| Kedves Olvasó! | 7 |
| Az őskori elődök aktivitása és veszélyészlelete | 9 |
| Az aktiváció és aktivitás | 9 |
| Az előnyös, illetve káros helyzetek (vészhelyzet) feldolgozásának biológiai feltételei | 10 |
| A kultúra kezdeteinek kialakulása (előkultúra) és a gyermekgondozás | 17 |
| A gyermekvédelem rövid története | 26 |
| A felnőttek életkörülményei és gyermekfelfogásuk közötti összefüggés | 26 |
| Az elhagyott és "kitett" gyermekek helyzete az ókori népeknél | 29 |
| A szegénykedés keretében, a karitász segítségével megvalósuló gyermekvédelem | 34 |
| Gyermekvédelem alakulása a középkorban. Az emberiség nagy veszedelmei (járványok). A gyermekvédelem kezdete Magyarországon. A reneszánsz hatása | 36 |
| Az állami és karitatív intézmények együttműködése | 40 |
| Az állami dominanciájú, tanulásközpontú és szakmára felkészítő gyermekvédelem | 46 |
| A gyermekvédelem alapfogalmai és intézményei | 53 |
| A társadalom alavető érdeke | 53 |
| A család- és gyermekérdekek érvényesítése mint alapfunkció | 54 |
| Érdekegyeztetés, civil és állami szervezetek összefogása | 56 |
| A státusaggodalom csökkentése | 59 |
| A gyermeki jogokról | 59 |
| A szülői jogok és kötelességek | 60 |
| A gyermekvédelem területei és fogalma | 60 |
| A vizsgálati és kísérleti módszerekről | 84 |
| A tudománytan eredményeinek hasznosítása a gyermekvédelem | 84 |
| Az ember rendszerként történő belső működésének szintjei | 90 |
| A vizsgálati és kutatási módszerek csoportosítása | 93 |
| Néhány szempont az esettanulmány, a személyiségrajz és az egyéni fejlődési program készítéséhez | 117 |
| A gyermeki személyiség fejlődését meghatározó alapfeltételek | 130 |
| A gyermek fejlődését meghatározó feltételek | 131 |
| Az öröklött adottságok, diszpozíciók (értelmiek) | 131 |
| A tipológiai, diszpozicionális ismeretek szerepe a gyermekvédelmi nevelésben | 140 |
| A természeti, a szociokultúrális-pszichoszociális hatások | 148 |
| A gyermekek zavartalan fejlődéséhez szükséges anyagi, tárgyi feltételek. A személyes kötődés, érintés állandó jelzésváltás, a szeretet elvesztésétől való félelem, a bizalom, az örömteli tanulás | 152 |
| A nevelés legfontosabb színtere: a család | 159 |
| Házasodási szokások és a változó család | 167 |
| A gyermeki személyiség fejlődését meghatározó késztetések | 174 |
| Biológiai jellegű erőforrások | 174 |
| A természeti és pszichoszociális hatások késztetései | 177 |
| A személy értékrendje mint ambicionáló energia | 178 |
| A célrendszerbeli értékek mint dinamikák | 180 |
| Az érzelem és a motiváció mint indító jelenség | 181 |
| A pszichés trauma, a félelem és a szorongás | 188 |
| Az életminőség romlása | 188 |
| A pszichés trauma értelmezése | 191 |
| Félelem és szorongás | 194 |
| A szociokultúrális-pszichoszociális veszélyformák | 200 |
| A hatóságok által nyilvántartott veszélyeztetett kiskorúak Magyarországon (1990-es évek végén) | 200 |
| Gyakrabban előforduló veszélyformák: az antropogén veszélyek, házastársi és családi konfliktusok, a szülők alkoholizmusa, a durva bánásmód, az elhanyagolás, a szülői nevelési stílus, a válások hatása a gyermekre | 201 |
| A házasságkötések, a válások és a házasságon kívül élő (egyszülős) gyermekek aránya | 213 |
| A bűnözés hatása a gyermekekre | 218 |
| A köznapi-mindennapi élet tapasztalataival kapcsolatos ellentmondások szocializációs hatása | 225 |
| Személyiségzavarok gyermek- és ifjúkorban | 230 |
| A személyiségzavarok néhány általánosabb sajátossága | 230 |
| A regresszív, agresszív és erkölcsi tünetcsoport szerinti felosztás | 232 |
| Mentális betegségek csoportosítása | 232 |
| Gyermekkori betegségek csoportosítása | 232 |
| A gyermekkori személyiségzavarok csoportosítása | 236 |
| Retardáció és regresszió | 236 |
| Gyakrabban előforduló viselkedési életvezetési és beilleszkedési (disszociális) zavarok | 240 |
| A pszichoszomatikus reakciók és zavarok értelmezése | 251 |
| Gyermekvédelem és nevelés | 259 |
| Az érett, egészséges felnőtt személyiség mint emberkép | 259 |
| A gyermekvédelem nevelési hatóköre | 261 |
| A módszerek csoportosítása | 265 |
| Megállapodás az együttélési szabályokban | 265 |
| A humanisztikus pszichológia hatása a nevelési módszerekre | 266 |
| Megerősíteni, visszaadni a biztonságot nyújtó otthon élményét | 271 |
| A gyermek fontos lételeme az öröm | 277 |
| A nevelési módszereket megvalósító személyek metakommunikációs jelei. A jelek kölcsönös leolvasni tudása | 285 |
| Reális helyzet- és önértékelési képesség. Megfelelő kompetenciatudat | 289 |
| Néhány személyiségfejlesztési módszerről | 291 |
| Gyakorlatok nevelési helyzetek megoldásához | 297 |
| Irodalomjegyzék | 306 |
| Név és tárgymutató | 310 |