1.035.089

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ifjúság 2000 Tanulmányok I.

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Ifjúságkutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 281 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-0095-52-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kilencvenes érek második felének i5-2Q évesei és szüleik számára a kemény és kényszerű társadalmi kondíciók már „természetesek" voltak. Ha az először megszerzett szakmunkás-bizonyítvánnyal nem lehet elhelyezkedni, akkor el kell végezni még egy szakmát; ha az érettségi előny az adott szakterületen, akkor a szakmunkás-bizonyítványt meg kell „fejelni"; ha pedig egy idegen nyelv tudása vagy a számítógép használata szükséges a szakmai karrierhez, akkor ezekre is szert kell tenni. Azt kívántuk érzékeltetni, hogy az egymást mindössze öt-hat évvel követő korcsoportok közt - az időben összetorlódott gyökeres és gyors változások hatására - olyan alkalmazkodás-, beállítódás- és mentalitásbeli különbségek alakultak ki és váltak jellemzőié, melyek sokkal inkább elválasztják, semmint hasonlóvá teszik az egymást követő korosztályokat. Ez kizárja azt, hogy a rendszerváltás óta felnőtt korosztályokat egységesként kezelve, tájuk a nemzedék - mondjuk a „rendszerváltás utáni nemzedék" - megjelölést... Tovább

Fülszöveg

A kilencvenes érek második felének i5-2Q évesei és szüleik számára a kemény és kényszerű társadalmi kondíciók már „természetesek" voltak. Ha az először megszerzett szakmunkás-bizonyítvánnyal nem lehet elhelyezkedni, akkor el kell végezni még egy szakmát; ha az érettségi előny az adott szakterületen, akkor a szakmunkás-bizonyítványt meg kell „fejelni"; ha pedig egy idegen nyelv tudása vagy a számítógép használata szükséges a szakmai karrierhez, akkor ezekre is szert kell tenni. Azt kívántuk érzékeltetni, hogy az egymást mindössze öt-hat évvel követő korcsoportok közt - az időben összetorlódott gyökeres és gyors változások hatására - olyan alkalmazkodás-, beállítódás- és mentalitásbeli különbségek alakultak ki és váltak jellemzőié, melyek sokkal inkább elválasztják, semmint hasonlóvá teszik az egymást követő korosztályokat. Ez kizárja azt, hogy a rendszerváltás óta felnőtt korosztályokat egységesként kezelve, tájuk a nemzedék - mondjuk a „rendszerváltás utáni nemzedék" - megjelölést használjuk. 2000 őszén kosszú idő után először került sor olyan átfogó, nagy vizsgálati mintán (8000 fő) lefolytatott kérdőíves szociológiai vizsgálatra, mely a magyarországi fiatalság helyzetéről minden lényeges vonatkozásban (iskolai életút, munkaerő-piaci helyzet, családi helyzet, jövedelem, életmód, sport, vallás, politikai-társadalmi értékrend, stb.) alapinformációkat tud nyújtani. A több minisztérium közös finanszírozásában zajló kutatás meghatározó magyarországi kutatóműhelyek együttműködésének keretében valósult meg, s reményeink szerint hiánypótló alapját képezi a 21. századi magyar ifjúság kutatásának. Vissza

