Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!
A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földrajzi Közlemények 2011/2.

A Magyar Földrajzi Társaság tudományos folyóirata/135. évfolyam 2. szám

Szerző

Kiadó: Magyar Földrajzi Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 91 oldal
Sorozatcím: Földrajzi Közlemények
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Angol nyelvű összefoglalókkal. 860 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Oktatásunk helyzetéről, problémáiról, megoldandó feladatairól, jelen- és jövőbeli fejlődési irányairól szinte mindenkinek van véleménye, elképzelése és javaslata, ami persze - világnézettől,... Tovább

Előszó

Oktatásunk helyzetéről, problémáiról, megoldandó feladatairól, jelen- és jövőbeli fejlődési irányairól szinte mindenkinek van véleménye, elképzelése és javaslata, ami persze - világnézettől, vérmérséklettől, az elhivatottság mértékétől és még sok ezer más tényezőtől függően - igencsak eltérő. Nincs ez másképp földrajzoktatásunk terén sem. Abban általános az egyetértés, hogy a földrajzoktatás az elmúlt évtizedekben szinte állandóan a „vesztes" pozíciójában szerepelt, és ezt nehéz is lenne másképp látni, hiszen kétségtelenül minden egyes oktatási „reform" kurtította a tantárgy kereteit (mind a tartalmi, mind az időkereteket). Szakmai szervezeteink, vezető tudósaink hiába próbáltak ez ellen fellépni, kéréseink többnyire süket fülekre találtak, és bizony egészében szakmánk érdekérvényesítő képessége gyengének találtatott. Nem véletlen, hogy mind a köz-, mind a felsőoktatás szereplőinek egy jó része apátiába süllyedt, amit a pedagógustársadalmat általában sújtó közállapotok már önmagában is indokolnának, de a földrajztanárok ezen túl még tantárgyuk folyamatos presztízsvesztése miatt is az átlagnál rosszabb helyzetben érzik magukat.
Feladni azonban soha nem szabad, és amikor újabb változások reménye csillant fel a horizonton, akkor a Magyar Tudományos Akadémia X. (Földtudományok) Osztálya Földrajzi Tudományos Bizottságainak közös Oktatási Albizottsága elhatározta, Földrajztudomány és az oktatás kapcsolata címmel, Kihívások és válaszok - földrajzoktatás a XXI. század elején alcímmel tudományos konferenciát rendez. A 2009. november 26-án lezajlott konferenciáról folyóiratunkban már részletes ismertetést adtunk, ám ismételten utalni kell arra, hogy annak egyik fő célja a figyelemfelkeltésen túl elsősorban az állapotok ismertetése volt, hiszen csak tárgyi adatok birtokában lehet jogosan érvelni a szükséges változtatások kívánt irányait, jellegét illetően. A felmérésben az Albizottság számos tagja részt vett, és az eredmények azért azt is mutatják, hogy a valóban igazságtalan és érthetetlen háttérbe szorítás hangoztatása mellett azért van mit söpörgetni a saját portánkon, égetően szükség lenne a közoktatásban tanító tanárok módszertani eszköztárának megújítására is. Kiegészítette ezt egy másik, ugyancsak számos érdeklődőt vonzó konferencia is, amelyet Társaságunk és a Földrajztanárok Egylete közösen rendezett Valóság és álom - Földrajztanítás 2010 címmel. E két konferenciát követően az Albizottság, a Társaság és az Egylet összefogásával közösen született egy állásfoglalás is (ugyancsak megjelent folyóiratunkban), amelyet Társaságunk vezetése eljuttatott az oktatást irányító minisztériumi szervekhez, annak a reményében, hogy az újabb ígért átszervezés esetén a közismeretnek oly fontos részét képező tantárgyunk a jelenleginél jobb helyzetbe kerül. Vissza

Tartalom

Az Olvasóhoz - Horváth Gergely 113
Értekezések
Ütőné Visi Judit: Helyzetkép és lehetőség - a földrajzoktatásról egy felmérés tükrében 115
Makádi Mariann: A földrajztanárok módszertani kultúrája 125
Homoki Erika - Sütő László: A földrajz tantárgy megítélése - a hétköznapi földrajzelemek
vizsgálata egy felmérés tükrében 135
Teperics Károly: Korszerű társadalom-földrajzi ismeretek a földrajzoktatásban 147
Kerényi Attila: A fenntartható fejlődés alappillérei a hazai földrajztankönyvekben 157
Pajtókné Tari Ilona: A számítógép alkalmazása a földrajztanításban 165
Reyes Nunez Jósé Jesús - Kereszty Péter: A térképészeti alapismeretek jelenlegi helye és szerepe a hazai közoktatásban, a változás irányai és lehetőségei 173
Makádi Mariann - Horváth Gergely: A földrajz és a természettudományok 179
Kisebb tanulmányok
Gercsák Gábor: Kogutowicz Manó és a földrajzi nevek írása 185
Krónika
Regionális társadalmi-gazdasági folyamatok Közép- és Kelet-Európában - 20 évvel az átmenet és 2 évvel a gazdasági világválság után - Erőss Ágnes-Karácsonyi Dávid 191
Lovász György 80 éves - Lóczy Dénes 192
Hahn György 75 éves - Hevesi Attila 193
Keresztesi Zoltán 75 éves - Kovács Anikó 194
Rétvári László 75 éves - Dávid Lóránt-Bujdosó Zoltán-Remenyik Bulcsú 195
Próbáld Ferenc 70 éves - Izsák Éva 196
Bassa László 65 éves - Tiner Tibor 196
Martonné Erdős Katalin 65 éves - Csorba Péter 197
Papp Sándor 65 éves - Hevesi Attila 198
Személyi kitüntetés 199
Irodalom
Dobány Zoltán: A Cserehát történeti földrajza (18-20. század) - Frisnyák Sándor 201
Dobány Zoltán: A Sajó-Bódva köze történeti földrajza (18-20. század) - Frisnyák Sándor 202
Bokor László - Szelesi Tamás - Tésits Róbert (szerk.): Dimenziók térben és időben - Tanulmánykötet a 60 éves Rudi József tiszteletére - Tánczos-Szabó László 202
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Földrajzi Közlemények 2011/2. Földrajzi Közlemények 2011/2.
Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba
10-100% kedvezmény!