| Előszó | 5 |
| Az anyanyelvi nevelés feladatai a XXI. században (Plenáris előadások) | |
| Deme László: Az anyanyelvű és az anyanyelvi nevelés (legyen) felkészítés az életre! | 9 |
| Grétsy László: Nemzetösszetatónk: az anyanyelv | 15 |
| Szende Aladár: Anyanyelvi nevelés, nyelvművelés és környezet | 22 |
| Bencédy József: A nyelvi, nyelvhasználati változások belső hatóerőiről | 31 |
| Domonkos Péter: Még egyszer az őstörténeti csodabogarakról | 39 |
| D. Mátai Mária: A történeti szemlélet az anyanyelvi oktatásban | 44 |
| Pusztai Ferenc: Szótárhasználat és szótári kultúra | 51 |
| Budai László: Az anyanyelv- és az idegennyelv-oktatás mint egymást erősítő nevelési tényező | 60 |
| Zimányi Árpád: Az idegenszerűségek hatása nyelvi rendszerünkre | 73 |
| A nyelvtan és a nyelvtani elemzés az iskolában | |
| Keszler Borbála: A nyelvtanítás és a nyelvtani elemzés új szemlélete és eredményei (Plenáris előadás) | 83 |
| Lengyel Klára: Elemzési kérdések a szófajok körében | 102 |
| Laczkó Krisztina: A mondattan tanítása a középiskolában | 111 |
| Balogh Judit: A szóelemek tanítása a középiskolában | 128 |
| A. Jászó Anna: A grammatika az Édes anyanyelvünk tankönyvekben | 138 |
| Antalné Szabó Ágnes: A grammatikatanítás pedagógiája | 148 |
| Raátz Judit: A szóelemektől a szavakig. Grammatikaoktatásunk a kerettanterv és az új Magyar grammatika tükrében | 153 |
| Bozsik Gabriella: Grammatika a helyesírás-tanításban | 163 |
| Szöveg, mentális kép, illusztráció | |
| Petőfi S. János: a szövegek relációs és lineáris szerkezetéről (Plenáris előadás) | 173 |
| Petőfi S. János: Szöveg, mentális kép, illusztráció | 186 |
| B. Fejes Katalin: Kreatív gyakorlatok illusztrált szövvegekkel egy magyar-olasz összehasonlító vizsgálat alapján | 191 |
| Benkes Zsuzsa: Kreatív gyakorlatok multimédiás szövegek elemzéséhez | 199 |
| Szöveg- és stíluselemzések az általános és középiskolában | |
| Tolcsvai Nagy Gábor: A szöveg értelemszerkezete és a stílusstruktúra | 209 |
| Eőry Vilma: Alakzatok a stilisztikában és a szövegtanban | 219 |
| Gáspári László: A komplex alakzatok. A magány alakzata | 229 |
| Szikszainé Nagy Irma: Tóth Árpád Jó éjszakát! című versének multidiszciplináris elemzése | 235 |
| V. Raisz Rózsa: A szerplők megjelölései a Szent Péter esernyője néhány részletében | 245 |
| Heltainé Nagy Erzsébet: A ballada nyelvi-stiláris jegyei Sinka István balladái alapján | 253 |
| D. Berencsi Margit: Tamási Áron: Ábel a rengetegben (A házi olvasmány nyelvi-stilisztikai feldolgozásához) | 273 |
| Nagy L. János: Hangzó tartalmak felé. Líránkat tanítva | 279 |
| A hangzó beszéd és az érintkezési formák kultúrája | |
| R. Molnár Emma: A hangzó beszéd feladatköre az oktatásban | 289 |
| Wacha Imre: Gondok, feladatok a beszédművelésben: a kiejtés, a beszéd és a retorika tanításában | 299 |
| Domonkosi Ágnes: Megszólítási és kapcsolattartási formák a nyelvi szocializációban | 318 |
| A magyar nyelvi tankönyvek és a kerettanterv | |
| Mátyási Mária: Tantervi szabályozás és alternativitás a nyelvi-irodalmi kommunikációs kísérlet és program nézőpontjából | 329 |
| Ruzsiczky Éva: Csak egy kicsit más | 332 |
| Törzsök Édua: Magyar nyelv. Nyolc évfolyamos tankönyvcsalád (10-18 éveseknek). Szerzők: Jobbágyné András Katalin - Schiller Mariann - Széplaki György - Törzsök Édua | 336 |
| Lerchné Egri Zsuzsa: A Mozaik Kiadó anyanyelvi tankönyvcsaládjai | 340 |
| Hajas Zsuzsa: A négyosztályos középiskolák számára készült világbanki tankönyvcsalád átalakításáról | 351 |
| Összefoglalás és értékelés | |
| Szathmári István: A XIV. anyanyelv-oktatási napokról | 359 |