1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fogalmazástan 10-16 éveseknek

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 123 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-0239-0
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 13 262.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Olvasó!
Ha a fogalmazásról hallasz, olvasol, bizonyára az iskolai vagy a házi dolgozatra gondolsz. Pedig minden hosszabb vagy rövidebb, élőszavas vagy írásos megnyilvánulásunk fogalmazás.... Tovább

Előszó

Kedves Olvasó!
Ha a fogalmazásról hallasz, olvasol, bizonyára az iskolai vagy a házi dolgozatra gondolsz. Pedig minden hosszabb vagy rövidebb, élőszavas vagy írásos megnyilvánulásunk fogalmazás. Fogalmazás abban az értelemben, hogy olyan sajátos szellemi tevékenység, amely a nyelvnek mint erre kifejlődött eszköznek a segítségével gondolatainkat, érzéseinket, szándékainkat hallható vagy olvasható szöveggé formálja; s a fogalmazás ennek a sajátos szellemi tevékenységnek az eredménye is, azaz a megalkotott szöveg, közlemény. Tehát mindig fogalmazunk, ha valakinek mondunk vagy írunk, sőt még akkor is, ha csak magunkban végiggondolunk valamit. Persze ha másokkal közöljük gondolatainkat, érzéseinket, fontos, hogy azt úgy öltöztessük nyelvi formába: azaz úgy válogassuk meg a szavakat, kifejezéseket, toldalékokat, s úgy szerkesszük ezeket mondatokká, a mondatokat beszéd- vagy írásművé, hogy társunk pontosan azt értse, amit közölni akarunk vele. Ezt pedig - tetszik vagy nem tetszik - tanulni kell.
A fogalmazásnak már eddig is több mozzanatát, egymással szoros összefüggésben levő és működő elemét tanultátok. Gyűjtöttetek anyagot ahhoz, amiről beszélni, írni szándékoztatok. A témához össze kellett keresgélni a megfelelő, a közlés szándékához és körülményeihez is leginkább illő szavakat, kifejezéseket. Aztán a gondolatokat, mondandókat el kellett rendezni, azaz meg kellett szerkeszteni a fogalmazás egészét és legkisebb egységét, a mondatot is. És persze mindezek közben meg az írásbeli fogalmazás után is ellenőrizni kellett, hogy a legmegfelelőbb kifejezést alkalmaztátok-e és a legmegfelelőbben rendeztétek-e el az un. nyelvi anyagot ahhoz, hogy a kívánt hatást érjétek el közlésetekkel. A fogalmazásnak ezt az előbb leírt műveletrendszerét a gyakorlatban rögtönözzük, (szinte) automatikusan használjuk; de hogy ez így legyen, ezt tanulni, tudatosan gyakorolni és fejleszteni kell, hiszen már az iskoláskor elején sem elegendő az a kifejezőképesség, amelyet utánzás és a felnőttek valamelyes segítsége révén szereztetek. Hát még ismereteitek rohamos fejlődése vagy az új és újabb élethelyzetekbe kerülésetek idején! Vissza

Tartalom

I. A FOGALMAZÁS MINT SZELLEMI MŰVELET ÉS MINT ANNAK TERMÉKE 5
1. Beszéd és nyelv 5
2. Nyelvi kommunikáció 8
3. A fogalmazás tanulható 11
II. A FOGALMAZÁST MEGHATÁROZÓ (BEFOLYÁSOLÓ) TÉNYEZŐK 15
1. A tényezők összefüggése 15
2. A beszélő 16
3. A hallgató 17
4. A beszédtársak viszonya 18
5. A közlés 21
6. A körülmények 23
III. A SZÖVEG 27
1. A szöveg szerkezete 28
Bevezetés, befejezés, tárgyalás 29
Bekezdés, mondattömb 32
2. Szövegtípusok 36
3. Fogalmazási műfajok 37
a) Közlő műfajok 38
Elbeszélés, krónika, adoma, anekdota, példázat, vicc 38
Élménybeszámoló, útirajz, napló 38
Életrajz, önéletrajz 39
Leírás 40
Idegenvezetés, tárlatvezetés 42
Jellemzés, önjellemzés 42
Riport, interjú 43
Beszámoló, jelentés, tanulmány 46
Előadás, referátum, iskolai felelet 46
b) Értékelő műfajok 48
Ismertetés, esszé, kritika, recenzió, fülszöveg 48
Meghatározás
c) Meggyőző műfajok 51
Magyarázat, kifejtés 51
Vita, érvelés 52
Előadás, felszólalás, hozzászólás 53
Előterjesztés, nyilatkozat 55
Kérdés 57
Alkalmi beszéd 57
Meghívó, értesítés, hirdetés 60
d) Hivatalos szövegek 61
Kérvény, beadvány, pályázat 61
Jegyzőkönyv 62
Elismervény, nyugta, ellennyugta 63
Szerződés - 64
Kérdőív, megrendelőlap, postautalvány, csekk 65
Oklevél 65
Ügyintézés 66
e) A kommunikációs kapcsolatot biztosító műfajok 66
Köszönés, megszólítás 67
Jókívánság, részvétnyilvánítás 68
Bemutatkozás, bemutatás 69
Előadás nyitása, zárása 69
f) Fogalmazási fonna 71
Beszélgetés 71
Levél 73
4. Szövegkohézió 76
Tartalmi kohézió 76
Grammatikai kohézió 78
Akusztikus és vizuális kohézió 79
IV. A FOGALMAZÁSI MŰVELETEK 83
1. A fogalmazás műveletei 83
2. Témakiválasztás, témakijelölés 84
3. Anyaggyűjtés 87
Jegyzetelés 88
4. Szerkesztés 89
Vázlat 90
Bevezetés, tárgyalás, befejezés. Bekezdés 92
5. Kidolgozás 94
Stíluskövetelmények 94
Válogatás a szókészletből. Szóképek 94
Mondatalkotás. Alakzatok 98
A mondatok kapcsolódásai 102
6. Ellenőrzés, javítás 104
V. A SZÖVEG (KÖZLEMÉNY) MEGJELENÉSI FORMÁI 109
1. A szóbeli közlésben 110
Szupraszegmentális és nem verbális eszközök 110
2. Az írásbeli közlésben 117
Betűk, írásjelek, tagolás 117
Laptükör, papiros 118
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv