1.034.830

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kossuth Lajos Tudományegyetem Szociál- és Munkapszichológiai Tanszék
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 106 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-03-9784-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E kötettel a KLTE Közoktatási Vezetőképzésének oktatói tisztelegnek Gáspár László emlékének. Tesszük ezt azért is, mert a tanulmányt e képzés számára írta, és - nemcsak olvasói, de ő maga is - az... Tovább

Előszó

E kötettel a KLTE Közoktatási Vezetőképzésének oktatói tisztelegnek Gáspár László emlékének. Tesszük ezt azért is, mert a tanulmányt e képzés számára írta, és - nemcsak olvasói, de ő maga is - az egyik legjobb pedagógiai írásának tartotta. Ismételt megjelentetésével szeretnénk csökkenteni azt a hiányt, amit elvesztése óta szűnni nem akaró módon átélünk és amit azóta sem sikerült pótolni.
Mert vannak pótolhatatlan emberek: az elkötelezett, hiteles emberek ilyenek. Gáspár László tanár volt és alkotó ember. A pedagógiai innovációt nemcsak oktatta, de egész küzdelmes életpályával hitelesítette is. Többek között ettől vált nagyhatású oktatóvá. Az elméletet és a gyakorlatot csak nagyon kevesek tudják ilyen szervesen összeilleszteni. Nem véletlen, hogy ez az összekapcsolódás e tanulmány címében is megjelenik. De nemcsak a címben! Nem fog csalódni az olvasó: szigorú logikával felépített, markáns kontúrokkal felvázolt képet fog kapni a pedagógiai folyamat jellegéről és tartalmáról, de pontos iránymutatást kap ahhoz is, hogy mindez - a mindennapos gyakorlat során - egy tágan értelmezett „pedagógiai tér"- be ágyazottan miként valósítható meg. Ez utóbbit legalább olyan fontosnak tartotta, mint az elméleti megalapozást. Nem véletlen, hogy a tanulmány 1995-ben megjelenő első változatát 1997-ben - Chrappán Magdolnával közösen - egy „tanulási segédanyaggal" egészítette ki, amelyben elsősorban a folyamatszervezés gyakorlati problémáira fókuszál és a feldolgozást segítő feladatokat fogalmaz meg. A két tanulmányt most egybeszerkesztve adjuk közzé, de a kiegészítést a sűrűbb szedéssel tipográfiailag elkülönítettük.
Gáspár László tisztelőiként és kollégáiként azt reméljük, hogy alkotó munkája még hosszú időn keresztül megtermékenyítően fog hatni a honi neveléstudományban és pedagógia gyakorlatban. Vissza

Tartalom

1. A PEDAGÓGIAI FOLYAMAT JELLEGE ÉS
TERVEZHETŐSÉGE 5
Összefoglaló kérdések az 1. fejezethez 12
Kiegészítés 13
I. Az iskolák kiindulási helyzete: esélyegyenlőség egyéni és
intézményi szinten 13
Feladatok 15
2. A RENDSZERALKOTÓ TÉNYEZŐK TAXONOMIKUS
ÁTTEKINTÉSE 18
2.1. A reálisan elérhető kimeneti eredmények 18
2.1.1. A nevelési intézmény pedagógiai állapota 18
2.1.2. A neveltek szociokulturális minősége 20
2.2. A rendelkezésre álló bemeneti tényezők (kiindulási feltételek) 21
2.2.1. A pedagógiai folyamatok „nagytársadalmi" környezete 22
2.2.2. A pedagógiai folyamatok „helyi társadalmi" környezete 22
2.2.3. A pedagógiai folyamat (külső és belső) jogi szabályozása 23
2.2.4. A tanulónépesség szociokulturális adottságai 24
2.2.5. A pedagógiai program feladathoz és helyzethez mért
színvonala 25
2.2.6. Az iskolavezetés pedagógiai tudatossága 26
2.2.7. A nevelőtestület személyi összetétele 27
2.2.8. A pedagógiai munka tárgyi környezete 28
2.2.9. A pedagógiai folyamat költségfedezete 29
2.2.10. A pedagógiai szempontú költségfelhasználás 29
2.3. A bemeneti tényezőket kimeneti eredményekké átalakító
pedagógiai transzformációk 30
2.3.1. A reáltevékenységek rendszere 30
2.3.2. A nevelők és a neveltek közötti kapcsolatok 31
2.3.3. A szándékolt nevelő hatásokban kifejeződő pedagógiai
kultúra 32
2.3.4. Az intézményi légkör 33
Összefoglaló kérdések a 2. fejezethez 34
Kiegészítés 35
I. Az iskola funkciórendszere 35
II. A kimeneti eredmények megállapítása 37
III. Az iskolarendszer társadalmi megítélése 39
Feladatok 41
3. A PEDAGÓGIAI FOLYAMAT TARTALMA 44
3.1. Az „egydimenziós" fejlesztés; a fejlesztő hatásokban szegény
nevelési alaphelyzet 47
3.2. A „sokdimenziós" fejlesztés; a fejlesztő hatásokban gazdag
nevelési alaphelyzet 48
3.3. A nevelési alaphelyzet és a szándékolt pedagógiai hatás
összefüggése 50
Összefoglaló kérdések a 3. fejezethez 52
Kiegészítés 53
I. A képességfejlesztés két útja 53
II. Az iskolai reáltevékenységek 55
III. A helyi nevelési rendszer mint az integráció legmagasabb
foka 64
IV. A szubjektív nevelői erőfeszítések 66
Feladatok 67
4. A PEDAGÓGIAI FOLYAMAT TÉRBEN ÉS IDŐBEN 70
4.1. A nevelési intézményben rendelkezésre álló „pedagógiai tér" 70
4.1.1. A pedagógiai folyamat belső környezete 70
4.1.2. A pedagógiai folyamat külső környezete 72
4.2. A pedagógiai folyamat időkeretei; a fejlesztés szakaszolása 72
4.2.1. Extenzív fejlesztési szakasz; a rendszer (alrendszer)
kiépítése 74
4.2.2. Intenzív szakasz; a rendszer (alrendszer) belső
lehetőségeinek kibontakoztatása 75
Összefoglaló kérdések a 4. fejezethez 77
Kiegészítés 78
I. Az intenzív pedagógiai fejlesztések „menetrendje" 78
Feladatok 81
5. A FEJLESZTÉSI PROGRAMOK FONTOSABB
SZERKEZETI ELEMEI 82
5.1. A fejlesztés előzményei 82
5.2. A kitűzhető célok és a megfogalmazható feladatok 82
5.3. A környezeti adottságok 83
5.4. A mobilizálható erőforrások 83
5.5. A fejlesztési módszerek 84
5.6. A fejlesztési folyamat előrelátható szakaszai 84
5.7. A várható eredmények 84
5.8. Az eredménymegállapítás hitelessége 85
Összefoglaló kérdések az 5. fejezethez 86
Kiegészítés 87
I. A pedagógiai program mint a nevelési tényezők rendszerré szerveződése 87
Feladatok 88
6. A PEDAGÓGIAI FOLYAMAT KRITIKUS PONTJAI 90
6.1. A nevelés társadalmi meghatározottsága és viszonylagos
autonómiája 90
6.2. A pedagógiai és az oktatáspolitikai ciklusidő különbsége 91
6.3. Az intézményi közmegegyezés és a pedagógus szabadsága 92
6.4. Az aktív nevelőtevékenység és a tanulói öntevékenység 92
6.5. A pedagógiai folyamat előrehaladó jellege és azonossága
önmagával 93
6.6. A távoli és absztrakt célok, a közeli és konkrét lépések 94
6.7. A szándék és a megvalósítás szükségszerű különbsége 94
6.8. A munka, a felelősség, a kudarc és a siker oszthatatlansága 95
6.9. A fejlesztés önértékei és azok külső értékelése 96
6.10. Az intenzív fejlesztés fennmaradási esélyei közvetlen
környezetében 96
Összefoglaló kérdések a 6. fejezethez 98
Kiegészítés 99
Feladatok 100
AJÁNLOTT IRODALOM 102

Gáspár László

Gáspár László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gáspár László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései A pedagógiai folyamattervezés elméleti és gyakorlati kérdései

A borító és a lapélek enyhén foltosak. Néhány lapon színes sorkiemelések találhatók. A borítón bejegyzések láthatók.

Állapot:
1.540 Ft
770 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv