A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A mozgás-kép/Az idő-kép

Film 1-2.

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Új Palatinus Könyvesház Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 651 oldal
Sorozatcím: Palatinus filmkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-9651-98-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A filmművészet nagy alkotói egyenrangúak nemcsak a festőkkel, építészekkel és zenészekkel, de olyan gondolkodókkal is, akik fogalmak helyett mozgás-képekben és idő-képekben gondolkodnak. A jelentéktelen művek hatalmas aránya a filmgyártásban nem mond ennek ellent: nem rosszabb ez az arány, mint másutt, igaz ugyan, hogy gazdasági és ipari következményei összehasonlíthatatlanok más területekéivel. A film a művészet és a gondolkodás történetének szerves része.

Tartalom

A mozgás-kép
Előszó5
Tézisek a mozgásról (Első Bergson-kommentár)7
Első tézis: a mozgás és a pillanat.
Második tézis: kitüntetett pillanatok és véletlenszerű pillanatok.
Harmadik tézis: mozgás és változás.
Az Egész, a Nyitott vagy a tartalom.
A három szint: az egész és a részek; a mozgás, az egész és részei
Keret és plán, keretezés és plánozás20
Az első szint: keret, halmaz vagy zárt rendszer.
A második szint: plán és mozgás.
A plán két arca: a halmazok és részei felé, az egész és annak változása felé.
A mozgás-kép.
Mozgó metszet, időbeli perspektíva.
Mozgás: a kamera montázsa és mozgása.
A plán egységének kérdése (plánszekvencia).
Az ugró illesztések jelentősége.
Montázs42
A harmadik szint: az egész, a mozgás-képek kompozíciója és az Idő közvetett képe.
Az amerikai iskola: a szerves kompozíció és montázs Griffithnél.
Az idő két aspektusa: az intervallum és az egész, a változó jelen és a hatalmas.
A szovjet iskola: a dialektikus kompozíció.
Az organikus és a patetikus Eizensteinnél: spirál és minőségi ugrás.
Pudovkin és Dovzsenko.
Vertov materialista kompozíciója.
A háború előtti francia iskola: a kvantitatív kompozíció.
Ritmus és mechanika.
A mozgás mennyiségének két aspektusa: relatív és Abszolút.
Gance és a matematikai fenség.
A német expresszionista iskola: intenzív kompozíció.
A fény és az árnyék (Murnau, Lang).
Az expresszionizmus és a dinamikus fenséges...
A mozgás-kép három változata (Második Bergson-kommentár)76
A kép és a mozgás azonossága.
Mozgás-kép és fény-kép.
A mozgás-képtől a változatokig.
A percepció-kép, akció-kép, affekció-kép.
A fordított bizonyíték: hogyan oltható ki a három változat (Beckett Filmje).
Hogyan áll össze a három változat
A percepció-kép94
A két pólus, objektív és szubjektív.
A "félszubjektivitás" vagy a szabad függő kép (Pasolini, Rohmer).
A percepció egy másik állapota felé: a cseppfolyós percepció.
A víz szerepe a háború előtti francia iskolában.
Grémillon, Vigo.
A gáznemű percepció felé.
Az anyag és az intervallum.
Vertov szerint.
Az engram.
A kísérleti film egy tendenciája (Landow).
Az affekció-kép: arc és nagyközeli113
Az arc két pólusa: erő és minőség.
Griffith és Eizenstein.
Az expresszionizmus.
A lírai absztrakció: a fény, a fehér és a fénytörés (Sternberg).
Az affektus mint entitás.
Az ikon.
Az "egy-ség" Peirce szeirnt
Az arc határa vagy a semmi: Bergman.
Hogyan lehet elkerülni
Az affekció-kép: minőségek, hatások, lebegő terek131
A komplex entitás vagy a kifejezett.
Virtuális kapcsolatok és valóságos kapcsolódások.
A nagyközeli affektív összetevői (Bergman).
A nagyközelitől a többi plánig: Dreyer.
A szellemi affektus és a tér Bressonnál.
Mi a "lebegő tér"?
A lebegő terek felépítése
Az árnyék, az ellentét és a küzdelem az expresszionizmusban.
A fehér, a váltakozás és az alternatíva a lírai absztrakcióban (Sternberg, Dreyer, Bresson).
A szín és a magába szívás (Minelli).
A lebegő tér két fajtája, gyakoriságuk a kortárs filmben (Snow)
Az affektustól az akcióig: az ösztön-kép156
A naturalizmus.
Az ősvilágok és a kisiklott miliők.
Ösztönök és darabok, szimptómák és fétisek.
Két nagy naturalista: Stroheim és Bunuel.
A parazitizmus ösztöne.
Az entrópia s a ciklus.
Bunuel művészetének egyik jellemzője: a képismétlés ereje.
A naturalizmus nehézségei: King Vidor.
Nicholas Ray esete és feljődése.
A harmadik nagy naturalista: Losey.
A szolgaságösztön.
Az önmaga ellen fordulás.
A naturalizmus koordinátái
Az akció-kép: a nagy forma178
A szituációtól az akcióig: A "kettő-ség".
Az átfogó és a párbaj.
Az amerikai álom.
A nagy műfajok:a társadalmi-lélektani film (King Vidor), a western (Ford), a történelmi film (Griffith, Cecil B. de Mille).
A szerves kompozíció törvényei.
A szenzomotoros kapcsolat.
Kazan és az Actor's Studio.
A lenyomat
Az akció-kép: a kis forma200
Az akciótól a szituációig.
Az index két fajtája.
Az erkölcsi vígjáték (Chaplin, Lubitsch).
A western Hawksnál: a funkcionalizmus.
A neowestern és annak térfajtája (Mann, Peckinpah).
A kis forma törvénye és a burleszk.
Chaplin fejlődése: a diskurzusalakzat.
Keaton paradoxona: a nagy gépek kicsinyítő és rekurzív funkciója.
Az alakzatok vagy a formák átalakulása220
Az átmenet egyik formából a másikba Eizensteinnél.
Az attrakciós montázs.
A különböző fajta alakzatok.
A Nagy és a Kicsi alakzatai Herzognál.
A két tér: az átfogó lélegzet és az univerzumvonal.
A lélegzet Kuroszavánál: a szituációtól a kérdésig.
Az univerzumvonalak Mizogucsinál: a nyomvonaltól az akadályig.
Az akció-kép válsága241
A "HÁRMASSÁG" Peirce szerint és a mentális viszonylatok.
A Marx fivérek.
A mentális kép Hitchcock szerint.
Jelzések és szimbólumok.
Hogyan teljesíti ki Hitchcock az akció-képet azzal, hogy elviszi lehetőségeinek határáig.
Az akció-kép válsága az amerikai filmben (Lumet, Cassavetes, Altman).
A válság öt jellemvonása.
A válság eredete: az olasz neorealizmus és a francia új hullám.
A klisé kritikai tudata.
Egy új képfelfogás problémája.
Túl a mozgás-képen
Glosszárium263
A kötetben szereplő filmek jegyzéke267
Névmutató281
Az idő-kép
Túl a mozgás-képen5
Hogyan határozhatjuk meg a neorealizmust?
Az optikai és akusztikus szituációk szembeállítva a szenzomotoros szituációkkal: Rossellini, De Sica
Op-jelek és szon-jelek: objektivitás-szubjektivitás, valóság-képzelet
Az új hullám: Godard és Rivette - a takti-jelek (Bresson).
Ozu, a tiszta optikai és akusztikus képek feltalálója
A hétköznapi banalitás
Üres terek és csendéletek
Az idő, mint mozdíthattlan forma...
A tűrhetetlen és a látomás - a kép kliséi
A mozgáson túl: nemcsak az op-jelek és a szonjelek, hanem krono-jelek, a lekto-jelek, a noo-jelek
Antonioni példája...
A képek és jelek összefoglalása34
Film, szemiológia és nyelv
Tárgyak és képek...
A tiszta szemiotika: Peirce és a képek és jelek rendszere
A mozgás-kép, jelzőanyag és a nem nyelvi kifejezés vonásai (a belső monológ)...
Az idő-kép és a mozgás-képnek való alárendeltsége
A montázs, mint az idő közvetett ábrázolása
A mozgás torzulásai
Az idő-kép emancipációja: közvetlen megjelenése
A klasszikus és a modern viszonylagos különbsége
Az emléktől az álomig (Harmadik Bergson-kommentár)56
A kétfajta felismerés Bergson szerint
Az optikai és akusztikus kép körei
Rossellini szereplői...
Az optikai és akusztikus képtől az emlék-képig
Flashback és a körök
A flashback két pólusa: Carné, Mankiewicz
Az elágazó idő, Mankiewicz szerint
Az emlék-kép elégtelensége...
Az egyre nagyobb körök
Az optikai és akusztikus képtől az álom-képig
Az explicit álom és annak törvénye
Két pólusa: René Clair és Bunuel
Az álomképek elégtelensége
Az "implikált álom": a világmozgás
Tündérmesék és musical
Donentől és Minnellitől Jerry Lewisig
A burleszk négy korszaka
Lewis és Tati...
Az időkristályok84
Az aktuális és a virtuális: a legkisebb kör
A kristály-kép
A szétválaszthatatlan különbségek
A kristálykör három oldala (különféle példák)
A film a filmben kétértelmű problémája: a pénz és az idő, az ipari művészet...
Az aktuális és a virtuális Bergson szerint
Az idő bergsoni tézise: az idő megalapozása...
A kristály négy állapota és az idő
Ophüls és a tökéletes kristály
Renoir és a meghasadt kristály
Fellini és a kristály kialakulása
A filmzene problémája: hangkristály, vágta és ritornel (Nino Rota)
Visconti és a felbomló kristály: Visconti motívumai...
Jelencsúcsok és múlt-síkok (Negyedik Bergson-kommentár)118
A két közvetlen idő-kép: a múlt-rétegek egymásmellettisége (aspektusok), a jelencsúcsok egyidejűsége (hangsúlyok)
A második idő-kép: Robbe-GRillet, Bunuel
A megmagyarázhatatlan különbségek - Valóság és képzelet, igaz és hamis...
Az első idő-kép: a múlt-rétegek Welles szerint
A térmélység kérdései
