A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Irodalom 9.

A középiskolák 9. évfolyama számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Apáczai Kiadó Kft.
Kiadás helye: Celldömölk
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 336 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-465-093-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal. Tankönyvi száma: AP-090504.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Azt tartják, az előszó általában a szerző mentegetőzése, magyarázkodása: miért is írta meg könyvét. Mi azt igyekszünk megmagyarázni a következő oldalakon, miért így írtuk meg könyvünket. A... Tovább

Előszó

Azt tartják, az előszó általában a szerző mentegetőzése, magyarázkodása: miért is írta meg könyvét. Mi azt igyekszünk megmagyarázni a következő oldalakon, miért így írtuk meg könyvünket. A művészetről, az irodalomról és az irodalomtanításról sokféle vélemény, sokféle elképzelés él. Fontosnak tartjuk, hogy mindenekelőtt tisztázzuk a magunk álláspontját, nehogy a későbbiekben okozzunk meglepetést, esetleg csalódást.
A tankönyvektől általában azt várják el, hogy megbízható ismereteket közöljenek, amelyeket a diákok megtanulnak, és okosan visszamondanak, ha erre felszólítják őket. Ali együttgondolkodásra, közös munkára hívjuk olvasóinkat. Ez talán fárasztóbb, de reméljük, hogy élvezetesebb, s hisszük, hogy hasznosabb is.
Vannak tantárgyak - például a fizika vagy a kémia -, amelyekben általánosan elfogadott módszer a kísérlet. Miért ne próbálkozhatnánk vele a mi tárgyunk esetében is? Kísérletezzünk irodalmi művekkel, s ha a kísérlet sikerül, fogalmazzuk meg közösen a következtetéseket! Bízunk benne, hogy ez is lehet izgalmas és szórakoztató, egyben hasznos és tanulságos.
Könyvünk első fejezete voltaképpen magáról a könyvről szól, pontosabban a könyvben megnyilvánuló szemléletről, felfogásról. Ezt a fejezetet gondolkodtató olvasmánynak szánjuk. Nem kell megtanulni az itt leírt gondolatokat, nem is kell feltétlenül egyetérteni velük. Mi annak örülnénk a legjobban, ha élvezetes beszélgetésekre, tanulságos vitákra ösztönöznénk olvasóinkat: tanárokat és diákokat egyaránt. Vissza

Tartalom

Előszó 11
ÍRÁS - OLVASÁS - IRODALOM
Az irodalomtanításról 15
írók és művek 15
Fogalmak, meghatározások 20
Mi az irodalom? 22
Játékszabályok 25
Vers és próza 29
Epika, líra, dráma 32
ÓKOR
Az európai irodalom bölcsője 37
Ókor, antikvitás 37
A mediterrán kultúrkör 39
A klasszikus ókor (antikvitás) irodalma 41
Az antik irodalom műfajai 43
Az antik irodalom korszakai és alkotói 44
Görög és római irodalom 46
A görög irodalom korszakai és alkotói 47
A római irodalom korszakai és alkotói 49
Az antikvitás szellemi élete 52
Az antik filozófia 52
Az antikvitás öröksége 58
A MÍTOSZOK VILÁGA 61
Mítosz, mitológia 61
A görög-római mitológia 65
A „klasszikus" mitológia világa 67
A világrend 68
Mondakörök, hősök - az emberek világa 72
A mítoszok a képzőművészetben 72
Mítosz és irodalom 74
A klasszikus mitológia istenei 76
AZ ANTIK EPIKA 79
Az antik eposz 80
A homéroszi eposzok 81
Az eposzi forma 82
Az eposzok verselése 82
Eposzi jegyek és „eposzi kellékek" 84
A homéroszi kérdés 86
A trójai mondakör 87
Iliász 89
Az istenvilág 93
A hősök tettei 94
Harag, halál, megbékélés - az értelmezés lehetőségei 97
Odüsszeia 101
Az istenvilág 104
A hős, a társak és az ellenfelek 105
Utazás, kaland, hazatérés - értékek és értelmezések 106
A római eposz 108
Vergilius 108
Aeneis 110
Múlt, jelen, jövő - egy történelmi költemény értelmezései 115
Ovidius: Átváltozások 118
„Mitikus" alakok - mítoszok új szerepben 119
AZ ANTIK LÍRA 121
Az antik költészet korszakai 123
Görög portrék 124
A gúnyolódás mestere: Arkhilokhosz 124
A szerelem költőnője: Szapphó 127
Az életöröm dalnoka: Anakreón 130
Az epigrammák mestere: Szimónidész 132
Latin arcélek 133
Catullus 135
„Fehértüzű napok ragyogtak egykor rád..." 136
„Nem töröm én magamat, Caesar, soha tetszeni néked" 140
Vergilius eklogái 142
Horatius 146
„Ércnél is maradóbb..." 147
„Akinek szívében arany közép tart / súlyegyent..." 149
„carpe diem" 152
„bosszúság a minap még nekem, és teher" 153
„Azt ami bennem a jobb / sír se födheti már..." 155
AZ ANTIK DRÁMA 156
A dráma eredete 156
Dionüszosz ünnepei 156
A görög színház 158
Az attikai tragédia 160
Aiszkhülosz, „a tragédia atyja" 161
Szophoklész, a „klasszikus" 162
Euripidész, a „modern" 162
Szophoklész: Oidipusz király 163
A tragédia felépítése 164
A lélek mélységei 166
A nyelv ereje - drámai irónia 168
Vakok és látók - a tragédia értelmezései 168
Szophoklész: Antigoné 171
A vita sodrában - a mellékszereplők 172
Érvek és ellenérvek 173
Értelmezési lehetőségek 175
A komédia 175
Egy nagy csúfolódó: Arisztophanész 176
Színház és színjátszás a „klasszikusok" után 177
Thalia követői és kegyeltjei - a dráma Rómában 179
Plautus, a „lúdtalpas" 179
Egy filozófus drámái: Seneca 182
A BIBLIA ÉS AZ ÓKERESZTÉNY IRODALOM
A Biblia világa 184
A Biblia fő részei 184
A Biblia keletkezése 186
A bibliai szöveghagyomány 187
A Biblia hatása 188
Ószövetség 188
Ószövetségi történetmondás 189
Az Úr dicsősége - a Zsoltárok könyve 196
Isten igéjének hirdetői - próféták és próféciák 197
Újszövetség 199
Fordulat a damaszkuszi úton - Szent Pál 202
Az „atyák szent szózata" - az ókeresztény irodalom 203
Szent Ambrus, Milánó püspöke 206
Szent Jeromos (Hieronymus), a bibliafordító szerzetes 208
Augustinus (Szent Ágoston), a „megtért bárány" 209
KÖZÉPKOR
A középkor fogalma 213
A középkori művelődés és irodalom korszakai 213
„Korai" középkor (6-10. század) 214
„Fénylő" középkor (11-15. század) 214
A hit ragyogása - a középkor világképe 216
A középkori irodalom 221
A magyar középkor irodalma 223
Képzőművészet és zene 225
SZERZŐK ÉS MŰVEK A KÖZÉPKOR IRODALMÁBÓL 226
A szerelem és az erény költői - a lovagi költészet 226
A hit költői - ferences himnuszok 229
Csavargók dalai - a vágáns költészet 231
Dante, a túlvilági vándor 233
A Pokol 235
Odüsszeusz utolsó kalandja 238
Villon, az evilági csavargó 240
A Nagy Testamentum (1461) 241
AZ ITÁLIAI ÉS AZ „UDVARI" RENESZÁNSZ 244
Az itáliai reneszánsz 244
Az itáliai reneszánsz korszakai 245
Képzőművészet és zene 246
Petrarca, az „első humanista" 249
Daloskönyv 249
Boccaccio, a novella megteremtője 253
Dekameron 254
Lovagok, szerzetesek, polgárok - a Dekameron hősei és témái 255
A magyarországi humanizmus és az udvari reneszánsz 259
Janus Pannonius, a „közép-európai Duna-táj" első híres humanista költője 262
Búcsú Váradtól 264
Egy dunántúli mandulafáról 265
A 16-17. SZÁZAD IRODALMA
Egy évszázad viharai és következményei 269
Eszmeáramlatok, korstílusok 270
AZ ÉSZAK-EURÓPAI HUMANIZMUS
ÉS A REFORMÁCIÓ IRODALMA 274
Az északi humanizmus 274
A reformáció 276
„Majd töröktől rabigát..." - Magyarország a 16-17. században 277
A reformáció irodalma Magyarországon 280
A magyar „főúri" reneszánsz 285
Balassi Bálint, a tudatos reneszánsz költő 286
Egy katonaének 289
Adj már csendességet... 291
„Hogy Júliára talála..." 293
William Shakespeare, „a Költők Csillaga" 295
Romeo és Júlia 298
Hamlet 301
Hamlet-értelmezések 306
A BAROKK ÉVSZÁZADA 307
A hit „diadala" - a barokk világképe 307
Barokk irodalom 308
Képzőművészet és zene 309
A barokk Magyarországon 310
Pázmány Péter, a hitszónoklat mestere 310
Zrínyi Miklós, az aranygyapjas lovag és költő 311
Szigeti veszedelem 313
Szigetvár ostroma - lovagi témák, eposzi kellékek 316
Zrínyi és a szigetiek mártíriuma 318
A FRANCIA KLASSZICIZMUS ÉS A KLASSZICISTA DRÁMA 321
Mérték és szabály - az Udvar stílusa 321
Moliére 323
Tartuffe 325
Fogalomtár 332
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv