1.034.855

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Eszközök és módszerek/Elméletek és viták/A zalai iskolák/A nevelhetőség vélelmezése

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kisegítő iskola tanulóiról, a kisegítő iskola feladatairól és hasznáról sokféle felfogás él. Az ellentétes nézetek mindaddig békésen megférnek egymás mellett, amíg valamelyik nézet a közfigyelem... Tovább

Előszó

A kisegítő iskola tanulóiról, a kisegítő iskola feladatairól és hasznáról sokféle felfogás él. Az ellentétes nézetek mindaddig békésen megférnek egymás mellett, amíg valamelyik nézet a közfigyelem előterébe nem kerül, és a friss érdeklődés felszínre nem hozza a valóságismeret és a valóság megszokásokkal elfedett ellentmondásait. Néhány évvel ezelőtt a „Budapest-vizsgálat" eredményei széles körű visszhangot váltottak ki, és megindult néhány alapkérdés elemzése és újragondolása. Az elemzés azonban lassan elapadt, az újra fogalmazott kérdések válasz nélkül maradtak, és a felismert problémák továbbra is megoldásra várnak. Az elemzések megszakadt szálának továbbvitelére a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán Aczél Anna, Bánfalvy Csaba, Gaál Éva, Hatos Gyula, Mesterházi Zsuzsa részvételével és Illyés Sándor irányításával munkacsoport szerveződött A csoport munkája 1981-ben az Országos Középtávú Kutatási-Fejlesztési Terv részévé vált, és annak B/2 2.3. témájaként a „Művelődési hátrány halmozódása" címmel 1981-85 között anyagi támogatásban részesült. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
I. A KUTATÁS SZEMLÉLETI KERETE (Illyés Sándor) 5
II. A KUTATÁS CÉLKITŰZÉSEI (Illyés Sándor) 17
III. A VIZSGÁLATI MINTA KIALAKÍTÁSA (Illyés Sándor-Bass László) 23
IV. A SZOCIOLÓGIAI JELLEMZŐK MÉRÉSE (Bass László) 25
Kérdezői útmutató a szociodemográfiai kérdőívhez 28
Szociodemográfiai kérdőív 31
Kiegészítő adatlap 57
Útmutató a kontroll adatlap kitöltéséhez 58
Kontroll adatlap 61
V. AZ ISKOLA MŰKÖDÉSI FELTÉTELEINEK MÉRÉSE (Mesterházi Zsuzsa) 65
Útmutató az iskola jellemzői c. kérdőív kitöltéséhez 69
Az iskola jellemzői (kérdőív) 72
Függelékek az iskola jellemzői c. kérdőívhez 86
VI. A PEDAGÓGUS, AZ OSZTÁLY, A TANULÓK ÉS CSALÁDJAIK JELLEMZÉSE (Illyés Sándor-Bass László) 93
Kitöltési útmutató (kisegítő iskola) 95
Kérdések (általános iskola) 96
Válaszív (kisegítő iskola) 101
Kitöltési útmutató (általános iskola) 103
Kérdések (általános iskola) 104
Válaszív (általános iskola) 108
VII. AZ INTELLIGENCIA MÉRÉSE (Illyés Sándor) 111
Útmutató az intelligenciavizsgálat elvégzéséhez 116
CATTEL-féle intelligenciateszt (gyerek) 121
Útmutató a gyermek intelligenciavizsgálati eredményeinek kiértékeléséhez 156
Az intelligenciakvóciens és az értelmi kor meghatározása 163
Kérdezői útmutató a feladatlaphoz 165
OZSVÁTH-féle intelligenciateszt (felnőtt) 166
VIII. AZ ISKOLAI TELJESÍTMÉNYEK MÉRÉSE (Gaál Éva) 171
Útmutató az egyéni tudásszint vizsgálatához (A,B) 174
Egyéni tudásszint vizsgálat (A,B) 192
Útmutató az I. osztályos kisegítő és általános iskolai tanulók csoportos felméréséhez 200
Feladatfüzet a csoportos felméréshez I. osztály 202
Útmutató a II. osztályos kisegítő és általános iskolai tanulók csoportos felméréséhez 206
Feladatfüzet a csoportos felméréshez 11. osztály 209
A tanuló osztályzatai (kisegítő iskola) 213
A tanuló osztályzatai (általános iskola) 216
IX. A TANULÁSI KÉPESSÉG MÉRÉSE (Mesterházi Zsuzsa) 219
Útmutató a „Feladatlapok a tanulási képesség vizsgálatához" c. füzet kitöltéséhez 222
Feladatlapok a tanulási képesség vizsgálatához 225
FÜGGELÉK
A ZALA MEGYEI VIZSGÁLAT TELJES VÁLTOZÓ LEÍRÁSA
1. A pedagógus, az osztály, a tanulók és családjaik jellemzése 283
2. A szociológiai jellemzők mérése (Szociodemográfiai kérdőív kiegészítő adatlap) 293
3. Az intelligencia mérése (OZSVÁTH-féle intelligenciateszt) 309
4. Az iskolai teljesítmények mérése (Egyéni és csoportos tudásszintvizsgálat) 313
5. Az intelligencia mérése (CATTEL-féle intelligenciateszt) 317
6. Az iskolai teljesítmények mérése (A tanulók osztályzatai) 321
7. A tanulási képesség mérése 325
8. Az iskola működési feltételeinek mérése 333
9. A szociológiai jellemzők mérése (Kontroll adatlap) 343
A VIZSGÁLATI MINTA SZERKEZETE A MÉRT VÁLTOZÓK SZERINT 347
TARTALOM 349
REZÜMÉK 351

Második kötet

Illyés Sándor: - Előszó 3
Bánfalvy Csaba: - A "Budapest-vizsgálat" vitaanyagának szociológia szempontú összefoglalása 7
Andorka Rudolf: - Még egyszer az értelmi fogyatékosság problémájának okai és
kezelése körüli vitához 89
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: - Reflexiók Bánfalvy Csaba tanulmányához 105
Czeizel Endre: - Jelenlegi álláspontom 135
Mesterházi Zsuzsa: -Az értelmi fogyatékosság változó meghatározásainak előfordulása
gyógypedagógiai nevelési dokumentumokban 185
Mérő László: -Az intelligencia örökölhetőségének mérésére kifejlesztett matematikai módszerek 243
Rajna Péter: - Az EEG korlátai és, lehetőségei gyógypedagógiai-orvosi vizsgálatok során 295
Katona Ferenc: - Általános iskolában problematikus tanulók, kisegítő iskolai tanulók- és állami gondozott gyermekek biológiai állapotának vizsgálata orvosi módszerekkel,
illetve ilyen felmérés hazai lehetőségei 367
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: - Az áthelyezési eljárás elveinek és gyakorlatának változása hazánkban és az azt befolyásoló tényezők 397
Idegennyelvü összefoglalók 443

Harmadik kötet

Illyés Sándor: Előszó 3
Meizel István: A gyógypedagógiai oktatás feltételeinek megteremtése Zala megyében 9
Haraszti Katalin: A zala megyei iskolák különbségei 27
B. Aczél Anna - Darvas Ágnes: Veszélyeztetettség és hátrányos helyzet az általános és kisegítő iskolában 117
Bass László - Muth János: A pedagógusok képe a gyenge teljesítmény okairól és az
iskola lehetőségeiről 147
Bánfalvy Csaba - Bass László: Az általános- és kisegitő iskolai
pedagógusok megítélései tanítványaikról, és azok családjairól 203
Meizel István: A pedagógus minősítő tevékenységét befolyásoló néhány tényező vizsgálata az általános iskolából a kisegítő iskolába történő áthelyezési folyamatban 267
Melléklet 289
Rezümék 309
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv