1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A mozgás-kép

Film 1.

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Új Palatinus Könyvesház Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 290 oldal
Sorozatcím: Palatinus filmkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-9651-98-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A filmművészet nagy alkotói egyenrangúak nemcsak a festőkkel, építészekkel és zenészekkel, de olyan gondolkodókkal is, akik fogalmak helyett mozgás-képekben és idő-képekben gondolkodnak. A jelentéktelen művek hatalmas aránya a filmgyártásban nem mond ennek ellent: nem rosszabb ez az arány, mint másutt, igaz ugyan, hogy gazdasági és ipari következményei összehasonlíthatatlanok más területekéivel. A film a művészet és a gondolkodás történetének szerves része.

Tartalom

Előszó5
Tézisek a mozgásról (Első Bergson-kommentár)7
Első tézis: a mozgás és a pillanat.
Második tézis: kitüntetett pillanatok és véletlenszerű pillanatok.
Harmadik tézis: mozgás és változás.
Az Egész, a Nyitott vagy a tartalom.
A három szint: az egész és a részek; a mozgás, az egész és részei
Keret és plán, keretezés és plánozás20
Az első szint: keret, halmaz vagy zárt rendszer.
A második szint: plán és mozgás.
A plán két arca: a halmazok és részei felé, az egész és annak változása felé.
A mozgás-kép.
Mozgó metszet, időbeli perspektíva.
Mozgás: a kamera montázsa és mozgása.
A plán egységének kérdése (plánszekvencia).
Az ugró illesztések jelentősége.
Montázs42
A harmadik szint: az egész, a mozgás-képek kompozíciója és az Idő közvetett képe.
Az amerikai iskola: a szerves kompozíció és montázs Griffithnél.
Az idő két aspektusa: az intervallum és az egész, a változó jelen és a hatalmas.
A szovjet iskola: a dialektikus kompozíció.
Az organikus és a patetikus Eizensteinnél: spirál és minőségi ugrás.
Pudovkin és Dovzsenko.
Vertov materialista kompozíciója.
A háború előtti francia iskola: a kvantitatív kompozíció.
Ritmus és mechanika.
A mozgás mennyiségének két aspektusa: relatív és Abszolút.
Gance és a matematikai fenség.
A német expresszionista iskola: intenzív kompozíció.
A fény és az árnyék (Murnau, Lang).
Az expresszionizmus és a dinamikus fenséges...
A mozgás-kép három változata (Második Bergson-kommentár)76
A kép és a mozgás azonossága.
Mozgás-kép és fény-kép.
A mozgás-képtől a változatokig.
A percepció-kép, akció-kép, affekció-kép.
A fordított bizonyíték: hogyan oltható ki a három változat (Beckett Filmje).
Hogyan áll össze a három változat
A percepció-kép94
A két pólus, objektív és szubjektív.
A "félszubjektivitás" vagy a szabad függő kép (Pasolini, Rohmer).
A percepció egy másik állapota felé: a cseppfolyós percepció.
A víz szerepe a háború előtti francia iskolában.
Grémillon, Vigo.
A gáznemű percepció felé.
Az anyag és az intervallum.
Vertov szerint.
Az engram.
A kísérleti film egy tendenciája (Landow).
Az affekció-kép: arc és nagyközeli113
Az arc két pólusa: erő és minőség.
Griffith és Eizenstein.
Az expresszionizmus.
A lírai absztrakció: a fény, a fehér és a fénytörés (Sternberg).
Az affektus mint entitás.
Az ikon.
Az "egy-ség" Peirce szeirnt
Az arc határa vagy a semmi: Bergman.
Hogyan lehet elkerülni
Az affekció-kép: minőségek, hatások, lebegő terek131
A komplex entitás vagy a kifejezett.
Virtuális kapcsolatok és valóságos kapcsolódások.
A nagyközeli affektív összetevői (Bergman).
A nagyközelitől a többi plánig: Dreyer.
A szellemi affektus és a tér Bressonnál.
Mi a "lebegő tér"?
A lebegő terek felépítése
Az árnyék, az ellentét és a küzdelem az expresszionizmusban.
A fehér, a váltakozás és az alternatíva a lírai absztrakcióban (Sternberg, Dreyer, Bresson).
A szín és a magába szívás (Minelli).
A lebegő tér két fajtája, gyakoriságuk a kortárs filmben (Snow)
Az affektustól az akcióig: az ösztön-kép156
A naturalizmus.
Az ősvilágok és a kisiklott miliők.
Ösztönök és darabok, szimptómák és fétisek.
Két nagy naturalista: Stroheim és Bunuel.
A parazitizmus ösztöne.
Az entrópia s a ciklus.
Bunuel művészetének egyik jellemzője: a képismétlés ereje.
A naturalizmus nehézségei: King Vidor.
Nicholas Ray esete és feljődése.
A harmadik nagy naturalista: Losey.
A szolgaságösztön.
Az önmaga ellen fordulás.
A naturalizmus koordinátái
Az akció-kép: a nagy forma178
A szituációtól az akcióig: A "kettő-ség".
Az átfogó és a párbaj.
Az amerikai álom.
A nagy műfajok:a társadalmi-lélektani film (King Vidor), a western (Ford), a történelmi film (Griffith, Cecil B. de Mille).
A szerves kompozíció törvényei.
A szenzomotoros kapcsolat.
Kazan és az Actor's Studio.
A lenyomat
Az akció-kép: a kis forma200
Az akciótól a szituációig.
Az index két fajtája.
Az erkölcsi vígjáték (Chaplin, Lubitsch).
A western Hawksnál: a funkcionalizmus.
A neowestern és annak térfajtája (Mann, Peckinpah).
A kis forma törvénye és a burleszk.
Chaplin fejlődése: a diskurzusalakzat.
Keaton paradoxona: a nagy gépek kicsinyítő és rekurzív funkciója.
Az alakzatok vagy a formák átalakulása220
Az átmenet egyik formából a másikba Eizensteinnél.
Az attrakciós montázs.
A különböző fajta alakzatok.
A Nagy és a Kicsi alakzatai Herzognál.
A két tér: az átfogó lélegzet és az univerzumvonal.
A lélegzet Kuroszavánál: a szituációtól a kérdésig.
Az univerzumvonalak Mizogucsinál: a nyomvonaltól az akadályig.
Az akció-kép válsága241
A "HÁRMASSÁG" Peirce szerint és a mentális viszonylatok.
A Marx fivérek.
A mentális kép Hitchcock szerint.
Jelzések és szimbólumok.
Hogyan teljesíti ki Hitchcock az akció-képet azzal, hogy elviszi lehetőségeinek határáig.
Az akció-kép válsága az amerikai filmben (Lumet, Cassavetes, Altman).
A válság öt jellemvonása.
A válság eredete: az olasz neorealizmus és a francia új hullám.
A klisé kritikai tudata.
Egy új képfelfogás problémája.
Túl a mozgás-képen
Glosszárium263
A kötetben szereplő filmek jegyzéke267
Névmutató281

Gilles Deleuze

Gilles Deleuze műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gilles Deleuze könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv