1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejezetek a Soproni Evangélikus és Állami Tanítóképző történetéből (1921-1957)

Szerző

Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye: Sopron-Szombathely
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-065-527-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„A soproni tanítóképző megszűnt, épületét is elsodorta az idők vihara. Ez az intézet mégsem válhat addig csak múlttá, amíg még növendékei élnek és alkotnak"- írta 1983-ban az egykori diák, Unger Mátyás egyetemi oktató. Minden valószínűség szerint az „utolsó alkotó" pedagógusként kezdett hozzá a szerző az intézet történetének kutatásához, levéltári anyagának feldolgozásához. Az 1858-ban létesített soproni evangélikus (majd állami) tanítóképző szorgos tanévei sorakoznak e munkában 1921-től 1957-ig. Ezt a két évszámot az indokolja, hogy az 1920-as években kezdte meg (illetve folytatta) működését a tanítóképző az immár függetlenné vált, de megcsonkított Magyarországon; 1957-ben viszont kapuját végleg bezárni kényszerült. Két olyan esemény esik erre a korra, melyek jelentősége túlnő az intézet, a város határain is: 1921-ben Sopron város sorsával összekapcsolódva - az evakuálás veszélye fenyegette az evangélikus oktatási intézeteket, köztük a tanítóképzőt. A másik sarkalatos probléma a... Tovább

Fülszöveg

„A soproni tanítóképző megszűnt, épületét is elsodorta az idők vihara. Ez az intézet mégsem válhat addig csak múlttá, amíg még növendékei élnek és alkotnak"- írta 1983-ban az egykori diák, Unger Mátyás egyetemi oktató. Minden valószínűség szerint az „utolsó alkotó" pedagógusként kezdett hozzá a szerző az intézet történetének kutatásához, levéltári anyagának feldolgozásához. Az 1858-ban létesített soproni evangélikus (majd állami) tanítóképző szorgos tanévei sorakoznak e munkában 1921-től 1957-ig. Ezt a két évszámot az indokolja, hogy az 1920-as években kezdte meg (illetve folytatta) működését a tanítóképző az immár függetlenné vált, de megcsonkított Magyarországon; 1957-ben viszont kapuját végleg bezárni kényszerült. Két olyan esemény esik erre a korra, melyek jelentősége túlnő az intézet, a város határain is: 1921-ben Sopron város sorsával összekapcsolódva - az evakuálás veszélye fenyegette az evangélikus oktatási intézeteket, köztük a tanítóképzőt. A másik sarkalatos probléma a közép- vagy felsőfokú oktatás dilemmája a tanítóképzésben: illetve ennek- az utóbbi oldalán történt- eldöntése után a helyszín kijelölése. A kérdés 1957-ben jutott dűlőre- nem Sopron javára. E két pillér közötti teret (igazán: időt) íveli át az oktatás mindenkori feltételeinek vizsgálata; az iskola hétköznapi életének, eseményeinek (diákszervezetek, társadalmi mozgalmak, tehetséggondozás, vallási és világi ünnepek stb.) megjelenítése. 1948 fontos dátum az iskola életében is: az államosítással kilencven év után kellett fenntartót változtatni, s az 50-es években új politikai vágányra váltani. Az eddig szinte érintetlen levéltári forrásokra támaszkodó feldolgozás igyekszik felvázolni a megfelelő történelmi hátteret, a szakirodalom minél szélesebb körének felhasználásával. Az illusztrációként szolgáló képanyag maga is dokumentum értékű. Az e kötetben írottak emlékezés a százötven éve alapított tanítóképző intézetre; tisztelgés annak munkájában dicséretes szerepet vállaló egykori tanárok és az érdemes növendékek emléke előtt. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Első rész 9
I. Sopronban maradtak (1921) 11
1. Egy magyar város sorsa Saint-Germain és Velence között 11
2. Az evakuálás fenyegető árnya 18
3. Magyarnak maradni 23
4. Az új élet indulása a régi iskolában 30
II. Az oktatás feltételeinek alakulása az 1920-1930-as években 34
1. A tárgyi és szervezeti keretek 34
2. Az igazgatók és a tanárok 40
3. A tanulók 46
4. A felekezeti jelleg erősítése és igazodás jobbra. . 53
III. Képek a „békebeli" tanítóképző életéből 58
1. A nevelés tudománya 58
2. Diák' és ifjúsági szervezetek 65
3. A Turul Szövetség és a levente-mozgalom 68
4. Néhány fegyelmi ügy - megjegyzéssel és kiegészítéssel 75
Második rész 83
I. Emlékezés és jövőtervezés a tanítóképző intézetben . 85
1. Emlékezés a háromnegyed évszázadra 85
2. Költők és írók az iskolapadban 92
3. A tanítóképzés és a tanítóképző jövője 100
II. Tanítóképző az embertelenségben 108
1. Egy új háború küszöbén 108
2. A nagy világ háborújában 111
3. A képezde épületének végnapjai 117
Harmadik rész 119
I. Az iskola tárgyi és alanyi feltételei a háború után. 121
1. Épületet az iskolának 121
2. Tantárgyak és tanáraik 126
3. A tanulók 131
II. Az evangélikus tanítóképző állami átvétele 135
1. Eszmei és történelmi előzmények 135
2. A „szellemi földosztás" törvényi rendezése I4l
3. A nacionalizálás lefolyása az evangélikus tanítóképzőben 145
4. Az iskola és a „hívő egyház" az átalakulás idején 151
5. Igazgatóként a változás sodrában 155
III. Az iskolai élet politizálódása 160
1. A hitoktatás kiszorítása az iskolából l60
2. Harc a klérus „reakciója" ellen 164
3. Az eszmevilág változása 167
4. Ünnepről ünnepre 171
IV. Középfok vagy felsőfok 180
1. A tanítóképzés reformjának küszöbén 180
2. A végső felvonás 186
Epilógus 195
Irodalom 199
Névmutató 202

Varsányi Péter István

Varsányi Péter István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varsányi Péter István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv