1.034.690

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"felezőidő"

Romániai magyar művészet 1965-75/2002. július 14 - augusztus 25., Ernst Múzeum/Kiállítási katalógus

Szerző
Fotózta

Kiadó: Ernst Múzeum Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-202-751-5
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Színes fotókkal és reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közép-Kelet-Európát kis népek lakják. Kortárs művészetükre a 90-es évekig nem nagyon figyelt senki. Akik művészetükben közös vonásokat kerestek, a modern művészetteóriából kiindulva, egy-egy... Tovább

Előszó

Közép-Kelet-Európát kis népek lakják. Kortárs művészetükre a 90-es évekig nem nagyon figyelt senki. Akik művészetükben közös vonásokat kerestek, a modern művészetteóriából kiindulva, egy-egy egyetemesnek mondott jelenség sajátos variánsait illetve jelentéskörét látták akként megnevezhetőnek. Mivel azonban a 20. század közepén, geopolitikailag nézve a régiót, az internacionalitásnak már annyi esélye sem volt, hogy lakosai akár ennek halvány szálaiba belakapaszkodhattak volna, a helyi sajátosságok megtalálásának és kimunkálásának vágya és szüksége is feléledt a művészetben. Ez viszont felhívja a figyelmet a kisebbségként élő kultúrák külön szándékaira és megnyilvánulásaira is. Az ő művészetük áttekintése nem szokott kiállítások-vizsgálódások tárgya lenni.
A kortárs művészet korszakait tekintve Magyarországon a 60-as évek művészetéről készültek az első történeti áttekintések (Óbuda Galéria, 1980, István király Múzeum, Székesfehérvár, 1983, Magyar Nemzeti Galéria, 1991), amik a nemzetközi művészeti színtér „60-as évek" kiállításaitól (The Nordic '60s, Listasafn Islands, Reykjavik, 1990, The Sixties Art Scene in London, Barbican Art Gallery, 1993, Beat Culture and the New America, Whitney Museum of American Art, New York, 1995) annyiban különböztek, hogy vissza-visszatérve a témára újabb és újabb vonásokat fedeztek fel benne, általuk egy addig „rejtett dimenziót" tártak fel. Azaz olyan művészetet, mely a saját korában nem volt nyilvános vagy csak alig. Nem lehetett az, politikai okokból. Ellentétben a 60-as évekkel kapcsolatban általánosan és egyszerűen pop-kultúráról vagy nyitott művészeti életről beszélő nyugati kiállításokkal.
Azt azonban azóta sem tudjuk, hogy milyen volt a 60-as évek művészete valójában Magyarországon. Hiszen többféle dimenziói voltak, melyek közül akkor a „progresszív", a művészet új alapjait kereső, új módon gondolkodó tűnt érdekesnek. De nem néztük meg például, hogy volt-e mellette - az ún. hivatalos és stagnáló művészeten kívül - más is, valamely művészeti hagyományhoz ragaszkodó vagy esetleg ezekkel a dimenziókkal egyáltalán nem törődő művészet. Mostani kiállításunk viszont nem tekinthet el a teljesség igényétől, hiszen éppen azt vizsgáljuk, egy sajátos léthelyzet különböző rétegei milyen műformákkal állhatnak összefüggésben. Ez a léthelyzet a kisebbségi.
Európában, Kelet felé haladva, a művészet amúgyis egyre összetettebb. Enyhültebb politikai időszakokban, mint amilyen a 60-as évek második fele is volt, egy más állam keretei között élő kisebbség esetében nemcsak a diktatórikus kultúrpolitika változásainak következményeivel kell számolnunk a művészetben, hanem a hasonló kisebbségi politika miatt, a kultúraalkotás minden változatával. Például a saját hagyomány őrzésével, a hagyományteremtéssel vagy a kultúra (és a művészet) mélyebb régióinak jelentésével, az egyes művészeti ágak és műfajok immanens értékeinek és lehetőségeinek feltárásával.
A Romániában élő magyar kisebbség, identitástudatát tekintve, nem egységes. Ismeretes Erdély kultúrákat összekovácsoló szerepe, az erdélyi kisebbségek és románok páratlan együttélési kísérlete, az erdélyi öntudat. Korszakunkban a temesvári művészek: a 111 Csoport és a Sigma tevékenységében ez az együttműködés a kortárs művészet megújulási kísérleteihez kapcsolódást jelentett a neokonstruktivizmus és az élő művészet terén, ami mára már be is épült a román illetve az egyetemes művészettörténetbe, köszönhetően Ileana Pintilie és Magda Carneci valamint Piotr Piotrowski tanulmányainak. Vissza

Vécsi Nagy Zoltán

Vécsi Nagy Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vécsi Nagy Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
"felezőidő" "felezőidő"
Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba
konyv