| Bevezetés | 7 |
| Kiinduló meghatározások | |
| Vers és próza | 21 |
| A vers szövegminimuma | 24 |
| A ritmikus rendezettség | 28 |
| Az érzékelhetőség határai | 36 |
| Egy verstani kísérlet | 44 |
| A sorozatosság érzékelése | 58 |
| A 70%-os határ | 59 |
| A vers meghatározása | 63 |
| Vers és költészet, vers és szabad vers | 77 |
| A hangsúlyos verselés fő típusai | |
| A hangsúlyos verselés | 81 |
| A hangsúlyszámláló verselés | 83 |
| A hangsúlyváltó verselés | 86 |
| Az ütemhangsúlyos verselés | 99 |
| Szóhasználati problémák | 100 |
| A magyar ütemhangsúlyos verselés alapelvei | |
| Az ütemek szótagszáma | 105 |
| A metrikai szünetek | 111 |
| Az ütemhangsúly | 115 |
| A rímek | 122 |
| Az ütemkapcsolatok sorozatossága | 125 |
| Versritmus és értelmi tagolás | 144 |
| Ellenvetések | 148 |
| Vitakérdések | |
| Vargyas Lajos elgondolása | 155 |
| Kecskés András elgondolása | 170 |
| Szuromi Lajos elgondolása | 187 |
| Elekfi László elgondolása | 191 |
| Elek István elgondolása | 194 |
| Szilágyi Péter elgondolása | 195 |
| Soltész Katalin elgondolása | 199 |
| Kovács Kristóf András elgondolása | 201 |
| Kövendi Dénes elgondolása | 203 |
| Zárógondolatok | 207 |
| A ritmusformák és a tartalmak | |
| Lukács György ritmuselmélete | 213 |
| A tartalom és a forma | 218 |
| Az elvont ritmusképletek elvont tartalmai | 222 |
| Az elvont versképletek elvont tartalmai | 225 |
| A versszövegek konkrét tartalma | 235 |
| Szöveg és ritmus dialektikája | 252 |
| A ritmusformák tartalmainak objektivitása | 265 |
| Ütemhangsúlyos verselésünk felidéző formáinak alapkérdései | |
| A "magyaros íz" | 271 |
| Felidéző hatású ritmuslazítások | 275 |
| Az "ütemeken belüli modulációk" fantomja | 282 |
| Az ütemek lejtéskaraktere | 290 |
| Az ütemek alapvető tempóviszonyai | 294 |
| A fogyó sorrendű ütemkapcsolatok tempóviszonyai | 303 |
| A növekvő sorrendű ütemkapcsolatok tempóviszonyai | 318 |
| A fogyó sorrendű sorkapcsolatok tempóviszonyai | 323 |
| A növekvő sorrendű sorkapcsolatok tempóviszonyai | 332 |
| Interferenciák | 334 |
| Honnan hová: korszakok és versütemek | |
| A bábból elszabadult pillangó | 345 |
| Mint ledűlt fa... | 352 |
| A Ráday-nem és a diákköltészet | 356 |
| Az időmérték és a népnemzeti romantika | 365 |
| Távoli visszhangok | 370 |
| Az "ősi szabad vers" mítosza | 376 |
| A lazított vers | 391 |
| A szabad vers | 393 |
| Átmeneti jelenségek | 397 |
| A prózaköltemény és a verspróza | 399 |
| Az agresszív szabad vers és neoagresszív verstan | 402 |
| Fortuna szekerén okosan ülj | 413 |
| Hivatkozott irodalom | 417 |
| Névmutató | 425 |
| Verscímek mutatója | 431 |
| Tárgymutató | 435 |