| A kötet szerzői | 12 |
| Köszöntő | 15 |
| Előszó | 16 |
| Bevezető | 18 |
| A vállalkozásokra vonatkozó közösségi jogszabályok általában | 21 |
| Az Európai Unió vállalkozáspolitikájáról | 22 |
| Vállalkozások jogszabályi környezete | 23 |
| Az áruk és a szolgáltatások szabad áramlása | 25 |
| Jogharmonizáció az áruk szabad áramlása területén | 25 |
| A műszaki tartalmú jogalkotás az EU-ban és annak magyarországi harmonizálása | 26 |
| Az új megközelítésű irányelvek átvétellének és alkalmazásának helyzete Magyarországon | 32 |
| Külkereskedelmi hatósági eszközrendszer | 34 |
| Jogszabályi háttér | 34 |
| Harmonizált területek | 36 |
| Nem harmonizált területek | 50 |
| Különleges eljárások | 53 |
| Belkereskedelmi hatósági eszközrendszer | 55 |
| A belkereskedelemmel kapcsolatos alapfogalmak | 55 |
| A belső forgalmazásra vonatkozó jogszabályi környezet | 56 |
| A témával foglalkozó intézmények | 58 |
| A leggyakoribb problémák | 58 |
| Vámeljárások, vámszabályozás | 60 |
| Az EU általános vámelőírásai | 60 |
| Ügyfélregisztráció és ügyfélazonosítás | 61 |
| Vámeljárások | 62 |
| Gazdasági vámeljárások | 67 |
| A vámkezelés folyamata az árunyilatkozat-feldolgozó rendszer (CDPS) segítségével | 77 |
| TARIC | 80 |
| A vámkontingensek kezelése az Európai Unióban | 86 |
| A belső piaci informális vitarendezési mechanizmus - a SOLVIT | 91 |
| A SOLVIT célja | 91 |
| A SOLVIT-hálózat | 91 |
| A partnerszervezetek | 91 |
| Az eljárás | 92 |
| Néhány példa a SOLVIT által megoldott ügyekre | 92 |
| A tőke szabad mozgása | 96 |
| A tőke szabad áramlása a közösségi jogban | 96 |
| A tőkemozgások fő fajtái a közösségi jog alapján | 98 |
| A Római Szerződés alapján alkalmazható kivételek | 100 |
| A tőkemozgásokra vonatkozó magyar jogszabályi háttér | 101 |
| A csatlakozási tárgyalások és a tőke szabad áramlása | 102 |
| A személyek szabad mozgása | 106 |
| Alapfogalmak | 107 |
| A szabad mozgásra vonatkozó szabályok | 108 |
| Munkavállalás és vállalkozás | 111 |
| Letelepedés egyéni vállalkozóként | 113 |
| A nyugdíjasok és a diákok letelepedési joga | 114 |
| A diplomák és a szakképesítések kölcsönös elismerése | 114 |
| Miként vehetők igénybe a szociális juttatások? | 115 |
| A családtagok jogosultságai | 117 |
| A magyarok munkavállalási lehetőségei az EU tagállamaiban a csatlakozást követően | 118 |
| Magyar nyelvű szakkiadványok | 120 |
| Vállalati jog | 121 |
| Alapfogalmak | 121 |
| A letelepedés szabadsága | 121 |
| Az 1. nyilvánossági irányelv és a cégtörvény (az 1997. évi CXLV. törvény) | 123 |
| Elektronikus cégeljárás (a 2033. évi LXXXI. törvény) | 124 |
| A 2. tőkevédelmi irányelv és a társasági törvény (az 1997. évi CXLIV. törvény) | 125 |
| Szupranacionális társasági formák | 126 |
| A témával foglalkozó hazai intézmények | 130 |
| Ajánlott szakirodalom | 130 |
| Szellemi tulajdon | 131 |
| A szellemi tulajdonhoz kapcsolódó alapfogalmak | 131 |
| Jogszabályi környezet | 131 |
| A magyar vállalkozások és az EU-csatlakozás | 138 |
| A hazai intézményrendszer | 139 |
| Fontosabb szakkiadványok | 141 |
| Hasznos internetoldalak | 141 |
| Közbeszerzés | 142 |
| A közbeszerzési törvény szerkezete | 142 |
| A közbeszerzési eljárás menete | 143 |
| A közbeszerzési eljárás sikerességének kulcsa | 146 |
| A közbeszerzési törvény végrehajtási rendeletei | 148 |
| A közbeszerzési eljárásban induló kis- és középvállalkozások sikeres ajánlattételének feltételei | 149 |
