| Köszönetnyilvánítás | 11 |
| Előszó | 13 |
| Elméletek és tapasztalati következmények | 19 |
| A magyarázatok tapasztalati ellenőrzésének menete | 22 |
| A tapasztalati következmények kiválasztása | 25 |
| Az Alzheimer-betegség | 26 |
| Többszörös tapasztalati következmények | 27 |
| A továbbtanulás társadalmi különbségei | 28 |
| A döntő kísérlet | 31 |
| Kvantitatív és kvalitatív kutatás | 32 |
| A fejezet fő pontjai | 33 |
| Áttekintendő fogalmak | 33 |
| Kérdések, feladatok | 33 |
| Ajánlott irodalom | 34 |
| A tapasztalati következmények kiválasztása | 35 |
| Az öngyilkosság évszakok szerinti változása | 38 |
| Gazdasági változás és öngyilkosság | 40 |
| Családi állapot és öngyilkosság | 41 |
| Kérdések, feladatok | 43 |
| Ajánlott irodalom | 43 |
| A tapasztalati következmények statisztikai elemzése | 45 |
| A változók közötti kapcsolatok sajátosságai | 47 |
| Hatástípusok | 50 |
| Numerikus és kategoriális változók | 51 |
| Az adatok részletes vizsgálata | 63 |
| Kategoriális magyarázó változók | 66 |
| A kódolás megfordítása | 68 |
| A 0-1 kódolás előnye | 69 |
| Kettőnél több kategóriájú magyarázó változók | 70 |
| Oksági tényezők és magyarázó változók | 77 |
| A hatáskódolás | 77 |
| Miért regresszió? | 80 |
| Dummy változó alkalmazása numerikus magyarázó változó esetén | 81 |
| Interakciós hatások I. | 81 |
| A statisztikai modellek helyes megválasztásáról | 86 |
| Interakciós hatások II. | 87 |
| Néhány népszerű, ám sokszor félreértett statisztikai mutatóról | 90 |
| A determinációs együttható | 90 |
| A standardizált regressziós együttható | 102 |
| A fejezet fő pontjai | 106 |
| Áttekintendő fogalmak | 107 |
| Kérdések, feladatok | 108 |
| Ajánlott irodalom | 109 |
| Függelék: az SPSS for Windows 6.0 használatának alapjai | 111 |
| Hogy fogjunk hozzá? | 111 |
| Adatfile megnyitása | 112 |
| Változók eloszlásának vizsgálata | 113 |
| Változók közötti kapcsolat vizsgálata kereszttáblával | 116 |
| Regresszióelemzés | 118 |
| Változók átalakítása | 120 |
| Dummy változók létrehozása | 123 |
| Megfigyelések leválogatása | 124 |
| Adatfile-ok összekapcsolása | 124 |
| A szintaxis ablak | 126 |
| Eredmények tárolása és nyomtatása | 127 |
| Kilépés a programból | 128 |
| Alternatív magyarázatok | 129 |
| Az alternatív magyarázatok fajtái | 133 |
| A véletlen mint magyarázat | 137 |
| Egy mintavételi kísérlet | 139 |
| A véletlen mint magyarázat kiküszöbölése a szignifikanciateszt | 142 |
| A regressziós együttható eloszlása | 145 |
| A szignifikanciateszt alapvető logikája | 152 |
| A standard hiba | 158 |
| Egy példa | 167 |
| A szignifikanciateszt alkalmazásának néhány problémája | 169 |
| Nem véletlen alternatív magyarázatok kiküszöbölése | 173 |
| Egy példa | 173 |
| A randomizálás | 175 |
| Ha a randomizálás nem lehetséges | 178 |
| A szignifikanciateszt alkalmazása randomizált és nem randomizált vizsgálatokban | 189 |
| Magyarázat és előrejelzés | 190 |
| A fejezet fő pontjai | 192 |
| Áttekintendő fogalmak | 192 |
| Kérdések, feladatok | 193 |
| Ajánlott irodalom | 194 |
| Függelék: a b, együttható standard hibája | 196 |
| Szuppresszorhatások | 199 |
| Az alternatív magyarázat és a szuppresszorhatás összehasonlítása | 204 |
| Bűnözés és faji megkülönböztetés | 206 |
| Szuppresszorhatás és szignifikanciateszt | 208 |
| Ki kell-e küszöbölni a szuppresszorhatást? | 208 |
| Elmélet és gyakorlat | 212 |
| A fejezet fő pontjai | 212 |
| Áttekintendő fogalmak | 213 |
| Kérdések, feladatok | 213 |
| Ajánlott irodalom | 213 |
| Befejezés | 215 |
| Fogalmak magyarázata | 219 |