Tartalom

Előszó......................................9
Nemeskéri István: Módszertani keretek..............................................................19
Gábor Kálmán: A magyar fiatalok és az iskolai ifjúsági korszak.
Túl renden és osztályon?.................................................................................23
Globalizáció és a magyar fiatalok.....................................................................26
A magyar fiatalok iskolai ifjúsági korszakban és a kétféle forgatókönyv........27
A származási és területi különbségek...............................................................30
Az élethelyzetek, életutak individualizálódása.................................................34
Következtetések.................................................................................................38
Irodalom............................................................................................................40
Nemeskéri István: Informatikai eszközök fogyasztása......................................42
Bevezetés...........................................................................................................42
A vezetékes távközlési infrastruktúra fejlődése Magyarországon....................42
Mobiltelefonok és telefontársaságok.................................................................43
A telefon, mint társadalmi jelenség...................................................................44
A számítógép és az internet..............................................................................44
Az informatikában rejlő társadalmi konfliktushelyzetek..................................45
Informatikai eszközökkel való ellátottság a fiatalok különböző csoportjai esetén......................................46
Telefonellátottság..............................................................................................46
Mobiltelefon-ellátottság....................................................................................47
Számítógép-használat........................................................................................51
Számítógép és családszerkezet..........................................................................54
Otthoni internet-hozzáférés...............................................................................56
Az információs társadalom és a fiatalok...........................................................58
Laki László: Munkaerő-piaci helyzet, gazdasági aktivitás, foglalkoztatottak, földbirtoklás és vállalkozás.............................................61
A munkanélküliség............................................................................................71
A munkavállalási hajlandóság...........................................................................79
A munkavállalás idejének kitolódása................................................................82
A foglalkoztatottak............................................................................................91
Földbirtoklás, gazdálkodás és vállalkozás......................................................107
Vállalkozás......................................................................................................112
Székely Gáborné: A fiatalok lakásviszonyai.....................................................116
Önállóvá válás, elköltözés a szülőktől............................................................117
Elégedettség, lakásszerzési tervek...................................................................126
Bukodi Erzsébet: Párkapcsolat-formálódás az ezredfordulón........................131
Bevezetés.........................................................................................................131
A házasságkötés időzítése az egyéni életútban: a legfontosabb időbeli változások......................................132
Az élettársi együttélés, mint első párkapcsolat - az időbeli változások.........134
Házasság versus élettársi kapcsolat - az egyéni jellemzők hatása.................140
A partnerszelekciós minták változása.............................................................147
Összefoglalás...................................................................................................151
Irodalom..........................................................................................................153
Susánszky Éva-Szántó Zsuzsa: Az egészségi állapot szempontjából veszélyeztetett fiatalok demográfiai és társadalmi jellemzői....................154
A pszichoszomatikus tünetek, mint az egészségi állapot indikátorai.............154
A „szomatizációs" veszélyeztetettség.............................................................156
A veszélyeztetett csoport demográfiai jellemzői............................................155
Családi háttér, neveltetés.................................................................................157
A kérdezett társadalmi helyzete......................................................................160
Összefoglalás...................................................................................................165
Irodalom..........................................................................................................165
Fábri István: A sport, mint a fiatal korosztályok életmódjának meghatározó eleme......................................166
Irodalom..........................................................................................................179
Bauer Béla-Tibori Timea: Az ifjúság viszonya a kultúrához.........................180
Néhány általános észrevétel............................................................................180
A kultúrához való viszony............................... ...............................................181
Válogatás néhány kulturális vizsgálat tapasztalataiból...................................183
Mit mutatnak az IQúság2000^ válaszai a kultúrafogyasztással kapcsolatban?..............................................................................................188
Kitekintés.........................................................................................................200
Irodalom..........................................................................................................201
Bauer Béla: Az ifjúság viszonya az értékek világához....................................202
Elméleti vezérelvek.........................................................................................202
Ifjúság2000 - értékek, értékvilág..................................................................211
Irodalom..........................................................................................................218
Rosta Gergely: Ifjúság és vallás........................................................................220
Vallásosság a szocio-demográfiai változók tükrében......................................224
Az „egyházias mag"............................................................................227
„Maguk módján" vallásosak...........................................................................231
Az ateisták.......................................................................................................233
Értékminták - faktorelemzés...........................................................................235
Irodalom..........................................................................................................239
Gazsó Tibor-Szabó Andreái Társadalmi közérzet, politikához való
viszony............................................................................................................240
Bevezetés.........................................................................................................240
A makroökonómiai helyzet és a személyes élethelyzet
retrospektív értékelése................................................................................242
Perspektivikus értékelések..............................................................................244
Személyes élettervek, elképzelések.................................................................245
Eltérések a településtípusok dimenziójában....................................................245
A politika távoli világa....................................................................................248
Szervezeti tagság, szervezettség......................................................................254
Irodalom..........................................................................................................261
Kern Tamás-Szabó Andrea: Euro-atlanti csatlakozás megítélése a fiatalok körében..........................................................................................262
NATO-csatlakozás megítélése.........................................................................262
Az európai uniós csatlakozás elfogadottsága..................................................268
Ábrák jegyzéke...................................................................................................275
Táblázatok jegyzéke...........................................................................................278
Kötetünk szerzői.................................................................................................283
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Ifjúság 2000 Tanulmányok I.
Állapot:
1.980 Ft
990 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Ifjúság 2000 Tanulmányok I. Ifjúság 2000 Tanulmányok I. Ifjúság 2000 Tanulmányok I.

Néhány lap széle nyomdahibás.

Állapot:
1.980 ,-Ft
18 pont kapható
Kosárba
konyv