| A kis- és középvállalkozás mint ajánlatkérő, avagy a támogatásból megvalósított közbeszerzések kérdése | 152 |
| Ajánlott szakirodalom | 155 |
| Tanúsítás | 156 |
| Terméktanúsítás | 156 |
| Irányítási rendszerek tanúsítása | 161 |
| Személyzettanúsítás | 166 |
| Szabványok | 170 |
| Alapfogalmak, fő működési elvek | 170 |
| A magyar szabványosítás európai integrációja | 174 |
| Részvételi lehetőség a hazai szabványosításban | 178 |
| Az intézmények elérhetőségei | 182 |
| Fogyasztóvédelem és piacfelügyelet | 184 |
| Fogyasztóvédelmi alapfogalmak | 185 |
| Szankciók a szabályok megsértőivel szemben | 188 |
| Jogszabályi környezet, a vállalkozások mozgástere | 189 |
| Az uniós és a magyar szabályozás összevetése | 193 |
| A leggyakoribb problémák a jogok érvényesítése során | 193 |
| A témával foglalkozó intézmények és azok elérhetősége | 194 |
| Kiadványok | 196 |
| Versenyszabályok az Európai Unióban, az állami támogatások tükrében | 197 |
| Alapfogalmak | 197 |
| A versenyszabályozás az EU-ban | 198 |
| A verseny jogszabályi keretei Magyarországon | 202 |
| A hazai támogatások rendszere | 203 |
| A kis- és középvállalkozások segítése | 208 |
| A közösségi szabályozás | 208 |
| Támogatási rendszer | 211 |
| Az Európai Unió támogatáspolitikája | 216 |
| Támogatás a strukturális alapokból | 216 |
| Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) | 217 |
| Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) | 218 |
| Környezetvédelmi és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) | 219 |
| Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) | 219 |
| Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) | 219 |
| Közös agrárpolitika | 228 |
| A mezőgazdasági termékek piacszabályozása | 228 |
| Vidékfejlesztési támogatás | 256 |
| Nemzeti támogatás az agrárszektorban | 258 |
| Hazánk EU-tagsága és a vállalkozásokat érintő adózási kötelezettségek változása | 260 |
| A költségvetési közösségi és nemzetállami jellemzői, az adózás helye és szerepe | 261 |
| Hazánk EU-tagsága és a vállalkozások adózási kötelezettségeinek módosulása | 264 |
| Néhány összegző tanács, tömören | 276 |
| A tájékozódást segítő irodalomjegyzék | 277 |
| Az általános forgalmi adóval kapcsolatos gyakorlati tudnivalók az európai uniós csatlakozást követően | 278 |
| Alapfogalmak | 278 |
| Adózási kötelezettségek az európai uniós csatlakozás után | 278 |
| Gyakorlati példák | 282 |
| Hazai intézmények | 285 |
| A témához kapcsolódó jogszabályok | 285 |
| Számvitel | 286 |
| A számvitel európai uniós szabályozása a nemzetközi fejlesztések tükrében | 286 |
| Egyes kiemelt témakörök szabályainak közelítése | 289 |
| Jogszabályi környezet | 293 |
| A témával foglalkozó hazai intézmények | 294 |
| Ajánlott szakirodalom | 294 |
| Statisztika | 295 |
| Instrastat | 295 |
| Nomenklatúrák és fontosabb fogalmak | 298 |
| A Statisztikai Hivatal elérhetőségei | 301 |
| Kiadványok | 305 |
| Statisztikai adatok | 305 |
| Szakképzés és felnőttképzés | 306 |
| Szakképzés | 306 |
| Felnőttek képzése | 308 |
| A szakképesítések kölcsönös elismerése | 309 |
| Nemzetközi integráció | 311 |
| Jogszabályi környezet | 313 |
| Internetcímek | 316 |
| Foglalkoztatás és szociális ügyek | 318 |
| Munkajog | 319 |
| Szociális párbeszéd | 320 |
| Esélyegyenlőség | 321 |
| Foglalkoztatáspolitika és az Európai Szociális Alap | 323 |
| Szociális biztonság | 324 |
| Népegészségügy | 325 |
| Munkahelyi biztonság | 326 |
| Ajánlott szakirodalom | 328 |
| Környezetvédelem | 329 |
| Alapfogalmak | 329 |
| A környezettudatos működés előnyei | 330 |
| Jogi és egyéb kényszerek Magyarországon és az EU-ban | 332 |
| Gyakorlati lépések | 334 |
| A vállalati környezetvédelmet segítő intézmények | 339 |
| A környezettudatos működést segítő útmutatók, adatbázisok | 340 |
| Kutatás, fejlesztés és innováció | 341 |
| Alapfogalmak | 342 |
| Jogszabályi környezet | 343 |
| Hazai intézmények | 343 |
| Gyakorlati példa | 344 |
| Magyar részvétel | 344 |
| Kiadványok, információs források | 346 |
| Projektek | 346 |
| A részvétel előnyei. Miért pályázzunk? | 347 |
| Vállalkozások részvétele a közösségi programokban | 348 |
| Leonardo da Vinci-program | 350 |
| Socrates II. program | 351 |
| Ifjúság 2000-2006 program | 353 |
| Az EU 6. kutatási, technológiafejelsztési és demonstrációs (KTF) keretprogramja | 354 |
| A KKV-k fejlesztését szolgáló programok | 360 |
| Intelligens Energia - Európa (IEE) Program | 362 |
| LIFE-program | 363 |
| Kultúra 2000 program | 364 |
| Az EU népegészségügyi akcióprogramja (2003-2008) | 364 |
| Javasolt irodalom | 366 |
| Pályázatkészítés, projektkidolgozás, projektmenedzsment | 367 |
| Alapszabályok pályázóknak | 367 |
| Jogszabályi környezet | 371 |
| Projektek a gyakorlatban | 372 |
| Praktikus információk | 379 |
| Lobbizás az Európai Unióban | 382 |
| A lobbizás - "europaizált" kiadásban | 382 |
| A lobbizás fő funkciója: információközvetítés | 384 |
| A lobbizás: szakma | 384 |
| Amire a lobbistának Brüsszelben különösen figyelnie kell | 386 |
| Lobbizás, de kinél? | 388 |
| Néhány további fontos szempont | 389 |
| Hasznos címek, források és kapcsolatok | 390 |
| A tudásalapú elektronikus gazdaság folyamatai és szereplői | 391 |
| Alapfogalmak | 391 |
| Az e-gazdaság mint növekedési forrás | 391 |
| Az internet használata és elterjedtsége | 392 |
| Az e-gazdaság folyamatai és szereplői | 394 |
| A hálózati gazdaság kialakulásának gátjai | 397 |
| A legfontosabb EU-programok, amelyekhez csatlakozhatunk | 399 |
| Az európai politika, az e-Europe célkitűzései | 401 |
| A felhasznált források jegyzéke, hasznos címek, részletes információk | 402 |
| Vállalkozói EU-tükör készítése és használata | 404 |
| Passzív szakasz | 405 |
| Aktív szakasz | 412 |
| Demonstráció | 418 |
| Üzleti partnerközvetítés, a kereskedelmi tevékenység elősegítése | 423 |
| A központi költségvetésből finanszírozott, kereskedelem-fejlesztést célzó pályázatok, programok | 423 |
| Üzleti partnerközvetítés | 425 |
| A KKV-k kereskedelmi tevékenységét elősegítő szervezetek | 426 |
| Dokumentumtárak, könyvtárak és egyéb információs források | 436 |
| Országgyűlési Könyvtár | 436 |
| Országos Mezőgazdasági Könyvtár és Dokumentációs Központ (OMgK) | 437 |
| KOPINT-DATORG Szakkönyvtár | 438 |
| Magyarországi Euro Info Központ (EIC) hálózat | 438 |
| Kereskedelmi és iparkamarák | 442 |
| Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány | 448 |
| Európai Tájékoztatási Központ (ETK) | 451 |
| Európai Dokumentációs Központok Magyarországon | 453 |
| EU Tájékoztatási szolgálat - www.meh.hu | 457 |
| Europe Direct - az Európai Bizottság szolgáltatása | 460 |
| Euro Info Service (EIS) | 460 |
| Az agrárkamarák címjegyzéke | 461 |
| A KSH megyei igazgatóságai | 465 |
| Tárgymutató | 470 |
| Kérdőív | 474 |