| Bevezetés | 13 |
| A szerző megjegyzése | 16 |
| Az iskolafóbiáról | 19 |
| Iskolakerülésről van-e szó? | 19 |
| Az iskolafóbia típusai | 20 |
| Az iskolafóbia szempontjából fontos három korcsoport | 21 |
| Szorongásos hajlamra mutató jelek gyermekeknél | 21 |
| Az iskolafóbia tünetei | 22 |
| Hogyan alakul ki az iskolafóbia? | 23 |
| A kezeletlen iskolafóbia veszélyei | 24 |
| Speciális iskolák autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekeknek | 25 |
| A tünetek mögött álló okok azonosítása | 26 |
| Milyen egyéb okai lehetnek annak, hogy a gyermek nem hajlandó iskolába menni? | 29 |
| Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek | 30 |
| A krónikus fáradtság szindrómában szenvedő gyermekek | 32 |
| Próbáljuk megérteni az iskolafóbiás gyermeket! | 34 |
| Konklúzió | 40 |
| Szorongásos zavarok | 43 |
| A szorongó gyermek | 44 |
| Fóbiák | 45 |
| Agorafóbia | 45 |
| Szociális fóbia | 46 |
| Körülírt vagy meghatározott fóbiák | 47 |
| Pánikrohamok | 48 |
| Mi válthatja ki a pánikrohamot? | 49 |
| Pánikzavar | 51 |
| Pánikzavar és szeparációs szorongás | 52 |
| Generalizált szorongásos zavar | 53 |
| Obszesszív-kompulzív zavar | 54 |
| Poszttraumás stressz zavar | 55 |
| Depresszió | 57 |
| Ágybavizelés | 58 |
| A szorongás és a pánik kezelése | 59 |
| Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek szorongása | 60 |
| A szorongás kezelése az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekeknél | 63 |
| Konklúzió | 64 |
| Bántás, bántalmazás | 67 |
| Mi számít bántalmazásnak? | 67 |
| A bántalmazás okai és következményei | 68 |
| Miért kezdi egy gyermek bántani a társait? | 69 |
| Hogyan válik valaki áldozattá? | 70 |
| A bántalmazás lehetséges hatásai | 70 |
| Vannak olyan gyerekek, akiknek az a sorsuk, hogy bántsák őket? | 71 |
| Hogyan védekezhet a gyermek a bántalmazás ellen? | 71 |
| Miért kell a másokat bántó gyerekeket megfékezni? | 72 |
| Miért szorulnak a másokat bántalmazók is segítségre? | 73 |
| A bántalmazás hatása a testi és a lelki egészségre | 73 |
| Miért romlik az áldozatok egészsége? | 76 |
| Miért romlik a társaikat bántalmazó gyermekek egészsége? | 76 |
| Miből jöhet rá a felnőtt, hogy a gyermeket bántják a társai? | 77 |
| Hogyan segíthetünk, ha gyermekünket kiközösítik? | 79 |
| Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek bántalmazása | 80 |
| A bántalmazás megelőzése | 80 |
| Konklúzió | 82 |
| Szeparációs szorongás | 83 |
| Szeparációs szorongásra utaló jelek | 83 |
| A kezeletlen szeparációs szorongás veszélyei | 85 |
| Hogyan csökkenthető a szeparációs szorongás kialakulásának veszélye? | 85 |
| Óvoda és általános iskola | 86 |
| Felső tagozat vagy nyolcosztályos gimnázium | 95 |
| Költözés, iskolaváltás, új barátok | 98 |
| Visszatérés hosszú szünet vagy betegség után | 98 |
| Haláleset | 99 |
| Kistestvér születése | 100 |
| Traumatikus élmények | 100 |
| Családtag súlyos betegsége | 102 |
| Veszekedés, szétköltözés, válás | 102 |
| Családon belüli erőszak | 103 |
| Konklúzió | 103 |
| A szociális fóbia | 105 |
| A szociális fóbia és a szégyenlőség | 106 |
| A szociális fóbiával és a szégyenlőséggel kapcsolatos elméletek | 107 |
| Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek szociális fóbiája | 108 |
| A szociális fóbia kialakulása | 108 |
| Ha a gyermeknek nincsenek barátai | 109 |
| Ha a gyermek népszerűtlen vagy ügyetlen | 111 |
| A tanulással kapcsolatos kudarcélmények | 113 |
| Szelektív mutizmus | 115 |
| A szelektív mutizmus kialalkulása | 117 |
| A szelektív mutizmus diagnózisa | 117 |
| A szelektív mutizmus kezelése | 118 |
| A gyermek társas helyzetekben mutatott önbizalmának fejlesztése | 120 |
| A gyermek szociális kompetenciájának fejlesztése | 120 |
| A gyermek önbizalmának növelése | 125 |
| A szégyenlőség legyőzése, új barátságok kialakítása | 130 |
| A magány leküzdése | 133 |
| Idősebb gyermekek szociális fóbiája | 134 |
| Idősebb gyermekek szociális fóbiájának kezelése | 136 |
| Konklúzió | 150 |
| A gyermek szorongásának kezelése | 151 |
| Ne legyünk részei a gyermek problémájának! | 151 |
| Hogyan csökkenthetjük a gyermek szorongását? | 154 |
| Konklúzió | 168 |
| A súlyosan szorongó gyermek | 171 |
| A megfelelő szakember megtalálása | 172 |
| Gyermekpszichiáterek | 173 |
| Gyermekpszichológusok | 173 |
| Szociális munkások | 174 |
| A szorongásos zavarok kezelése | 174 |
| Kognitív viselkedésterápia | 174 |
| Kognitív terápia | 176 |
| Viselkedésterápia | 184 |
| Deszenzitizálás | 187 |
| Kiegészítő lehetőségek | 192 |
| Családterápia | 193 |
| A szorongásos zavarok gyógyszeres kezelése | 197 |
| Antidepresszánsok | 198 |
| Benzodiazepinek | 200 |
| Megfelelő-e az iskola? | 201 |
| Otthoni képzés | 201 |
| Konklúzió | 202 |
| A gyermek elengedése | 205 |
| Mennyi figyelmet igényel a gyermek? | 205 |
| Állítsuk feladatok elé a gyermeket! | 206 |
| Az osztálykirándulás | 207 |
| A támogatás fokozatos csökkentése | 208 |
| A magányos és unatkozó gyermek | 208 |
| Meghívás egy buliba | 209 |
| Ha a gyermek mindenből kimarad | 210 |
| Szakkörök | 210 |
| Megküzdés a traumákkal | 210 |
| Konklúzió | 211 |
| Ha a gyermek visszaesik | 213 |
| Javasolt reakciók, cselekvésminták | 213 |
| Mire érdemes figyelni? | 215 |
| Vegyük figyelembe a gyermek életkorát! | 215 |
| Nem járult-e hozzá a szülő is a probléma kiújulásához? | 217 |
| Éreztessük a gyermekkel, hogy nincs egyedül! | 217 |
| Tanuljunk meg nevetni a félelmek abszurditásán! | 218 |
| Konklúzió | 219 |
| A szorongó gyermek | 221 |
| További lehetőségek | 222 |