1.037.154

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Források az ókori görög zeneesztétika történetéhez

Görögül és magyarul

Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 589 oldal
Sorozatcím: Görög és latin írók
Kötetszám: 17
Nyelv: Magyar   Görög  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-05-1262-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyvben közölt szövegek egy része most jelenik meg először magyar fordításban. A szerző e források tükrében mutatja be a görög zeneesztétikának mint tudománynak a kialakulását és fejlődését: először a zenei Szép mitológikus magyarázatának korszakát, majd azt az időszakot, amikor a zeneesztétika még a többé-kevésbé differenciálatlan filozófiatudomány kereteiben élt. A szemelvények alapján végigkísérhetjük azt a lassú kibontakozást, amelynek során a még osztatlan tudományból kiváló más szaktudományokkal párhuzamosan a zeneesztétika is kialakította saját rendszereit, önállósult, s végül - az ókor alkonyán - egyrészt visszahajlott a kezdet vallásos-misztikus magyarázataihoz, másrészt kézikönyvekbe, összefoglalásokba szürkült, vagy elveszett a szkepszis homokjában. A kötet e tudomány történetét tehát nemcsak önmagában, hanem más tudományágakhoz való viszonyában is bemutatja. így a válogatás számos olyan szöveget is tartalmaz, amely nem csupán szorosan zeneesztétikai jellegű, hanem a... Tovább

Fülszöveg

A könyvben közölt szövegek egy része most jelenik meg először magyar fordításban. A szerző e források tükrében mutatja be a görög zeneesztétikának mint tudománynak a kialakulását és fejlődését: először a zenei Szép mitológikus magyarázatának korszakát, majd azt az időszakot, amikor a zeneesztétika még a többé-kevésbé differenciálatlan filozófiatudomány kereteiben élt. A szemelvények alapján végigkísérhetjük azt a lassú kibontakozást, amelynek során a még osztatlan tudományból kiváló más szaktudományokkal párhuzamosan a zeneesztétika is kialakította saját rendszereit, önállósult, s végül - az ókor alkonyán - egyrészt visszahajlott a kezdet vallásos-misztikus magyarázataihoz, másrészt kézikönyvekbe, összefoglalásokba szürkült, vagy elveszett a szkepszis homokjában. A kötet e tudomány történetét tehát nemcsak önmagában, hanem más tudományágakhoz való viszonyában is bemutatja. így a válogatás számos olyan szöveget is tartalmaz, amely nem csupán szorosan zeneesztétikai jellegű, hanem a filozófia-, tudomány-, pedagógia- vagy etikatörténet szempontjából is érdeklődésre tarthat számot. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
I. MÍTOSZ, KULTUSZ 9
1. A megszállott költő 15
2. Amphión 23
3. Linos 25
4. A Szirének 27
5. Orpheus és a Szirének 29
6. Thamyris 31
7. Apollón és Marsyas 31
8. Hésiodos és a Múzsák 33
9. Az ének varázsa 35
10. Hermés, a lant feltalálója 37
11. Athéna, az aulos feltalálója 39
12. A pythói nomos eredete 41
II. A KLASSZIKUS KOR 45
A) PYTHAGOREUSOK 53
1. Zene és misztika 53
2. A világmindenség harmóniája 57
3. A zene kathartikus és nevelő hatása 59
4. A harmónia arányainak felfedezése 65
5. Akusmatikusok és mathématikusok 71
6. Zene, számok, tudomány 71
7. Hangok és harmónia 73
8. Zene és matematika 79
B) HÉRAKLEITOS 83
A harmóniáról 83
C) PRATINAS 85
Az aulos-játékosok ellen 85
D) DAMÓN 87
1. Az éthos-elmélet 87
2. Platón a zenének a törvényekre gyakorolt hatásáról 89
E) A KORAI SZOFISZTIKA 91
III. A KLASSZIKUS MŰVELTSÉG VÁLSÁGA 93
A) ÚJÍTÓK ÉS KONZERVATÍVOK 99
1. „Jobb mindig az újabb!" 99
2. Stílusváltozások; a kétféle zene 99
3. A ritmus túlsúlya 103
4. A költő mint tanító 103
5. Orpheus, a kultúrateremtő 107
6. Az újítások védelmében 109
7. Támadás az éthos-elmélet ellen 111
B) DÉMOKRITOS 113
1. A hang és a hallás 113
2. A zene helye az emberi műveltség kifejlődésében 115
C) PLATÓN 117
1. Ragaszkodjunk a hagyományokhoz! 117
2. A helyes zene 119
3. Szépség a képzőművészetben és a zenében 121
4. Zene és matematika 123
5. Régi és új zene - régi és új közönség 127
6. Zene, mimésis, éthos 131
7. A zene társadalmi szerepe, helye a nevelésben 151
8. A harmónia keletkezéséről 209
9. Zenei harmónia - a lélek harmóniája 211
10. Világlélek és zenei arányok 211
D) ARCHYTAS UTÁNI PYTHAGOREIZMUS 213
1. A szférák zenéje 213
E) ARISTOTELÉS 219
1. A hang keletkezése és a hallás 219
2. Az ellentétek egysége a zenében 233
3. Zeneelmélet és matematika 235
4. Zene, ritmus, mimésis 237
5. Hangerő, dallam, ritmus 241
6. A zene szerepe a társadalomban és a nevelésben 245
F) A ZENE ELLENFELEI 271
1. Ephoros a zenéről 271
2. Diogenés a zenéről 273
IV. A HELLENISZTIKUS ES ROMAI KOR 275
A) A ZENEELMÉLET FŐ IRÁNYAI 283
1. Organikusok, kanonikusok, Aristoxenos-követők 283
2. A pythagoreusok és az Aristoxenos-követők jelentősége 287
3. Az Aristoxenos-követők és a pythagoreusok közti különbségről 287
4. Pythagoreus zeneelméleti elemek 291
B) ARISTOTELÉS TANÍTVÁNYAI 293
1. Theophrastos kritikája a pythagoreusokról 293
2. Theophrastos a zene hatásáról 303
3. Aristoxenos a zeneelmélet feladatairól 303
4. A régi és az új zenéről 307
5. A zene hatása a lélekre 309
6. Hérakleidés Pontikos a hangnemekről 311
7. A zene jelentőségéről 315
8. Miért leli mindenki örömét a ritmusban? 317
9. Miért egyedül a hallott dolgoknak van éthosa az érzékletek közt? 319
10. Dallamok és éthosok 319
11. Egyes hangnemek jellege 319
12. A hang keletkezése 321
C) HÉRAKLEIDÉS 323
A hangok keletkezéséről 323
D) A STÓIKUSOK 329
1. A dallam és a ritmus hatásáról 329
2. Diogenés Babylónios a zene jelentőségéről és hatásáról 329
3. Az ifjabb Panaitios a mértani és zenei arányokról és távközökről 339
4. Poseidonios a zene eredetéről 341
E) EPIKUROS ÉS ISKOLÁJA 343
1. A zene és a zeneelmélet értékelése 343
2. Philodémos vitája Diogenés Babylóniosszal 347
3. A kozmikus harmónia ellen 367
F) A RÓMAI KOR. ÖSSZEGZÉS ÉS LEZÁRÁS 371
1. A forma hatásának túlértékelése 371
2. A zenéről 371
3. Az összhangzatok arányai 419
4. Zenei változások - lelki változások 425
5. A muzsikus útja az eszményi szép felé 429
6. Plótinos a szépről 431
7. A zene szerepe és hatása a nevelésben , 437
8. A zene társadalmi jelentősége 443
9. A dallamok éthosáról 447
10. Férfias és nőies dallamok 449
11. A ritmusformák éthosa 449
12. Lélek és zene 455
13. Sextus Empiricus a muzsikusok ellen 457
RÖVIDÍTÉSEK 481
ÁLTALÁNOS BIBLIOGRÁFIAI TÁJÉKOZTATÓ 483
A SZÖVEGKIADÁSOK JEGYZÉKE 485
JEGYZETEK 489
Első rész 489
Második rész 493
Harmadik rész 498
Negyedik rész 512
FÜGGELÉK 541
Néhány szó a görög zeneelméletről 541
A fontosabb zenei kifejezések és elnevezések magyarázata 547
NÉVMUTATÓK 561
Ókori szerzők 561
Modern szerzők 573
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Források az ókori görög zeneesztétika történetéhez Források az ókori görög zeneesztétika történetéhez

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
15.000 ,-Ft
75 pont kapható
Kosárba
konyv