1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a valláskritikába

Jegyzet/A Magyar Szocialista Munkáspárt Marxizmus-Leninizmus esti egyetemek szakosító tanfolyam hallgatói részére - I. évfolyam 2. félév

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kossuth Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 280 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ateizmust, mint a vallás kritikáját, leküzdését, túlhaladását, történelmi kategóriaként kell kezelnünk, mert az ateizmus az emberi gondolkodás történetének meghatározott szakszán lép fel.... Tovább

Előszó

Az ateizmust, mint a vallás kritikáját, leküzdését, túlhaladását, történelmi kategóriaként kell kezelnünk, mert az ateizmus az emberi gondolkodás történetének meghatározott szakszán lép fel. Történelmileg maga is állandóan változik és fejlődik, és természetesen a vallás elhalásával - tárgytalanná válván - maga is elhal. Az a történelmi időszak, amely alatt a vallás kritikájának érdemi funkciója van, nagyjából és egészében az osztálytársadalomnak periódusa, a marxi értelemben vett társadalmi elidegenedésnek az a szakasza, amelynek a vallási elidegenedés természetes következménye és kiegészítése.
Ismeretes, hogy a vallás hosszú időn át szükségszerűen játszik domináns, szabályozó szerepet a társadalmi tudatban az osztálytársadalom története során egy olyan folyamatban, amelyben az emberek nem képesek - Marx szavával - saját lényegi erőiket eredményesen és tudatosan befolyásolni.
Ismeretes az is, hogy a vallási tudat belső struktúrája számos hasonlóságot mutat föl a köznapi gondolkodás szerkezetével, ennek a köznapi tudatnak az antropocentrizmusával (ember központúságával), antropomorfizmusával (azzal, hogy ez a köznapi tudat a külvilágot is az ember képére hasonlítja) és antropologizmusával (vagyis, hogy az embert nem társadalmi-történetileg meghatározott lényként, hanem a maga általános és elvont mivoltában kezeli). Vissza

Tartalom

Bevezetés. Az ateizmusról általában3
A valláskritika és az ateizmus mint történeti jelenség3
A valláskritika és az ateizmus társadalmi szerepe5
Tudomány, vallás, filozófia és társadalmi gyakorlat9
A Marx előtti ateizmus és valláskritika történetéből12
Mágia és empíria13
Vallási szkepticizmus az ókori Keleten15
Az antik ateizmus és valláskritika19
Valláskritikai tendenciák a középkorban28
A reneszánsz valláskritikája38
Valláskritika és ateizmus Angliában47
Spinoza és a németalföldi valláskritika52
A francia felvilágosodás ateizmusa és valláskritikája56
Valláskritika és ateizmus a XVIII-XIX. századi Németországban69
Magyar ateista és antiklerikális hagyományok79
A lázadó pogányok "antiklerikalizmusa"80
Eretnekségek és huszitizmus81
A reneszánsz eszméi Magyarországon82
Reformáció és ellenreformáció Magyarországon84
A felvilágosult abszolutizmus86
A magyar jakobinus mozgalom87
A reformkor90
Az 1848-1849-es polgári demokratikus forradalom és szabadságharc93
Az egyházügy rendezése a kiegyezés után93
A polgári radikalizmus97
A marxista ateizmus alapjai99
Marx és Engels valláselméleti-valláskritikai munkásságának periódusai99
A vallás problematikájának történeti megközelítése109
A vallás mint hamis tudat104
A vallási elidegenedés112
A vallás társadalmi meghatározottsága és osztályfunkciója128
A vallás mint elidegenült tevékenység és elidegenült állapot, mint "érzelmi állapot" és "elméleti viszonyulás"129
Az érzelemvilág "civilizálása" és a "vallási" emóciók131
Tudományos világkép, információ-közvetítés és dialektikus gondolkodásmód133
A vallás struktúrája138
A természetfeletti144
A vallás funkciói146
A vallások szerepe a történelemben149
A vallási fejlődés főbb típusai152
A szekularizáció a kapitalizmusban és a szocializmusban165
A teológiai rendszerek immanens kritikája179
A teológiáról általában179
A teológia fogalma179
A teológia módszere180
A teológia felépítése182
A teológia történetéből183
A teológia tartalma és belső kritikája183
A teológia "szolgálója"184
Történeti áttekintés184
A skolasztika fogalma186
A skolasztika felépítése189
A skolasztika legfontosabb kategóriái189
A skolasztika istenérvei192
Az alapvető teológia vagy apologetika201
Az alapvető teológia fogalma és története201
Az alapvető teológia felépítése203
A kinyilatkoztatásról204
A kinyilatkoztatás kritériumai206
Az okkultizmus titokzatos jelenségei213
A kinyilatkoztatás forrásai232
A kinyilatkoztatás őrzője és tolmácsolója236
A bibliai teológia vagy szentírástudomány240
A szentírástudomány fogalma és története240
A szentírástudomány felépítése és segédtudományai241
A hatnapos teremtéstörténet legmodernebb értelmezései242
Teológiai elméletek az ember teremtésének bibliai mítoszáról251
A modern szenítárstudomány alapelvei256
A dogmatika és belső ellentmondásai257
Dogma, dogmafejlődés, dogmatika257
Ellentmondások a dogmatika istenről szóló részében260
Az eredeti bűn új megfogalmazása262
Az erkölcsteológia kritikája264
A keresztény erkölcsi felfogás változásai264
A keresztény erkölcstudomány kibontakozása266
A keresztény erkölcs általános jellemzői270
Az erkölcsi élet és az isteni kiválasztás272
A vallási erkölcs és a munka274
A vallási erkölcs és a szocializmus építése276
Fontosabb eltérések a keresztény teológiai rendszerek között276
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv