1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az európai művelődés története I./Szöveggyűjtemény

Ókor/középkor/reneszánsz/reformáció

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Corvina
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 603 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-13-4462-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Grüll Tibor munkája nemcsak tankönyv, hanem érdekfeszítő olvasmány is: összefoglalja az európai és a magyar művelődés történetét az ókori görögöktől a reformáció kezdetéig. Történeti háttérbe ágyazza az irodalom, a művészetek, a filozófia, a természettudományok, a kereszténység mellett a zsidó és az iszlám vallás születését és változását. Az eseményekkel párhuzamosan tárgyalja a kultúra különböző jelenségeit, bemutatja egy-egy kor műveltségét. A témaköröket jól megválasztott, a lényeget megvilágító forrásrészletek egészítik ki, amelyek önművelésre, a teljes művek olvasására serkentenek. A kiemelt szövegrészek segítik a lényeg meglátását és megtanulását. A kötetet gazdag utalások szövik át, amelyek a kérdéskör sokoldalú megvilágítását, elő- és utóéletének összekapcsolását szolgálják. A fejezetek végén kérdések és feladatok ösztönöznek az önálló tanulásra, a különböző tantárgyakban már érintett összefüggésekre irányítják a figyelmet. A kötetet kislexikon zárja, amely a jelentős... Tovább

Fülszöveg

Grüll Tibor munkája nemcsak tankönyv, hanem érdekfeszítő olvasmány is: összefoglalja az európai és a magyar művelődés történetét az ókori görögöktől a reformáció kezdetéig. Történeti háttérbe ágyazza az irodalom, a művészetek, a filozófia, a természettudományok, a kereszténység mellett a zsidó és az iszlám vallás születését és változását. Az eseményekkel párhuzamosan tárgyalja a kultúra különböző jelenségeit, bemutatja egy-egy kor műveltségét. A témaköröket jól megválasztott, a lényeget megvilágító forrásrészletek egészítik ki, amelyek önművelésre, a teljes művek olvasására serkentenek. A kiemelt szövegrészek segítik a lényeg meglátását és megtanulását. A kötetet gazdag utalások szövik át, amelyek a kérdéskör sokoldalú megvilágítását, elő- és utóéletének összekapcsolását szolgálják. A fejezetek végén kérdések és feladatok ösztönöznek az önálló tanulásra, a különböző tantárgyakban már érintett összefüggésekre irányítják a figyelmet. A kötetet kislexikon zárja, amely a jelentős személyiségekről ad bővebb ismertetést, valamint megmagyarázza a szövegben előforduló idegen szavakat, illetve szakkifejezéseket. «Az európai művelődés története» nélkülözhetetlen a kultúrtörténet iránt érdeklődők számára, szerkezetének köszönhetően a középiskolások hasznos filozófiatörténeti és történelmi segédkönyve. Vissza

Tartalom

I. KÖTET

ELŐSZÓ 11
BEVEZETÉS
„Az elfátyolozott istennő"
AZ EURÓPAI CIVILIZÁCIÓ GYÖKEREI 12
1. Civilizáció, kultúra, művelődés 12
2. Kulturális térségek 13
3. Európa elrablása 13
4. Európa „két pillére" 15
I. ÓKOR
1. „Egy törzsből származnak az istenek és a halandók"
(Hésziodosz: Munkák és napok)
AZ ANTIK GÖRÖG VALLÁS 17
1. Mítosz és kultusz 17
2. Az Olümposz lakói 17
3. A „ szentélyüzem" 19
4. „Az athéni istennő közös ünnepe" 20
5. A Föld köldöke 20
6. Az olümpiai játékok 21
2. „Ismerd meg önmagadat!" (Felirat a delphoi jósdában)
A FILOZÓFIAI GONDOLKODÁS KEZDETEI 23
1. A csodálkozó ember 23
2. A kezdet kezdetei 24
3. „Ki a legbölcsebb?" 24
4. Mesterek és iskolák 25
4.1. Idealisták 25
4.2. Peripatetikusok 26
4.3. Epikureisták 27
4.4. Sztoikusok 28
3. „Minden vízbe mártott test..." (Arkhimédész törvénye)
ANTIK GÖRÖG TERMÉSZETTUDOMÁNYOK 29
1. A görög tudomány keleti forrásai 29
2. Thalésztől Arkhimédészig 29
3. A csillagok tudománya 31
4. „A Föld körüljárása" 32
5. Az élők világa 3 2
6. A hellénisztikus tudomány központjai 33
"Hogy legyek első mindig, a többi fölé kimagasló"
(Homérosz: Iliász)
AZ ANTIK GÖRÖG NEVELÉSESZMÉNY 35
1. A gimnázium bölcsei 35
2. Az athéni nevelés rendszere 35
3. A verseny szelleme 38
4. Az athéni ephébia 38
5. Spárta szigora 39
5. „Mert szeretjük a szépet..." (Periklész szavai Thuküdidésznél)
KÉPZŐMŰVÉSZETEK AZ ANTIK GÖRÖGORSZÁGBAN 41
1. A görög templom mint műkincsraktár 41
2. Megrendelők, építtetők 42
3. A művészek eszmei és anyagi értékelése 43
4. Daidalosz utódai 44
5. „Föld, víz és tűz;/ 44
6. Egy kis esztétika 45
6. „Róma népének ti hoztatok fényt..." (Horatius: Százados ének)
VALLÁSI ÉLET AZ ÓKORI RÓMÁBAN 47
1. Róma istenei 47
2. Zeuszból Juppiter 48
3. Istenek és emberek 49
4. Religio és res publica 50
5. Barbár istenek Rómában 51
6. A császárkultusz 51
7. „Durva legyőzőjén győzött a levert Görögország" (Horatius: Levelek)
A RÓMAI KULTÚRA SAJÁTOSSÁGAI 53
1. A görög műveltség térhódítása 53
2. Az antik Róma tudománya 53
3. A római jog 55
4. Hadsereg és romanizáció 57
5. Pannónia műveltsége 57
8. „A művészet hosszú, az élet rövid" (Latin közmondás)
A RÓMAI MŰVÉSZET 59
1. A római művészet általános jellemzői 59
2. Építészet 60
3. Szobrászat 61
4. Festészet 62
5. „Kisművészetek" 63
6. A magánházak művészete: Pompeji tanulsága 63
9. „Halljad. Izrael!" (Mózes ötödik könyve)
A ZSIDÓ VALLÁS GYÖKEREI 65
1. Ábrahám fiai 65
2. Ábrahám, Izsák és Jákob Istene 65
3. „Jeruzsálem, te szépen épült" 66
4. Az Úr prófétái 67
5. „Írd meg ezt emlékezetül..." 68
6. Diaszpóra és zsinagóga 69
7. Zsidógyűlölők és zsidóbarátok az ókorban 69
10. „Amit szem nem látott, fül nem hallott"
(Pál apostol első levele a korinthosziakhoz)
A KERESZTÉNYSÉG SZÜLETÉSE 71
1. A názáreti Jézus 71
2. Az Egyház létrejötte, neve, terjedése 72
3. „Oroszlánok elé a keresztényeket!" 73
4. Egyház a föld alatt 74
5. „E jelben győzni fogsz!" 74
6. Üldözöttekből üldözők 75
I. ÖSSZEFOGLALÁS 77
II. KÖZÉPKOR
1. „Ország, hatalom és dicsőség" (Máté evangéliuma)
A KATOLIKUS EGYHÁZ A KÖZÉPKORBAN 71
1. Egyházállam - államegyház 79
2. Pápaság és hatalom 80
3. „Kámzsás bajnokok" 81
4. Egyházszervezés a középkori Magyarországon 83
2. „Kiknek fegyvert ad hírt, nevet" (Francia keresztes ének)
A KÖZÉPKORI LOVAGI KULTÚRA 85
1. Az első lovagok 85
2. „Krisztus katonái" 86
3. Johanniták, templomosok, teuton lovagok 87
4. Udvari lovagok 88
5. A lovagi torna 88
6. Lovagvilág Magyarországon 89
3. „Ha tökéletes akarsz lenni" (Lukács evangéliuma)
ERETNEKEK ÉS HITÚJÍTÓK A KÖZÉPKORBAN 91
1. Eretnekség és ortodoxia 91
2. Késő ókori eretnekségek 91
3. Bogumilok és katharok 92
4. Vissza a Bibliához 93
5. Valdensek és lollardok 94
6. A katolikus egyház „ellenintézkedései" 95
4. „Minden fény, csupa fény" (Paulosz Szilentiariosz)
A BIZÁNCI BIRODALOM 97
1. Büzantiontól Konstantin városáig 97
2. A bizánci kultúra három összetevője 98
3. Képrombolók és képtisztelők 99
4. Művelődés és tudomány 100
5. „Minden, amit látsz, bámulatos" 101
6. Bizánc bukása 102
5. „Allah nevében!" (Korán)
AZ ARAB KULTÚRA HATÁSA A KÖZÉPKORI EURÓPÁBAN 103
1. Arabok az iszlám előtt 103
2. Mohamed és az iszlám kezdetei 103
3. Az Ábrahám-vallás 104
4. Az iszlám hódítás 105
5. A görög tudomány közvetítése 106
6. Az iszlám tudomány Európa nyugati felében 107
6. „Világgá űznek, hajszolnak minket" (Selomo ibn Gabiről)
A ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN 109
1. A nyugat-európai zsidóság a korai középkorban 109
2. Szomorú sorsforduló 109
3. Zsidók Hispániában 110
4. Konvertiták és inkvizítorok 112
5. Zsidó filozófia és tudomány a középkorban 112
6. Zsidók a középkori Magyarországon 113
7. „A sok könyvek írásának nincs vége" (Prédikátor könyve)
LATIN NYELVŰ ÍRÁSBELISÉG ÉS KÖNYVKULTÚRA 115
1. A viaszostábláktól a kódexekig 115
2. „Három ujj ír, az egész test fárad" 116
3. Latin írás a középkorban 117
4. A kolostori könyvtár 118
5. Könyv és könyvtár a középkori Magyarországon 118
8. „Nem az iskolának, hanem az életnek" (Latin közmondás)
OKTATÁS-NEVELÉS A KÖZÉPKORBAN 121
1. A klasszikus örökség 121
2. „Hét szabad művészet" 122
3. Alcuin iskolareformja 122
4. Kolostori, káptalani, plébániai és városi iskolák 123
5. Egyetemek külföldön és itthon 125
9. „Mint bölcs építőmester, fundamentumot vetettem"
(Pál apostol első levele a korínthosziakhoz)
TUDOMÁNY ÉS TECHNIKA A KÖZÉPKORI NYUGAT-EURÓPÁBAN 127
1. Hit, tudás, tapasztalat 127
2. Arisztotelész és a skolasztika 127
3. Matematika és fizika 128
4. Az élővilág ismerete 129
5. A „hét mechanikus mesterség" 130
6. Technikai fejlődés az iparban és a mezőgazdaságban 131
10. „A művészet: Isten unokája" (Dante: Pokol)
MESTERSÉG ÉS MŰVÉSZET A KÖZÉPKORBAN 133
1. Barbárok a templomban 133
2. „Ne csinálj faragott képet!" 133
3. Cluny és a román stílus 134
4. Vissza az egyszerűséghez 135
5. Az udvar fénye 135
6. Gótika és skolasztika 136
7. Művészek és művészetek a középkorban 137
II. ÖSSZEFOGLALÁS 139
III. RENESZÁNSZ ÉS REFORMÁCIÓ
1. „Örülj, Firenze, oly nagy vagy te hirrel" (Dante)
A RENESZÁNSZ BÖLCSŐJE: ITÁLIA 141
1. Az itáliai városállamok felemelkedése 141
2. Firenze 142
3. „Szép hét halom, s ti százszorszent romok" 143
2. „Tudás és kellem, szellem és művészet" (Dante)
HUMANIZMUS ÉS RENESZÁNSZ 146
1. A reneszánsz és humanizmus fogalma 146
2. Kik azok a humanisták? 147
3. Az antik irodalom újrafelfedezése 148
4. Reneszánsz és kereszténység 149
5. Rotterdami Erasmus 150
3. „Megtanulod majd, s megmagyarázod a múlt tudományát"
(fanus Pannonius)
A HUMANISTA NEVELÉS-OKTATÁS 152
1. A humanista nevelés alapelvei 152
2. Egy olasz pedagógus Zsigmond udvarában 152
3. Guarino „játszóházában" 153
4. Mátyás pozsonyi egyeteme 154
5. Humanista „akadémiák" külföldön és itthon 155
6. A humanista nevelés válsága 156
4. „Ó, évszázad, ó, tudományok!"
(Ulrich von Hutten levele Willibald Pirckheimerhez)
A RENESZÁNSZ TUDOMÁNYOS FORRADALMA 158
1. A humanizmus szerepe a tudományok újjáéledésében 158
2. Egy magányos óriás 158
3. Az aranycsinálóktól a fémkohászokig 159
4. Az emberi test felfedezése 160
5. Az élő természet vizsgálata 161
6. Kopernikusz forradalma 162
5. „O, micsoda gyönyör a perspektíva!"
(Paolo Ucello szavai Giorgio Vasari életrajzában)
KÉPZŐMŰVÉSZETEK A RENESZÁNSZBAN 164
1. Mesterségből művészet 164
2. Mesterekből művészek 165
3. Az esztétika kialakulása 165
4. Építészet 166
5. Szobrászat 167
6. Festészet 168
6. „Érc, márvány és könyv nem hagy enyészni soha" (Antonio Bonfini)
MÁTYÁS UDVARA ÉS A MAGYARORSZÁGI RENESZÁNSZ 170
1. A reneszánsz kezdetei Magyarországon 170
2. Mátyás, Beatrix és a humanisták 170
3. „Érc" 172
4. „Márvány" 173
5. „Könyv" 174
6. A reneszánsz továbbélése Mátyás után 174
7. „Hajózni szükséges, élni nem!" (Latin szállóige)
EURÓPA ÉS A FÖLDRAJZI FELFEDEZÉSEK 176
1. János pap országától a kannibálokig 176
3. A távolsági hajózás technikai előfeltételei 177
4. Miért éppen az európaiak? 178
5. Rabszolgák és „vademberek" Európában 179
6. A magyarok és a felfedezések 179
8. „Isten legutolsó ajándéka" (Luther)
A KÖNYVNYOMTATÁS FELTALÁLÁSA 182
1. A papír megjelenése Európában 182
2. Gutenberg és a mozgatható betűk 183
3. Kódexek és „őskönyvek" 184
4. Hová tűnt az első magyarországi nyomda? 184
5. A nyomtatott könyv terjedése Magyarországon 186
6. A „Gutenberg-galaxis" 187
9. „Evangélium igéi zúgnak..." (Hans Sachs)
A REFORMÁCIÓ ESZMÉI 188
1. „ Mindnyájan husziták vagyunk..." 188
2. A wittenbergi hattyú 189
3. Sola scriptura 191
4. A reformáció irányzatai 191
5. A protestantizmus megjelenése Magyarországon 192
10. „Minden jó adomány felülről való" (Jakab apostol levele)
A REFORMÁCIÓ ÖRÖKSÉGE 194
1. Politikai pluralizmus és vallási tolerancia 194
2. „Németország tanítója" 195
3. Tudomány és reformáció 195
4. Kultúra, irodalom és művészetek 196
5. Kálvin Genfje 198
6. Hivatás és anyagi siker 198
III. ÖSSZEFOGLALÁS 200
AZ EMLÍTETT SZERZŐK ÉLETRAJZA 203
IDEGEN ÉS SZAKSZAVAK MAGYARÁZATA 229

SZÖVEGGYŰJTEMÉNY

I. 1. /AZ ANTIK GÖRÖG VALLÁS 7
I. 2. / A FILOZÓFIAI GONDOLKODÁS KEZDETEI 18
I. 3. /ANTIK GÖRÖG TERMÉSZETTUDOMÁNYOK 30
I. 4. / AZ ANTIK GÖRÖG NEVELÉSESZMÉNY 43
I. 5. / KÉPZŐMŰVÉSZETEK AZ ANTIK GÖRÖGORSZÁGBAN 52
I. 6. / VALLÁSI ÉLET AZ ÓKORI RÓMÁBAN 60
I. 7. / A RÓMAI KULTÚRA SAJÁTOSSÁGAI 69
I. 8. / A RÓMAI MŰVÉSZET 80
I. 9. / A ZSIDÓ VALLÁS GYÖKEREI 92
I.10. / A KERESZTÉNYSÉG SZÜLETÉSE 107
II.1. / A KATOLIKUS EGYHÁZ A KÖZÉPKORBAN 123
II. 2. / A KÖZÉPKORI LOVAGI KULTÚRA 135
II. 3. / ERETNEKEK ÉS HITÚJÍTÓK A KÖZÉPKORBAN 149
II. 4. / A BIZÁNCI BIRODALOM 157
II. 5. / AZ ARAB KULTÚRA HATÁSA A KÖZÉPKORI EURÓPÁBAN 164
II. 6. / A ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN 172
II. 7. / LATIN NYELVŰ ÍRÁSBELISÉG ÉS KÖNYVKULTÚRA 183
II. 8. / OKTATÁS-NEVELÉS A KÖZÉPKORBAN 194
II. 9. / TUDOMÁNY ÉS TECHNIKA A KÖZÉPKORI NYUGAT-EURÓPÁBAN 207
II.10. / MESTERSÉG ÉS MŰVÉSZET A KÖZÉPKORBAN 221
III.1. / A RENESZÁNSZ BÖLCSŐJE: ITÁLIA 233
III. 2. / HUMANIZMUS ÉS RENESZÁNSZ 242
III. 3. / A HUMANISTA NEVELÉS-OKTATÁS 253
III. 4. / A RENESZÁNSZ TUDOMÁNYOS FORRADALMA 261
III. 5. / KÉPZŐMŰVÉSZETEK A RENESZÁNSZBAN 271
III. 6. / MÁTYÁS UDVARA ÉS A MAGYARORSZÁGI RENESZÁNSZ 284
III. 7. / EURÓPA ÉS A FÖLDRAJZI FELFEDEZÉSEK 296
III. 8. / A KÖNYVNYOMTATÁS FELTALÁLÁSA 312
III. 9. / A REFORMÁCIÓ ESZMÉI 319
III.10. / A REFORMÁCIÓ ÖRÖKSÉGE 343
A KÖTETBEN ELŐFORDULÓ IDEGEN SZAVAK MAGYARÁZATA 354
A KÖTETBEN KÖZREADOTT SZEMELVÉNYEK FORDÍTÓI 364

Grüll Tibor

Grüll Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Grüll Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv