1.035.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematika tanítása 1962-1963. január-december

A Művelődésügyi Minisztérium módsezrtani folyóirata/IX-X. évfolyam 1-6. szám

Előszó

A háztartási gázkészülékek legfőbb műszaki jellemzőit, a hibakeresés és -javítás általunk célszerűnek tartott módjait tárgyalja. Elnézést kérünk az olvasótól, ha valamely készüléktípust nem talál... Tovább

Előszó

A háztartási gázkészülékek legfőbb műszaki jellemzőit, a hibakeresés és -javítás általunk célszerűnek tartott módjait tárgyalja. Elnézést kérünk az olvasótól, ha valamely készüléktípust nem talál meg a kiadványban. A magyarországi háztartásokban jelenleg is mintegy 160 fajta készülék üzemel. Ezek mindegyikét ismertetni már csak terjedelmi okokból sem célszerű. Másfelől úgy gondoljuk, hogy kiadványunk gondos megismerésével átfogó képet kap az olvasó a gázkészülékek működési elvéről, javításáról. A gázkészülékek javításai sok esetben bizonyos fokú jártasságot igényelnek az elektromosság és a központifűtés-szerelés területén is. Kiadványunkban bemutatjuk a villamos segédenergiával és a központi fűtés rendszerével összefüggő meghibásodásokat és azok javításait. Végezetül köszönetet mondunk Zombor I Gábor vezérigazgatónak, aki leginkább szorgalmazta és segítette a kiadvány megírását, továbbá dr. Barna József és Bíró Péter lektoroknak, akik rendkívül hasznos észrevételeikkel segítették munkánkat.

Vissza

Tartalom

IX. évfolyam tartalomjegyzéke
Cser Andor: Vezérfonal az általános iskolai tanterv és utasítás tanulmányozásához 161
Tolnai Jenő: Beke Manó születésének századik évfordulójára 175
Feladataink 1
A MATEMATIKATANÍTÁS MÓDSZERE
Berkes Jenő: A korszerűsítés problémái a középiskolai matematikatanításban 57
Anton Duhec: Másodfokú egyenletek 108
Fáczán János: A matematikatanítás korszerűsítése felé 9
Fekete Zoltán: Egy matematika-szakkör élete 143
Hnisz László: A feladatok különböző megoldása és az ismeretek közötti kapcsolat 33
Horvay Katalin: Beszámoló egy kísérletről 97
Jász Álajosné: Nevelési lehetőségek a százalékszámítás tárgykörében 129
Késedi Ferenc: A középiskolai matematikatanítás néhány tapasztalata az 1960/61. tanévben 3
-k -n: Lineáris programozás 133
Molnár József: Az ismétlő-rendszerező matematikaórák tervezésének és levezetésének kérdései a középiskolákban (Befejezés) 6
Pogány János: Néhány gondolat a tanulók aktivitásának problémájához 179
Puskás Imréné: A tanulók aktivizálása az: új anyagközlő órán 37
Szökefalvi-Nagy Zoltánné: A tanulók aktivizálása a számtanórákon 12
Tettamanti Béla: A háromszögek szerkesztéssel és számítással való megoldásának egységéről 183
A szerkesztőbizottság megjegyzése 20
A szorzás előnyösebb elvégzési módjáról (Vitazáró közlemény) 185
A MATEMATIKATANÍTÁS GYAKORLATÁBÓL
A szorzás előnyösebb elvégzési módjáról 120
Gáspár Piroska: Tudatos forma és táblázat az egyenletek megoldásában 48
Dr. Major Pál: Még egyszer a dolgozatokról 22
Rábai Imre: Trigonometria alkalmazása térmértani feladatok megoldásában 43
Rádi Péter: Néhány középiskolai feladat az SZKP XXII. kongresszusával kapcsolatban 21
TANTERVEK-TANKÖNYVEK
Cser Andor-Tihanyi Ferenc: A matematikai és fizikai tanterv összehangolásának kérdéséhez 146
Gencwein Ferenc: Milyenek legyenek az általános iskolai új tankönyvek 41
Szemelvények a készülő új V. osztályos matematika-tankönyv kézirataiból 62
Jász Alajosné -Lengyel Ferenc kézirata 63
Kelemen Jánosné-Mosonyi Kálmán kézirata 72
Dr. Török Gyuláné: kézirata 81
Hozzászólások a készülő V. osztályos matematika-tankönyvhöz 122
FELADATOK 24, 50, 90, 123, 152, 186
KÖNYVEK, FOLYÓIRATOK, SZEMLÉLTETŐESZKÖZÖK
Kovácö Mihály: Bemutató logarléc 191
Lukács Ottó: Haszpra Ottó- Pálmai Lóránt: Nomogramok 96
Összefoglaló mű a kibernetikáról 96
HÍREK
Késedi Ferenc: Matematika szak szervezése a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumban 159
Késedi Ferenc: Nemzetközi Matematikaoktatási Szimpózium Budapesten 160
Magyar siker a IV. Nemzetközi Matematikai Diákolimpián 128

X. évfolyam tartalomjegyzéke
1. szám
Fülöp Béla: Folyóiratunk X. évfolyamába lépett 1
A matematikatanítás módszere
Surányi János: Megjegyzések a másodfokú egyenlet tanításához 2
Dr. Barna Béla: Az egyenletek megoldásának tanításáról 5
Pogány János: Néhány gondolat a tanulók aktivitásának problémájához (Befejezés) 8
A matematikatanítás gyakorlatából
Dr. Major Pál: Táblázatos módszer az általános iskolai számtantanításban 11
Evva Leona: A tanulók aktivizálása az új anyag tárgyalása során 22
Feladatok 25
Könyvek, folyóiratok, szemléltető eszközök
Scharnitzky Viktor - Cser Andor - L. Ziermann Margit - Reményi Gusztáv: Matematikai Zsebkönyv 31
Hírek
Gádor Endréné: Beszámoló a középiskolai matematikatanárok pécsi vándorgyűléséről 32
A Matematika Tanítása 1962. (IX.) évfolyamának tartalomjegyzéke 15
Dr. Halász Imre: Fordítások a külföldi pedagógiai szakirodalomról 17

2. szám
A matematikatanítás módszere
Késedi Ferenc: Megjegyzések a gimnáziumok matematika tantervi tervezetének vitájához 33
Berkes Jenő: Matematika és a valóság 37
Dr. Péter Gyula: A vegyes típusú matematikaórák szerkezete és a tanulók aktivizálása 41
A matematikatanítás gyakorlatából
Szűcs Ernőné: Gondolatok a tanulók aktivizálásáról 45
Bertényi József - Váry Béla: Politechnikai képzés műszaki gyakorlatból vett feladatokkal 48
Feladatok 54
Pályázat 64

3. szám
A matematikatanítás módszere
Surányi János: Válasz egy segítségkérő levélre 65
Bírtalan Tibor: A matematikatanítás és gyakorlati élet kapcsolata 68
A matematikatanítás gyakorlatából
Farkas Béla és munkaközössége: Csoportos foglalkozás a matematikaórákon 75
Bartha Ernőné: Matematikai szakkör az általános iskolában 80
Gyarmati Béla: A tanulók érdeklődésének felkeltése és ébrentartása a matematikaórákon 83
Feladatok 87
Külföldi szemle
Külföldi folyóiratszemle 93

4. szám
A matematikatanítás módszere
Pálfy Sándor: A közelítő számítások tanítása az általános iskola 5. osztályában 97
A matematikatanítás gyakorlatából
Veress Jenő: A matematikai szakköri foglalkozásokról 107
Tantervek-tankönyvek
Csánk István - Dr. Gyarmathi László:
Az ábrázoló geometria tanításának szükségességéről 109
Káli Ferenc: javaslatok a térmértan tanításához 112
Zalán Frigyes: Hozzászólás az új gimnáziumi matematiak-tankönyvek kérdéséhez 114
Továbbképzés
Szelezsán János: A matematika gépesítése 115
Feladatok 120
Külföldi szemle
Barra György: Mathematik und Physik in der Schule 127
Hírek
Bakos Tibor: Az V. Nemzetközi Matematikai Diákolimpia 128

5. szám
Tantervek-tankönyvek
Cser Andor: A gimnáziumi matematika-tanterv országos vitájában 129
A matematikatanítás módszere
Tardos Iávnné: A "fejbeni számolás"-ról 134
Rácz János: a síkmértani szerkesztések tanításáról 139
A matematikatanítás gyakorlatából
Dr. Bakács Istvánné: Megjegyzések a logaritmus tanításához 144
Továbbképzés
Szelezsán János: A matematika gépesítése (Befejezés) 145
Feladatok 152
Könyvek, folyóiratok, szemléltető eszközök
Vigassy Lajos: Geometriai transzformációk 160

6. szám
A matematikatanítás módszere
Dr. Péter Gyula: Gondolkodásra való nevelés feladatmegoldásokban és a legegyszerűbb megoldások keresése 161
László Erzsébet: Általános iskola 8. osztályos matematikai szakkör 166
Könyvek, folyóiratok, szemléltetőeszközök
Manfred Gimpel: Mágneses bemutató tábla 169
A matematikatanítás gyakorlatából
Zalán Frigyes: Feladatok megoldása különböző módszerekkel és a tanulók aktivizálása 178
Feladatok 182
Hírek
Gádor Endréné: Rövid beszámoló a Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Szakosztályának 1963. évi vándorgyűléséről 188
Varga Tamás: Imre 189
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv