1.035.076

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Száz év tánc

Bevezetés a táncművészet XX. századi történetébe

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: L'Harmattan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 364 oldal
Sorozatcím: Tánctörténet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-236-062-1
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A test nem hazudik gondolata, amely a színpadi tánc teljes múlt századi történetét összefogja, már a szavaktól megcsömörlött századfordulón megjelent az első tánclázadók eszméiben. Arról azonban, hogy a színházi és színházon kívüli konvenciók alól lassan felszabaduló test, a tánc médiuma mit mond, és ezt hogyan teszi, nagyon is különbözően vélekedtek a szabad tánc prófétanői vagy az Orosz Balett újítói; a német expresszionisták vagy az orosz és svéd avantgárd jelesei; a modern tánc vagy a táncszínház megteremtői; a balett megtagadói és megújítói; a néptáncokat a színpadra átmentő kísérletezők; az összművészet vagy a tiszta tánc elkötelezettjei; a közlés hívei vagy a kommunkiáció lehetőségét megkérdőjelezők.
Ez a kötet arra tesz kísérletet, hogy rekonstruálja e rendkívül szerteágazó táncművészeti folyamatot, s egyben bevezesse olvasóját a színpadi tánc közelmúltjának történetébe, amelynek során megszülettek a XX. század legfontosabb táncra vonatkozó kérdésfeltevései és egymással... Tovább

Fülszöveg

A test nem hazudik gondolata, amely a színpadi tánc teljes múlt századi történetét összefogja, már a szavaktól megcsömörlött századfordulón megjelent az első tánclázadók eszméiben. Arról azonban, hogy a színházi és színházon kívüli konvenciók alól lassan felszabaduló test, a tánc médiuma mit mond, és ezt hogyan teszi, nagyon is különbözően vélekedtek a szabad tánc prófétanői vagy az Orosz Balett újítói; a német expresszionisták vagy az orosz és svéd avantgárd jelesei; a modern tánc vagy a táncszínház megteremtői; a balett megtagadói és megújítói; a néptáncokat a színpadra átmentő kísérletezők; az összművészet vagy a tiszta tánc elkötelezettjei; a közlés hívei vagy a kommunkiáció lehetőségét megkérdőjelezők.
Ez a kötet arra tesz kísérletet, hogy rekonstruálja e rendkívül szerteágazó táncművészeti folyamatot, s egyben bevezesse olvasóját a színpadi tánc közelmúltjának történetébe, amelynek során megszülettek a XX. század legfontosabb táncra vonatkozó kérdésfeltevései és egymással jobbára élesen szemben álló művészi válaszai. Vissza

