sajátosságairól | 27 |
| A szakrajztanítás -tanulás folyamatában mutatkozó hibák | 27 |
| Didaktikai feladataink főbb sajátosságai | 28 |
| Az aktív tanulás pszichológiai feltételeinek megteremtése a szakrajzórán | 29 |
| A tanulók szakrajzi ismeretszerző tevékenységével kapcsolatos didaktikai feladatok | 29 |
| A tanulók szakrajzi ismereteinek megszilárdítása | 31 |
| A szakrajzi ismeretek alkalmazása | 31 |
| A szakrajztanulás folyamatáról | 32 |
| A tanulók szakrajzi tudásának ellenőrzése és értékelése | 33 |
| A szakrajztanítás, -tanulás módszerei | 34 |
| A tantárgy módszereit meghatározó tényezők | 35 |
| A szakrajzi felfogóképesség kialakításának alapjai és fejlesztése | 38 |
| A kép keletkezésének tanítása | 39 |
| A műszaki távlatos kép keletkezésének tanítása | 40 |
| Az axonometrikus kép keletkezésének tanítása | 43 |
| A "vetületi ábrázolás" témájának tanítása | 44 |
| A szakrajzi megismerőképesség fejlesztése | 46 |
| A forma észlelésének fejlesztéséről | 47 |
| A tárgy résztulajdonságainak vizsgálata | 47 |
| Nézeti képek csúcsainak, éleinek, lapjainak jelölése | 48 |
| A tárgy összefüggéseinek vizsgálata | 50 |
| Nézetek egyeztetése axonometrikus képével | 50 |
| Térláttató, vagy térhatású rajzok tanulmányozása | 50 |
| A megismerőképesség és szemléltetés | 53 |
| A forma, a tárgy, a szerkezet megfigyelésének fejlesztéséről | 54 |
| Modellválogatás | 54 |
| Modellkészítés | 56 |
| Papírmodell készíttetése | 56 |
| Anyagalakító munka | 59 |
| Huzalhajtogatás | 60 |
| Idomokból való összerakás | 62 |
| A szakrajzi alkotójellegű megismerőképesség fejlesztéséről | 62 |
| Formaemlékezet fejlesztése | 62 |
| Axonometrikus képről nézeti képek rajzolása | 63 |
| A formaképzelet fejlesztése | 64 |
| Nézetek válogatása | 64 |
| További nézetek szerkesztése | 66 |
| Alkatrészrajzok alapján összeállítás adatainak meghatározása | 68 |
| A szakrajzi gondolkodásról | 69 |
| Szóbeli leírás | 69 |
| Új képies kép szerkesztése | 71 |
| Nézeti képekből axonometrikus kép szerkesztése, rajzolása | 71 |
| A tanulók rajzjavításáról | 72 |
| Az alak és formaelemzés | 72 |
| Formamagyarázat | 73 |
| Formaelemzés | 74 |
| A felület ill. idom elemzése | 75 |
| A rekonstruktív képességek kialakításának, fejlesztésének és ellenőrzésének módszereiből | 75 |
| Gondolati, szóbeli rajztanulmányozás | 76 |
| Irányított rajztanulmányozás | 77 |
| Tematikus rajztanulmányozás | 77 |
| A teljes rajztanulmányozás | 79 |
| Önálló rajztanulmányozás | 79 |
| Rajztanulmányozás tervezése (Óravázlatok) | 80 |
| Összeállítási rajzok tanulmányozása | 83 |
| Néhány sajátos rajztanulmányozás | 86 |
| Műveleti utasítások, művelettervek tanulmányozása | 89 |
| Szakrajzórán kívüli rajztanulmányozásról | 91 |
| Rajztanulmányozás rögzítése írásban és jelekkel | 91 |
| Színező felületelemzés, felületelemző jelölés | 92 |
| Rekonstrukció rögzítése jegyzetben | 95 |
| Rajztanulmányozás feleletválasztással | 97 |
| A feladatmegoldó rajzolás módszereiről (Rekonstrukció rajzolással) | 100 |
| A problémamegoldó rekonstrukció módszertani kérdései | 101 |
| A szakrajzfeladatok | 102 |
| A feladatok kiadása | 102 |
| A szakrajzfeladatok és feladatsorok megoldására való felkészítés | 103 |
| A feladatmegoldó rajzolás korrektúrájának néhány kérdése | 103 |
| Korszerű tantárgypedagógiai tevékenység megvalósításának módszereiről | 105 |
| A tanulási tevékenység vezérlésének néhány módszere | 105 |
| A tanulási tevékenység vezérlése rajzokkal | 106 |
| A tanár táblai rajzának vezérlése rajzokkal | 108 |
| A táblai magyarázó rajz készítésének technikája | 109 |
| A táblai rajz, vagy ábra tervezése, elemzése | 111 |
| A szakrajztanulási folyamat szabályozásának módszereiből | 112 |
| A korrektúra | 113 |
| Az egyéni korrektúra módszertani kérdései | 113 |
| A frontális osztálykorrektúra | 114 |
| A korrektúra hibái | 115 |
| A változó korrektúrából | 116 |
| Eljárások a tantárgyban | 116 |
| A technológiailag helyes mérethálózat tanításából | 117 |
| A szerkesztés menetéről | 118 |
| A műszaki vázlatkészítés módszerei | 120 |
| A modell utáni távlatos vázolás tanításáról | 121 |
| A vázlatkészítés fokozatossága | 122 |
| A felvételi vázlatkészítés tanításának módszerei | 123 |
| A felvételi vázlatkészítés néhány módszertani kérdése | 126 |
| A programozott szakrajz tanítás-tanulásról | 127 |
| Az ábrázolástechnika tanításának módszertani kérdései | 128 |
| A rajzeszközhasználatról | 128 |
| A tusmunka, a sablonhasználat, rajzelőkészítés | 130 |
| A rajztechnika tanításának módszertani kérdései | 131 |
| A szabványírás tanítása | 131 |
| A szerkesztett ceruzarajz technikájának néhány tanítási kérdése | 134 |
| A tustechnika tanítása, kihúzás | 135 |
| A vázlatkészítés rajztechnikájának tanításáról | 136 |
| Bevezetés a terméktervezés módszertanába | 137 |
| A korrektúra tartalma öntvénykialakításnál | 138 |
| Méretezési feladatok és korrektúrája | 140 |
| A tervvázlat korrektúrája | 141 |
| A tanár feladatellenőrzése és értékelése | 143 |
| Irodalom | 145 |