Az emlékezet metafizikája: a haszontalan felidézhető emlékek (emlék-képek), a felidézhetetlen emlékek (hallucinációk)
Welles filmjeinek fejlődése
Az emlék, az idő és a föld...
A múlt-rétegek Rasnais szerint
Emlék, világ és a világ korszakai: a filmek fejlődése
A rétegek átalakulásának törvényei, az eldönthetetlen alternatívák
Hosszú beállítás és rövid montázs
Térképek, diagrammra és mentális funkciók
Topológia és nem kronologikus idő
Az érzelmektől a gondolatig: a hipnózis
A hamisság hatalma151
A két kép rendszere: a leírás szempontjából (organikus leírás és kristályos leírás)
Az elbeszélések szempontjából (igazmondó elbeszélés és hamisító elbeszélés)
Az idő és a hamisság hatalma a képben
A hamisító alakja: sokfélesége, átalakulási képessége...
Orson Welles és az igazság kérdése
Az ítélkezési rendszer kritikája: Langtól Wellesig
A rövid montázs és plánszekvencia komplementaritása
A hamisítók nagy sorozata
Miért nem ugyanolyan értékű minden?...
A történet szempontjából (igaz történet és szimuláló történet)
Az igazság modellje a valóságban és a fikció: Én=Én
A valóság és a fikció kettős átalakulása
"És, az egy másik": A szimuláció, a fabuláció
Perrault, Rouch és a "cinéma vérité" jelentése
Az előtt, az után vagy az átváltozás, mint a harmadik kép...
Gondolat és film187
A korai film ambíciói: tömegművészet és új gondolkodás, a spirituális automata
Eizenstein modellje
Az első aspektus: a képtől a gondolatig, a cerebrális sokk
Második apsektus: a gondolattól a képig, az alakzatok és a belső monológ
A metafora kérdése: a filmművészet legszebb metaforája
Harmadik aspektus: a kép és a gondolat egyenlősége, az ember és a világ kapcsolata
A gondolat, hatalom és tudás, az Egész...
A filmművészet válsága, a szakítás
Artaud, az előfutár: a gondolatra való képtelenség
A spirituális automata fejlődése
Mennyiben érintett alapvetően a film
Film és katolicizmus: tudás helyett hit
Ok arra, hogy higgyünk ebben a világban (Dreyer, Rosselini, Godard, Garrel)...
Egy teorematikus struktúra: a teorémától a problémáig (Astruc, Pasolini)
A Kint gondolata: a plánszekvencia
A probléma, a választás és az automata (Dreyer, Bresson, Rohmer)
Az egész új státusza
Rés és irracionális vágás (Godard)
A belső monológ elmozdulása és a metaforák visszautasítása
Visszatérés a teoréma problémájához: Godard módszere és a kategóriák...
Film, test és agy, gondolat227
"Adjatok nekem egy testet"
A két pólus: hétköznapiság és szertartás
A kísérleti film első arca
A test filmművészete: magatartásoktól a gesztusokig (Cassavetes, Godard és Rivette)
Az új hullám után
Garrel és a test filmművészeti megteremtése
Színház és film
Doillon és a testek terének kérdése: a nem-választás...
Adjatok nekem egy agyat
Az agy filmművészete és a halál kérdése (Kubrick, Resnais)
A cerebrális szempontból tekintett két alapvető változás
Fekete vagy fehér vászon, irracionális bevágások és újrafűzések
A kísérleti film második arca...
Film és politika
Hiányzik a nép...
A transz
Mítoszkritika
A mesélő funkció és kollektív kijelentések létrehozása...
A kép alkotórészei269
A "némafilm": a látott és az olvasott
A hangosfilm, mint a látható kép dimenziója
Beszédaktus és interakció: a beszélgetés
Az amerikai vígjáték
A hangosfilm látni enged, és a látható kép olvashatóvá válik...
A hangi kontinuum és egysége
A képen kívüli tér két aspektusa szerinti differenciálódása
A külső hang és a másik fajta beszédaktus: a reflexív
A filmzene hegeli vagy nietzschei koncepciója
Zene és az idő megjelenítése...
A harmadik fajta beszédaktus, mesélő aktus
A vizuális kép új olvashatósága: a straigrafikus kép
Az audiovizualitás születése
A hangkép és a vizuális kép autonómiája
A két keret és az irracionális bevágás
Straub, Marguerite Duras
A két autonóm kép közötti kapcsolat, a zene új értelme...
Következtetések315
Az automaták fejlődése
Kép és információ
Syberberg problémája...
A közvetlen idő-kép
Az op-jelektől és a szon-jelektől a kristály-jelekig
A krono-jelek különböző fajtái
A noo-jelek
A lekto-jelek
A flashback, a képen kívüli tér és a külső hang eltűnése...
Az elmélet haszna a filmművészetben...
A kötetben szereplő filmek jegyzéke337
Névmutató351

Gilles Deleuze

Gilles Deleuze műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gilles Deleuze könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv