1.034.832

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szociális munka elmélete és gyakorlata 6.

A szociális munka oktatása

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor ezt a könyvet a Tisztelt Olvasó kezébe veszi, az egész világon egyszerre vagyunk tanúi nagyfokú technológiai, gazdasági, politikai, társadalmi változásoknak, amelyek alapvető kérdéseket... Tovább

Előszó

Amikor ezt a könyvet a Tisztelt Olvasó kezébe veszi, az egész világon egyszerre vagyunk tanúi nagyfokú technológiai, gazdasági, politikai, társadalmi változásoknak, amelyek alapvető kérdéseket vetnek fel a szociális munka elméletével és gyakorlatával kapcsolatban is. Magyarországon ezek a változások mély pénzügyi, gazdasági, politikai és társadalmi válságjelenségekkel járnak együtt. A 2008-ban kibontakozó pénzügyi válság súlyos megszorításokra kényszerítette a kisebbségbe került kormányt, amelyek hozzájárultak a szociális ágazatból történő forráskivonásokhoz, intézményi normatívák csökkenéséhez, így a szociális szakma gyengüléséhez.
Ma, 2012-ben a szociális ellátás keretfeltételei sajnos tovább romlottak. Folyamatosan változik a jogszabályi környezet (ami egyébként önmagában is rendkívül megnehezíti mind az elméleti, mind pedig a gyakorlati oktatást), instabil ellátórendszer, bizonytalan a finanszírozási, támogatási rendszer, a szakmai sztenderdek hiányoznak, a szociális rászorultságvizsgálat anomáliákkal küszködik, a szegénységet kriminalizálják, az ellátási szintek nincsenek harmóniában egymással, magas a várakozók száma stb. 2012-ben új Alaptörvény lépett életbe, mely már nem garantálja az alapvető szociális jogokat. A szociális biztonságot, mint az európai joggyakorlat egyik legfontosabb vívmányát felváltotta az Alaptörvény az állam szociális biztonságra való törekvésének és az állampolgárok öngondoskodásának követelményével, illetve a családokra háruló kötelezettségekkel, ami a jóléti állam neoliberális irányú átalakításával egyenlő. Ebben az értelemben a szociális munka a szociálpolitika új koncepciójától válik függővé.
A magyar szociális ellátás (az intézményrendszer és a szolgáltatások, valamint a kapcsolódó határterületek) teljes körű és már tovább nem halasztható újrafogalmazása válik szükségszerűvé, amihez egyes oktatók kritikusan, mások éppenséggel támogatóan viszonyulnak.
Egész Európában előtérbe került az állam feladatának újrafogalmazása a szegénység elleni küzdelemben, a hajléktalanság kérdésében, a kisebbségpolitikában, a szociális transzferek kérdéskörében. Az egyetemi oktatásban mind az elmélet, mind a gyakorlat alapvető kérdése, hogy e politikai térben a szociális munkások miként cselekednek. Vissza

Tartalom

A SOROZATSZERKESZTŐK ELŐSZAVA 7
Előszó 11
ELSŐ FEJEZET
Hegyesi Gábor
Az elmélet és gyakorlat integrációjának és dezintegrációjának problematikája és megoldási kísérletei a szociális munkások képzésében 15
Történeti áttekintés 18
Koncepcionális alapozások 20
Oktatási módszerekben integrált elmélet és gyakorlat 20
Az ITP hurokmodell 24
Kompetencia alapú oktatás 25
Felhasznált Irodalom 28
MÁSODIK FEJEZET
Kövér Ágnes
Emberi jogi szociális munka és anti-diszkriminációs gyakorlat oktatása a szociális munkás képzés során 31
Az emberi jogok és a szociális munka kapcsolata 32
Az emberi jogok címzettjei és a szociális munka kliensei 41
Identitáspolitikák és anti-diszkrimináció 45
Emberi jogi szociális munka 47
A szociális munkás emberi jogi szerepkészlete 47
Az emberi jogok gyakorlata a szociális munkában 52
Anti-oppresszív, anti-diszkriminációs szociális munka 61
A diszkrimináció fogalmának újragondolása 62
A szociális munka lehetséges válaszai: az anti-oppresszív, anti-diszkriminációs szociális munka 79
Az anti-diszkriminációs szociális munka elméleti és gyakorlati tanításának folyamata és módszertana 86
Végezetül 112
A legfontosabb nemzetközi emberi jogi dokumentumok 114
Felhasznált irodalom 116
HARMADIK FEJEZET
B. Talyigás Katalin - Feuer Mária - Háberman Zoltán - Hegyesi Gábor - Kövér Ágnes
Az elmélettel való integráció elősegítése a terepgyakorlat során 124
A terepgyakorlat feladatai a képzés időstruktúrájában 124
Első évfolyam 127
A hallgató fejlődésének első lépcsőfoka 130
Második évfolyam 133
Tereplátogatás - szociális problémák a gyakorlatban 135
A hallgató fejlődésének második lépcsőfoka 147
Harmadik évfolyam 151
A projektmunka 162
A hallgató fejlődésének harmadik lépcsőfoka 167
Negyedik évfolyam 171
A hallgató fejlődésének negyedik lépcsőfoka 171
A terepkoordinátor szerepe 172
Az elmélet és gyakorlat résztvevőinek kooperációja 177
Záró gondolatok 179
Függelék 181
A terepgyakorlatok során 2010/2011. II. szemeszterben megvalósított projektek 181
A 2011/2012.1. szemeszterében a terepgyakorlat során megvalósított projektek 182
Felhasznált irodalom 183
NEGYEDIK FEJEZET
Fekete Orsolya Réka
Kompetenciák a szociális munka képzési és kimeneteli követelményei szerint és a XIII. kerületi szociális alap- és szakellátásban dolgozó diplomások esetében 185
A XIII. kerületi alap- és szakellátásában dolgozó szakemberek kompetenciái 185
Bevezetés 185
A kompetenciamátrix 186
Kompetenciák 188
Előírt képzettség 190
Kompetencia szótár 191
Kulcskompetenciák 191
Személy-, és személyiségfüggő kompetenciák 192
Szakmai kompetenciák 193
Kompetenciák a foglalkoztatásban 194
Felhasznált Irodalom 197
ÖTÖDIK FEJEZET
Szociális munka a XIII kerületben - Szemelvények
Kádár Sándorné 198
Budapest Főváros XIII. kerületi Önkormányzat Prevenciós Központjának bemutatása - különös tekintettel innovációs tevékenységére 198
Bevezetés 198
A Prevenciós Központ szervezeti felépítése, szakmai egységei 198
HÍD Családsegítő 199
Gyermekjóléti Központ 200
Csoportokkal végzett munka, táborok, szabadidős programok 202
Minőségirányítási rendszer működtetése 202
Összefoglalás 204
Esettanulmány egy szociális munkás dilemmáiról 205
HATODIK FEJEZET
Alapdokumentumok a szociálismunkás-képzés tárgyköréből 211
I. A szociális munka etikai kódexe 2011 211
II. A szociális munka alapképzési szakképzési kimeneti követelményei - kompetencia lista 218
III. Példa az elmélet és gyakorlat integrációjára a „Szociális problémák a gyakorlatban" c. tárgy oktatásán keresztül 221
IV. Az ELTE végzős szociális munkás BA hallgatók fogadalma a diploma átvételekor 227
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv