Előszó
Az 1960-as évben ünnepeljük nemzeti történelmünk legnagyobb sorsváltozásának, hazánk felszabadulásának 15-ik évfordulóját. 15 évvel ezelőtt a szovjet hadsereg meghozta népünk békéjét, szabadságát. Azóta dolgozó népünk élni tudott a szabadsággal, megalkotta népi demokratikus államrendünket, és magabiztosan halad a szocializmus építésének útján. 1945 óta alapvetően megváltozott az ország képe, lakóinak élete. Elért eredményeink méginkább aláhúzzák, mit jelent nekünk a felszabadulás, minden sikerünk, új boldog életünk forrása. Vasvári Pál, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc ifjú tudósa és hőse írja történelmi hitvallásban: "Fatörzsre van szükség, hogy abból ágak sarjadozzanak, ágakra van szükség, hogy azokból bimbók fejlődjenek, bimbókra van szükség, hogy virágok nyíljanak, s virágokra van szükség, hogy azokból gyümölcs teremjen. És ha a gyümölcs már megérlelődött, nincs többé szükség a bimbókra, az ágakra, a fatörzsre - mert mindezeknek magva a gyümölcsben foglaltatik -, de azért ki merné azt állítani, hogy még e fának törzse nőtt, míg ágai fejledeztek, míg virágai nyíltak; az mind felesleges, haszontalan korszak volt." - Így tekintsünk mi is vissza azokra az ágakra, azokra a bimbókra, melyekből mai életünk sarjadt. A proletárdiktatúra hatalmas eredményei bizonyítják, hogy a kommunisták vezette dolgozó magyar nép nagy utat tett meg. Nagyarányú az ország gazdasági és kulturális fejlődése. Népünk a szocializmust építi, de ennek az építésnek alapja a felszabadulás és az azt követő évek küzdelmei. A felszabadulás 15-ik évfordulóját éppen ezért nem csupán mint ünnepet az évfordulók sorában, hanem mint legnagyobb ünnepünket, mai életünk alapját kell a tanulóknak bemutatni. Ne korlátozzuk csupán egy megemlékezésre, egy napra, hanem tegyük egész évi nevelőmunkánk alapjává. A felszabadulás és az azt követő évek lázas építőmunkája a felnőtt generációnak még élő emlék, de a tanulóknak már: történelem. Tegyük eleven lelkesítő élménnyé a felszabadulást, hogy jelentősége teljes nagyságában bontakozzék ki a tanulók előtt, formálja jellemüket, segítse elő legnemesebb erkölcsi tulajdonság, a hazaszeretet, a proletár internacionalizmus érzésének kibontakozását.
E füzettel is segítséget kívánunk nyújtani a pedagógusoknak, különösen az osztályfőnököknek e szép feladathoz. Ez a füzet a felszabadulás történetének tárgyalásához kellő szempontokat tartalmaz, irodalmat ismertet a felkészüléshez, és kérdéscsoportonként az órákon felolvasható tudományos és szépirodalmi szemelvényeket javasol.
Vissza