Előszó
A kézikönyv 168 szöveges, ún. esszéfeladatot tartalmaz, és szerves kiegészítője a közelmúltban megjelent Biológiai tesztek középiskolásoknak című kiadványunknak.
Amíg a tesztek egy része csupán...
Tovább
Előszó
A kézikönyv 168 szöveges, ún. esszéfeladatot tartalmaz, és szerves kiegészítője a közelmúltban megjelent Biológiai tesztek középiskolásoknak című kiadványunknak.
Amíg a tesztek egy része csupán ráismerési szintet igényel, illetve a bonyolultabbaknál a megnevezett fogalmak és tények kapcsolatrendszerét, összefüggéseit kell felismerni, addig az alkotóválaszos feladatok önálló szellemi produkciót igényelnek, ugyanúgy, mint pl. egy szóbeli feleltnél.
A tesztek divatosak, elterjedtek, objektívek is, de kissé egyoldalúak. a tanulók a látottakkal (a tanórán, tanfolyamokon a hallottakkal) könnyen azonosulnak tudásukat illetően. Felismerik még a bonyolultabb összefüggéseket is, de amikor ezeket önállóan ki kellene fejteni, - pl. szóbeli vizsgán - már bajban vannak. Nemcsak szókincsük szegényebb volta miatt, hanem elsősorban azért, mert az eddigi tudásuk még nem alkalmas ismereteik önálló kifejtésére, értelmes, világos előadására. Ez az ismeretszerzésnek és a tudás megnyilvánulásának már egy magasabb szintje.
Az alkotóválaszos feladataink ilyen tudás eléréséhez és begyakorlásához szeretnének segítséget nyújtani.
Összeállításunkban a jelenleg érvényben levő gimnáziumi tankönyvek tematikáját követtük. A feladatok az oktatási tervben meghatározott szakmai mélységben készültek. Némely esetben - pl. az összefoglaló kérdésekben - kicsit túlléptünk ezen az anyagmélységen. Ezek megoldásához viszont adtunk segítő információkat, s így kis gondolkodással és az eddigi ismeretek felhasználásával megoldhatók. Ezáltal gyűjteményünk nemcsak ellenőrzésre, az ismeretek rögzültségi szintjének megállapítására alkalmasak, de kevés újat is nyújt szakmailag.
Az "esszé-bank" természetesen nem meríti ki teljes egészében a biológiai ismeretanyagot. Ez egy induló anyag, amely tovább bővíthető újabb feladatok szerkesztésével. Variálható is azáltal, hogy a feladatok - a vezető, segítő alkérdések mentén - további kisebb egységekre bonthatók.
A második részben található pontozott megoldókulccsal szerettük volna objektívvé tenni használatukat.
Kik és mire használják ezt a könyvet?
Vissza