kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 629 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris könyvtár |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 13 cm |
| ISBN: | 963-379-423-4 |
| Előszó a rövidített kiadáshoz | 15 |
| Előszó | 19 |
| A részrehajló gondolkodás | |
| Miről van szó? | 29 |
| Két példa | 30 |
| Meghatározás | 33 |
| Értékfogalom-e az előítélet? | 38 |
| Funkcionális jelentőség | 41 |
| Attitűdök és nézetek | 42 |
| Az előítélettől a cselekvésig | 44 |
| Az előzetes ítéletalkotás szabályszerűsége | 47 |
| Az emberi csoportok elkülönítése | 47 |
| A kategorizáció folyamata | 49 |
| Amikor a kategóriák a tényekkel szembekerülnek | 54 |
| Személyes értékek mint kategóriák | 56 |
| Személyes értékek és előítéletek | 57 |
| Összefoglalás | 59 |
| A saját csoportok kialakítása | 60 |
| Mi a saját csoport? | 62 |
| A nemek csoportja mint saját csoport | 64 |
| A saját csoportok változó természete | 66 |
| A saját csoportok és vonatkoztatási csoportok | 69 |
| A társadalmi távolság | 70 |
| Az előítélet csoportnorma-elmélete | 72 |
| Lehet-e saját csoportról egy másik csoport nélkül beszélni? | 74 |
| Lesz-e valaha az emberiségből egyetlen nagy saját csoport? | 76 |
| Más csoportok elutasítása | 82 |
| Szóban történő elutasítás | 84 |
| Hátrányos megkülönböztetés | 87 |
| Az erőszakos támadás feltételei | 94 |
| Lázadások és lincselések | 98 |
| A rémhírek döntő szerepe | 100 |
| Az előítélet mintázata és kiterjedése | 104 |
| Az előítélet mint általánosított attitűd | 104 |
| Mi a tökéletlen korreláció? | 111 |
| Mennyire elterjedt az előítélet? | 112 |
| Az előítélet demográfiai változatai | 118 |
| Csoportok közötti különbségek | |
| A csoportok közötti különbségek tudományos vizsgálata | 123 |
| A valóban létező különbségek alapjá igazolható-e az elutasítás? | 125 |
| Rászolgálhat-e egy csoport az előítéletre? | 126 |
| A csoportok közötti különbségek vizsgálatának módszerei | 127 |
| A különbségek típusai és fokozatai | 136 |
| A különbségek értelmezése | 147 |
| Faji és etnikai különbségek | 150 |
| Miért hangsúlyozzák a faj fogalmát? | 150 |
| Valóságos faji különbségek | 154 |
| Kulturális viszonylagosság | 160 |
| Nemzeti jellem | 161 |
| Kik a zsidók? | 163 |
| Következtetések | 172 |
| Láthatóság és idegenség | 173 |
| A kisgyermek | 174 |
| A látható különbségek alapján valóságos különbségekre gondulunk | 175 |
| A láthalóság fokozatai | 178 |
| A látható ingerminták körül kikristályosodó attitűdök | 181 |
| Érzékszervi idegenkedés | 182 |
| Összefoglalás | 185 |
| Az elnyomás következtében kialakuló tulajdonságok | 187 |
| Én-ellenállások | 188 |
| Rögeszmény félelem | 189 |
| Az odatartozás megtagadása | 191 |
| Visszahúzódás és passzivitás | 192 |
| "Rájátszás" | 194 |
| A saját csoporthoz fűződő kötelékek erősítése | 195 |
| Ravaszság és csalás | 196 |
| Az uralkodó csoporttal való azonosulás: öngyűlölet | 197 |
| A saját csoport ellen forduló agresszió | 200 |
| Az előítélettel sújtott csoportok előítéletei más csoportokkal szemben | 202 |
| Együttérzés | 203 |
| Visszaütés: harciasság | 204 |
| Fokozott érvényesülés | 205 |
| Jelképes érvényesülés | 206 |
| Idegesség | 208 |
| Az önmagát beteljesítő jóslat | 209 |
| Összefoglalás | 209 |
| A csoportkülönbségek észlelése és a róluk való gondolkodás | |
| A megismerési folyamat | 215 |
| Válogatás, hangsúlyozás, értelmezés | 215 |
| Valóságelvű és vágyelvű gondolkodás | 218 |
| Ok-okozati gondolkodás | 220 |
| A kategóriák természete | 221 |
| A legkisebb erőfeszítés elve | 225 |
| A megismerés dinamikája az előítéletes személyiségben | 227 |
| Következtetések | 228 |
| Nyelvi tényezők | 230 |
| Nevek, melyek felszeletelik a világot | 230 |
| Érzelmileg hangsúlyos cimkék | 233 |
| A kommunista cimkéje | 236 |
| A szavak összetévesztése a valósággal és a jelképektől való kóros irtózás | 240 |
| Sztereotípiák kultúránkban | 242 |
| Sztereotípiák és csoportvonások | 243 |
| A sztereotípia meghatározása | 245 |
| A zsidókra vonatkozó sztereotípiák | 247 |
| A négerekre vonatkozó sztereotípiák | 252 |
| A zsidókra és a négerekre vonatkozó sztereotípiák összehasonlítása | 254 |
| A tömegközlekedési eszközök és sztereotípiák | 255 |
| A sztereotípiák idővel változnak | 257 |
| Elméletek az előítéletekről | 261 |
| Történelem | 264 |
| Társadalmi-kulturális feltételek | 267 |
| A környezet | 269 |
| A pszichikum dimanikus tényezői | 270 |
| Fenomenológiai tényezőik | 272 |
| Rászolgálás | 273 |
| Végszó | 274 |
| Társadalmi és kulturális tényezők | |
| A társadalmi struktúra és a kulturális szerkezet | 277 |
| Heterogenitás | 278 |
| Felfelé irányuló mobilitás | 279 |
| Hirtelen társadalmi változás | 281 |
| Tudatlanság és a kommunikáció korlátai | 282 |
| A kisebbségi csoportok mérete és népsűrűsége | 283 |
| Közvetlen versengés és valóságos konfliktus | 286 |
| Haszonszerzési kizsákmányolás útján | 290 |
| Az erőszak társadalmi szabályozása | 290 |
| A hűséget előmozdító kulturális eljárások | 292 |
| Kulturális sokféleség vagy beolvadás | 294 |
| Összefoglalás | 299 |
| A bűnbak kiválasztása | 300 |
| A bűnbak jelentése | 301 |
| A történeti módszer | 304 |
| A zsidók mint bűnbakok | 305 |
| A "vörösök" mint bűnbakok | 310 |
| Egyszeri alkalomra kiválasztott bűnbakok | 314 |
| Összefoglalás | 316 |
| Az érintkezés hatása | 317 |
| Alkalmi érintkezés | 318 |
| Ismeretség | 320 |
| Lakóhelyi érintkezés | 324 |
| Munkahelyi érintkezés | 331 |
| Közös célok keresése | 334 |
| Jószolgálati érintkezés | 336 |
| Következtetések | 337 |
| Az előítélet megtanulása | |
| A konfirmitás | 341 |
| A konfirmitás és a funkcionális jelentőség | 341 |
| A társasalmi belépőjegy | 343 |
| A túlzott konfirmotás neurotikus állapot | 345 |
| A kultúrába beépített etnocentikus támpontok | 346 |
| A konformitás alapvalő pszichológiai jellemzői | 348 |
| Konfliktus és lázadás | 351 |
| A kisgyermek | 354 |
| Gyermeknevelés | 355 |
| Az idegenektől való félelem | 359 |
| A faji tudatosság felderengése | 360 |
| Nyelvi cimkék: a hatalom és a visszautasítás jelképei | 363 |
| Az előítélet megtanulásának első szakasza | 367 |
| Az előítélet megtanulásának második szakasza | 369 |
| Későbbi tanulás | 372 |
| Kondicionálás | 373 |
| Szelektív észlelés és záródás | 376 |
| Tanulás alárendelődés útján | 377 |
| A státus iránti szükséglet | 379 |
| Kaszt és osztály | 380 |
| Az attitűdök alárendelődése a kasztnak és az osztálynak | 383 |
| Következtetések | 385 |
| Belső konfliktus | 387 |
| Előítélet lelkiismeret-furdalással és anélkül | 387 |
| Az "amerikai dilemma" elmélete | 392 |
| A belső fék | 395 |
| Hogyan birkózhatnak meg az emberek a konfliktussal? | 396 |
| Az előítélet dinamikája | |
| Frusztráció | 405 |
| A frusztráció forrásai | 406 |
| A frusztrációra következő reakciók | 410 |
| A bűnbakelmélet további vizsgálata | 412 |
| A pszichodinamika jelentése | 415 |
| Agresszió és gyűlölet | 417 |
| Az agresszió lényege | 417 |
| A "lecsapolás" problémája | 419 |
| Az agresszió társadalmi mintái | 421 |
| A gyűlöletről | 424 |
| Szorongás, nemiség, bűnbánat | 429 |
| A félelem és a szorongás | 429 |
| A gazdasági bizonytalanság | 431 |
| Az önértékelés | 433 |
| A nemiség | 434 |
| A bűntudat | 442 |
| A kivetítés | 446 |
| Féltékenység | 446 |
| Mások hibáztatása mint jellemvonás | 448 |
| Elfojtás | 449 |
| Eleven tintafoltok | 450 |
| Közvetlen kivetítés | 452 |
| A gerenda-szálka mechanizmusa | 453 |
| Kiegészítő kivetítés | 454 |
| Következtetés | 455 |
| Személyiségstruktúra | |
| Az előítéletes személyiség | 459 |
| A vizsgálat módszerei | 459 |
| Az előítélet funkciója | 461 |
| A szülőkhöz fűződő érzések ambivalenciája | 463 |
| Moralizálás | 464 |
| Dichotemizáció | 466 |
| A határozottság szükséglete | 466 |
| Kívülre helyezés | 470 |
| Az intézmények bálványozása | 471 |
| Tekintélyelvűség | 474 |
| Kritikai megjegyzések | 475 |
| Demagógia | 477 |
| Egy példa | 477 |
| A demagóg program | 481 |
| A követők | 485 |
| A demagóg személy | 487 |
| Üldözéses téveszmékkel teli vakhit | 488 |
| A türelmes személyiség | 492 |
| Gyermekkor | 493 |
| A türelem változatai | 496 |
| A harcias és pacifista türelem | 498 |
| Liberalizmus és radikalizmus | 499 |
| Iskolázás | 501 |
| Beleérző képesség | 504 |
| Önismeret | 506 |
| A kétértelmű helyzetek elviselése | 508 |
| Életfilozófia | 508 |
| A vallás és az előítélet | 511 |
| Valóságos konfliktus | 511 |
| A vallás és a megosztás szolgálatában | 514518 |
| Különböznek-e előítéletesség dolgában a vallásos csoportok egymástól? | 521 |
| Kétféle vallásosság | 523 |
| Péter apostol | 526 |
| Vallásosság és személyiségstruktúra | 619 |
| A csoportok közötti feszültség enyhítése | |
| Van-e szükség törvényre? | 531 |
| A törvényhozási gyakorlat rövid története | 533 |
| A törvényhozási gyakorlata típusai | 536 |
| Befolyásolja-e a törvényhozási gyakorlat az előítéletességet? | 543 |
| A törvényhozási gyakorlat és a társadalomtudományok | 548 |
| Összefoglalás | 550 |
| Programok értékelése | 552 |
| A kutatásban alkalmazott megközelítésmód | 555 |
| Hivatalosan szervezett iskolai programok | 558 |
| Kapcsolatfelvevő és ismerkedési programok | 565 |
| Csoportos képzés | 567 |
| Tömegközlekedési eszközök | 570 |
| Rábeszélés | 573 |
| Egyéni terápia | 573 |
| Katarzis | 575 |
| Korlátozó tényezők és a láthatárok | 577 |
| Sajátos akadályok | 578 |
| A társadalmi rendszerek | 580 |
| Pozitív elvek | 584 |
| A kultúrák közeledését szolgáló iskolai nevelés alapvonalai | 589 |
| Utolsó szó az elmélet ügyében | 594 |
| Utolsó szó az értékek ügyében | 596 |
| Irodalom | 601 |
| Névmutató | |
| Tárgymutató |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.