Tartalom

Előszó5
Köszönetnyilvánítás12
Szerkesztői megjegyzés12
Az új tánc születése (1890-1930)13
A mozdulat és a ritmus14
Francois Delsarte14
Emile Jaques-Dalcroze16
Az amerikai szabad tánc első nemzedéke17
Loie Fuller18
Maud Allan20
Isadora Duncan22
Ruth St. Denis és Ted Shawn26
Az európai új tánc első nemzedéke31
A Wiesenthal-testvérek31
Hellerau folytatása: a Laxenburgi iskola32
Kolóniák és utópiák: Raymond Duncan, Lábán Asconában és a Bauhaus33
A pódium tánc nagy egyéniségei: Valeska Gert és Niddy Impekoven37
A balettművészet megújulása (1900-1930)41
Két évtized reformjai: az Orosz Balett41
Mihail Fokin43
Vaclav Nizsinszkij47
Leonide Massine50
Bronislava Nijinska54
George Balanchine55
Az Orosz Balett riválisai57
A Svéd Balett57
Anna Pavlova együttese61
Az orosz-szovjet avantgárd63
Szentpétervár - Leningrád: Fjodor Lopuhov63
Moszkva: Kaszjan Golejzovszkij73
A vörös pipacs78
A balett alternatívája: a modern tánc (1920-1950)81
A modern tánc amerikai megalapozói82
Martha Graham82
Doris Humphrey86
José Limón89
A modern tánc európai megalapozói90
Lábán Rudolf90
Mary Wigman95
Kurt Jooss99
A modern tánc magyarországi megalapozói103
Madzsar Alice103
Dienes Valéria106
Szentpál Olga108
A nemzeti balettközpontok kiépülése (1930-1960)115
Folytatás és újítás: Massine és Nijinska115
Az angol balettélet118
Ninette de Valois útja a Királyi Balettig119
Frederick Ashton121
Marie Rambert és együttese125
Antony Tudor126
Az Egyesült Államok balettélete129
Lincoln Kirstein és Balanchine együttesei136
Lucia Chase együttese, a Balett Színház136
Eugenie Loring és Agnes de Mille136
Antony Tudor138
Jerome Robbins139
A francia balettélet142
Serge Lifar az Opera élén143
Fiatalok az Opera falain kívül: Janine Charrat, Roland Petit és Maurice Béjart145
A Szovjetunió balettélete150
A dramobalett évtizedei: Vaszilij Vajnonen, Rosztyiszlav Zaharov és Leonyid Lavrovszkij150
Kortárs témák és a klasszikusok revíziója157
Agrippina Vaganova160
Külön utakon: Leonyid Jakobszon161
A magyar balettélet166
Jan Cieplinski168
Milloss Aurél171
Harangozó Gyula172
A csodálatos mandarin174
Milloss, Cieplinski és Harangozó176
A repertoár és a képzés átalakítása179
Néptáncok a színpadon (1930-1960)185
Az afroamerikai tánc az Egyesült Államokban185
Lester Horton185
Katherine Dunham és Pearl Primus186
Néptánc és színpad a Szovjetunióban: Igor Mojszejev188
Néptáncmozgalom és -művészet Magyarországon191
A Gyöngyösbokréta és a Csupajáték191
A Honvéd Művészegyüttes196
Az Állami Népi Együttes196
A SZOT és a Budapest Táncegyüttes199
A tánc újragondolása (1950-1970)203
A kevert média úttörője: Alwin Nikolais204
A tánc újraértelmezője: Merce Cunningham206
Mi a tánc? És mi nem?211
A Judson Táncszínház: Steve Paxton, Yvonne Rainer és Trisha Brown211
Minimalizmus és repetíció: Laura Dean és Lucinda Childs211
A Grand Union218
Táncnyelvek keveredése és összeolvadása (1960-1980)221
A Holland Nemzeti Balett és a Holland Táncszínház223
John Butler és Glen Tetley225
Hans van Manen 227
Jiri Kylián230
A Londoni Kortárs Táncszínház: Robert Cohan234
A Rambert Balett235
Christopher Bruce236
Imre Zoltán238
Robert North239
Richard Alston240
Maurice Béjart táncszínháza241
A neoklasszicizmus és a jazz között: Jerome Robbins249
Az afroamerikai táncok új hulláma: a jazz251
Kelet-európai új hullámok253
Jurij Grigorovics és Oleg Vinogradov254
A Prágai Kamara Balett és a Poznani Lengyel Táncszínház257
A Szegedi, a Pécsi és a Győri Balett259
Imre Zoltán260
Eck Imre261
Markó Iván264
A "magyar iskola"265
Tímár Sándor266
Kricskovics Antal268
Novák Ferenc és Foltin Jolán269
Szigeti Károly és Györgyfalvay Katalin270
A narratív balettek utolsó korszaka (1960-1980)285
John Cranko277
Kenneth MacMillan279
John Neumeier279
Seregi László280
És a táncosok...282
A posztmodern tánc évtizedei (1970-2000)285
Testek párbeszéde: a kontakt improvizáció286
Fizikalitás és teatralitás: a Pilobolus és a Momix288
A neoavantgárd és a mainstream között: Twyla Tharp290
A kanadai új tánc: Edouard Lock és Marie Chouinard295
A német táncszínház: Reinhild Hoffmann, Susanne Linke, Horváth Krisztina és Pina Bausch299
A japán butoh: a Sankai Juku és Ohno Kazuo307
Az angol fizikai színház: a DV8310
A balettmúlt átírása: Mats Ek és Matthew Bourne312
A francia új tánc315
Megújulás az Operán belül: Carolyn Carlson és Jacques Garnier315
A Bagnolet nemzedék: Bagouet, Larrieu, Découflé, Gallotta, Marin, Preljocaj317
Nagy József323
A holland és belga új tánc: Krisztina de Chatel és Anne Teresa de Keersmaeker325
A magyarországi új tánc330
Goda Gábor332
Berger Gyula333
Angelus Iván334
Bozsik Yvette335
Kovács Gerzson Péter339
A Szegedi Kortárs Balett340
A balett újraértelmezése: William Forsythe341
Rövidítések jegyzéke347
Válogatott irodalom349
Névmutató359

Fuchs Lívia

Fuchs Lívia műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fuchs Lívia könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv