A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A „nonprofit szervezetek" mintegy gyűjtőfogalomként jelöli a magyar társadalomban meglévő és egyre növekvő számban megjelenő nem profitorientált, közhasznú tevékenységek végzésére létrejövő... Tovább

Előszó

A „nonprofit szervezetek" mintegy gyűjtőfogalomként jelöli a magyar társadalomban meglévő és egyre növekvő számban megjelenő nem profitorientált, közhasznú tevékenységek végzésére létrejövő (ön)szerveződéseket. Jogszabályban sehol fel nem lelhető a nonprofit szó használata. Az ide sorolható szervezetek, szervezeti típusok csoportosítása többféle szempont szerint képzelhető el. Ha kiemeljük a nem profitorientáltságot mint az egyik fő jellemzőt, akkor egyfajta csoportosításként idetartozhatnának a költségvetési szervek is. Ugyanakkor mégsem tehető, mert ezek - közérdekű, közhasznú tevékenységeiket el nem vitatva - az állami szektor intézményei.
Egy másfajta - s talán a külföldi gyakorlathoz is leginkább hasonlító - megközelítésben nonprofit szervezetek alatt értendők a társadalmi szervezetek, (a politikai pártok kivételével), az alapítványok, az egyházak, a lakásszövetkezetek, a társasházak, a víziközmű társulások, a munkaközösségek, tulajdonképpen majdnem azonosan a számviteli törvényben meghatározott „egyéb szervezetek".
A politikai pártokat és azok egységeit - a nonprofit szervezetek közül kivéve - külön kategóriaként kezeljük; ez a nemzetközi gyakorlatban is elfogadottnak számít. Esetükben a párttörvényben foglaltak az irányadók.
Magát a terminológiát nem érdemes tovább elemezni, hiszen a szabályozatlanságból következően régóta várat magára az egységesítés igénye, mint például az önálló nonprofit törvény megalkotása. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 11
I. ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ 13
AZ ÁFA-RENDSZER ÉS A NONPROFIT SZERVEZETI TEVÉKENYSÉGEK KAPCSOLATA 13
1. Nem adóalany nonprofit szervezet (tárgyi mentes tevékenység) 13
2. Alanyi adómentességet választott (és ezt bejelentő) nonprofit szervezet 16
3. Adóhatósági vizsgálati szempontok az alanyi és az ún. speciális alanyi mentesség választása esetén 18
4. Adóalany nonprofit szervezet 19
4.1. Bejelentkezés 19
4.2. Fizetendő adó (a normál és különleges adófizetés esetén) 20
4.3. Adóhatósági ellenőrzési elvek a fizetendő adóval kapcsolatban 21
4.4. Előzetesen felszámított adó visszaigénylése 22
4.5. Különleges áfa-visszaigénylési lehetőségek 26
4.6. Adóhatósági ellenőrzési elvek az előzetesen felszámított adóval kapcsolatban 28
4.7. Adóhatósággal rendezendő adó kiszámítása és befizetése (visszaigénylése) 30
5. Az áfa ellenőrzésének általános elvei, a realizálás 31
5.1. Általános elvek 31
5.2. A szabályozás elvei 31
6. A nonprofit szervezeteket érintő változások az áfatörvényben 1992. január 1-jétől (Összefoglaló) 32
III. TÁRSASÁGI ADÓ A SZÁMVITELI TÖRVÉNY HATÁLYBALÉPÉSÉT KÖVETŐEN 35
TÁRSASÁGI ADÓ ÉS A TÁRSADALMI SZERVEZETEK, TOVÁBBÁ AZ ALAPÍTVÁNYI
TEVÉKENYSÉGEK KAPCSOLATA 35
1. A vállalkozási tevékenység társaságiadó-alapjának meghatározása 37
1.1. A bevételek elhatárolása a társaságiadó-alap megállapítása szempontjából 37
1.2. Költségek és kiadások elhatárolása a társaságiadó-alap meghatározása szempontjából 41
1.3. Befektetett eszközök amortizációjának elszámolása 43
1.4. A vállalkozási tevékenységből származó eredmény megállapítása 46
1.5. A vállalkozási tevékenység eredményéből történő átcsoportosítás (visszaforgatás) ellenőrzése 48
1.6. Az adóalap meghatározása 49
2. Fizetendő társasági adó összege 53
3. Társaságiadó-mentesség a társadalmi szervezeteknél és az alapítványoknál 53
4. A társadalmi szervezetek és az alapítványok által igénybe vehető adókedvezmények 54
4.1. Adókedvezmények 54
4.2. Az igénybe vett adókedvezmények ellenőrzésének szempontjai 56
5. A társasági adóval kapcsolatos megállapítások rögzítése 56
6. Saját tőke, tőkeváltozás a társadalmi szervezeteknél és alapítványoknál 57
III. SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ 59
1. SZEMÉLYIJÖVEDELEM-ADÓZÁS, VÁLTOZÁSOK 59
2. ADÓKÖTELEZETTSÉG 60
3. "ÁTHÚZÓDÓ" ADÓKÖTELEZETTSÉG 61
4. A BEVÉTEL ÉS A JÖVEDELEM 62
5. ADÓMENTES JÖVEDELMEK 63
5.1. Adómentes kifizetések a társadalmi szervezeteknél 63
5.2. Alapítványból adómentesen kifizethető összegek 68
6. ADÓKÖTELES KIFIZETÉSEK 71
6.1. A nem önálló tevékenységből származó jövedelmek és adóelőleg levonási szabályai 72
6.1.1. Főmunkaviszonyból származó rendszeres jövedelmek 73
6.1.2. Nyugdíj mellett főmunkaviszonyból származó rendszeres jövedelmek 77
6.1.3. A munkaviszonyból származó rendszeres jövedelmek sajátos esetei 78
6.1.4. Munkaviszonyból származó nem rendszeres jövedelmek 79
6.2. Az önálló tevékenységből származó jövedelmek 80
6.2.1. Szellemi tevékenységből származó jövedelmek 81
6.2.1.1. 90%-os szabály 82
6.2.1.2. Költségelszámolás 82
6.2.1.3. Átmeneti szabály 83
6.2.2. Önálló tevékenységből származó jövedelmek adóelőleg-számítása, nyilatkozatadási lehetőségek 84
6.2.3. Kis összegű kifizetések 85
6.2.4. "Egyéb" jövedelmek 86
6.3. "Nyugdíjak" az Szjatv. rendszerében 86
6.4. Költségtérítések (gépkocsiköltség-térítés) 88
6.4.1. Gépkocsiköltség-térítés, költségátalány 1992. január 1. és 1992. március 31-e között 90
6.4.1.1. Tételes költségelszámolás 91
6.4.1.2. A költségelszámolás egyszerűbb módja 91
6.4.2. Gépkocsiköltség-térítés, költségátalány 1992. április 1-je után 93
6.4.2.1. Üzemanyag-felhasználás 93
6.4.2.2. Egyéb költségek 94
6.4.3. Az eseti utak megtérítése 97
6.4.3.1. Eseti utak térítése 1992. január 1. és március 31. között 98
6.4.3.2. Eseti utak térítése 1992. április 1-je után 99
7. ADÓKEDVEZMÉNYEK 100
8. AZ ADÓ MEGÁLLAPÍTÁSA 100
A) A nyilatkozatot adó magánszemélyek adómegállapítása 100
B) Munkáltatói jövedelemigazolás 101
C) Összjövedelem megállapítása 101
D) Az adókülönbözet rendezése 101
E) Az önadózó magánszemélyek jövedelemigazolása 102
MELLÉKLET 103
JOGSZABÁLYOK JEGYZÉKE 137
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően

A borító enyhén megtört.

Állapot:
1.940 Ft
720,-Ft 50 25
15 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
Állapotfotók
A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően

Több lapon ceruzás aláhúzások, jelölések láthatók.

Állapot: Közepes
1.940 Ft
1.160,-Ft 20 25
23 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
Állapotfotók
A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően A nonprofit szervezetek adózása, működése a számviteli törvény hatálybalépését követően

A borító védőfóliája enyhén felhólyagosodott. A címlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
1.940 Ft
1.450,-Ft 25
29 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv