1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nemzetiségi oktatás szerepe a falusi iskolák visszaállításában

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 36 oldal
Sorozatcím: Kutatás közben
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nemzetiségi oktatás szempontját azért érdemes külön vizsgálni, mert ez volt az egyetlen olyan hivatalos indok, amely felmentést adott az iskolák működéséhez megszabott létszámkorlát alól. A... Tovább

Előszó

A nemzetiségi oktatás szempontját azért érdemes külön vizsgálni, mert ez volt az egyetlen olyan hivatalos indok, amely felmentést adott az iskolák működéséhez megszabott létszámkorlát alól. A nemzetiségi lakosság anyanyelvű oktatáshoz fűződő jogait védő rendelkezések valóságos hatékonysága nem tárgya vizsgálatunknak - bár teljesen megkerülni sem lehetett -, függetlenül azonban ettől, a nemzetiségi karakterre való hivatkozás egyúttal olyan taktikai magatartásra adott lehetőséget, amely megmenthette az iskolát a körzetesítéstől, továbbá érvként szolgálhatott a körzetesített iskola rehabilitációjához.
Lássunk előbb néhány alapkérdést. A KSH adatai szerint mintegy 100 ember, a szövetségek becslése szerint mintegy 450 ezer hivatalosan elismert nemzetiséghez tartozó lakosa volt 1980-ban hazánknak. (A cigányság félmillió körül becsült létszámával jelenleg nem tartozik a teljes jogú nemzetiségek közé.) Bár a kétféle adat között igen nagy a különbség, még a 450 ezres lélekszám is alacsony az ország lakosságához képest. Nemzetiségiek 17 megyében élnek, a hivatalosan elfogadottnál több csoportra oszlik anyanyelvük, továbbá valamennyire érintetlenül - tehát regisztrálhatóan - elsősorban kisebb településeken laknak. Talán már ez a felsorolás is érzékelteti, hogy nehéz kérdésről van szó, s igen sok preferenciára van szükség, ha a politikai vezetés csak részlegesen is biztosítani akarja a nemzetiségi oktatáshoz fűződő emberi jogokat. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés: 5
2. A nemzetiségi oktatás társadalmi problémái 6
3. A nemzetiségi oktatás mint taktikai elem 11
3.1. Az önállóság megőrzésének eszköze 11
3.2. Érv az iskola rehabilitása mellett 14
3.3. Az asszimiláció megállításának nehézségei 18
3.4. Ahol nem érv a nemzetiségi oktatás sem 24
Összegzés 34

Forray R. Katalin

Forray R. Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Forray R. Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv