| Bevezetés | 9 |
| Filmelméletek a háború után: három paradigma, három generáció | 15 |
| Az 1945 utáni filmelméletek sajátosságai | 15 |
| A kutatás módszerei | 18 |
| Három paradigma | 21 |
| Három generáció | 24 |
| Film és valóság | 27 |
| Az igazság tündöklése | 27 |
| A film mint a valóság visszahódítása: a neorealizmusvita | 29 |
| A film mint a világban való részvétel: André Bazin | 36 |
| A film mint a világ dokumentálásának eszköze: Siegfried Kracauer | 41 |
| Realizmus/realizmusok | 44 |
| A film és az imaginárius | 48 |
| Túl a tükrön | 48 |
| Az imagináció terei: a szürrealista hagyomány | 49 |
| Az imaginárius struktúrája: Edgar Morin | 51 |
| Röppályák, folytatások | 55 |
| Film és nyelv | 57 |
| Jelek... | 57 |
| A filmnyelv elemei, természete és szabályai | 59 |
| A filmnyelv alapjai: Della Volpe és a kép racionalitása | 65 |
| A filmnyelv alapjai: Laffay és a film narrativitása | 67 |
| A filmnyelv alapjai: Mitry és a szimbolikus struktúrája | 69 |
| Intermezzo: az "új" utáni vágy | 75 |
| Mozgalmak | 75 |
| Szakítás a múlttal? | 77 |
| A szerző neve | 79 |
| A valóság horizontja | 83 |
| Az imaginárius szerepe | 85 |
| Miféle nyelv? | 96 |
| A módszercentrikus elméletek | 89 |
| 1964: a Metz-féle fordulat | 89 |
| 1946: a filmológia mint előzmény | 91 |
| A film pszichológiája | 93 |
| A film mint szituáció | 93 |
| A percepció | 94 |
| A megértés és az emlékezet | 96 |
| A részvétel | 98 |
| Túl a filmológián: az ökológiai megközelítés és a kognitív pszichológia | 100 |
| Filmszociológia | 104 |
| Találkozás | 104 |
| A film mint ipar | 104 |
| A film mint intézmény | 110 |
| A film és a kultúripar | 113 |
| A film és a társadalom ábrázolása | 119 |
| Filmszemiotika | 126 |
| A diszciplína megalapozása | 126 |
| Első kutatások, első tanulmányok | 128 |
| A filmszemiotika kiterjesztése | 132 |
| A textuális fordulat | 137 |
| Új kutatási irány: a narráció aktusa | 141 |
| Új kutatási irány: a film nézőpontja | 144 |
| Új kutatási irány: az enunciáció szerepe | 146 |
| Új kutatási irány: a generatív modellek | 147 |
| Szemiotika és posztszemiotika | 148 |
| Pszichoanalízis a filmművészetben | 150 |
| A film a díványon | 150 |
| A film és az álom: hasonlóságok és átfedések | 151 |
| A film és a lelki készülék: azonos működési mód? | 153 |
| A szignifikáció és a motívum | 157 |
| Az imaginárius jelölő | 162 |
| A horizontelméletek | 166 |
| A módszercentrikus elméletektől a horizontelméletekig | 166 |
| A teljes földrajz | 168 |
| Politika, ideológia, alternativitás | 170 |
| Hatvannyolcban és azután | 170 |
| Elleninformáció és experimentalizmus közt | 171 |
| Az ideológia kérdése (I.) | 175 |
| Az ideológia kérdése (II.) | 178 |
| Az ideológia kérdése (III.) | 181 |
| Szemiotika/materializmus/pszichoanalízis | 184 |
| Az avantgárd szerepe | 188 |
| A vita visszhangjai | 190 |
| Ábrázolás, nem ábrázolt, ábrázolhatatlan | 192 |
| A tiszta ábrázolás kritikája | 192 |
| Barthes és a "tompa jelentés" | 194 |
| Lyotard és az a-cinéma | 196 |
| A filmreprezentáció vakfoltjai | 199 |
| Mást reprezentálni | 201 |
| Reprezentáció és ideológia | 202 |
| Álláspontok | 205 |
| Kép, nem, különbség | 206 |
| A feminista filmelmélet | 206 |
| Férfifilm, női film | 207 |
| Az öröm dinamikái | 209 |
| Differencia és identitás | 211 |
| A női tapasztalat | 216 |
| A kutatás új tendenciái | 218 |
| Szöveg, elme, társadalom | 220 |
| A reprezentáció bukása és tündöklése | 220 |
| A kép, a hang | 222 |
| A textuális dimenzió: az enunciáció mechanizmusai | 224 |
| A textuális dimenzió: a narráció dinamizmusai | 227 |
| Textus és elme közt: a generatív modellek | 230 |
| A mentális dimenzió: a kognitív folyamatok | 232 |
| A szociális dimenzió: a pragmatika | 236 |
| Szöveg, elme, társadalom | 241 |
| Kultúra, művészet, gondolkodás | 244 |
| A filmművészet jelentősége | 244 |
| A film és a kultúra: stilisztikai döntések, művészetközi kapcsolatok, archetípusok, társadalmi hivatkozások | 245 |
| A film és a kultúra: formai struktúrák és szociális funkciók, állandó elemek és járulékos tényezők | 248 |
| A film és a kultúra: a műfaj az archeotípusok és a rituálék között | 251 |
| Film és művészet: az esztétika visszatér | 256 |
| Film és gondolkodás: filozófus a moziban | 258 |
| Történelem, történetek, történetírás | 264 |
| A történet jelentése | 264 |
| A film gazdasági-ipari történetei | 266 |
| A film szociokulturális történetei | 270 |
| A művelt történetek és a globális filmtörténetek | 281 |
| Történet/elmélet | 284 |
| A film és elmélete: konklúzió helyett | 286 |
| Teoretizálni | 286 |
| Túl a filmen | 287 |
| Bibliográfia | 289 |
| Névmutató | 303 |