| Előszó | 3 |
| Bevezetés | 5 |
| Általános rész | 7 |
| A gyógytestnevelés kialakulása | 7 |
| A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben | 7 |
| Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai | 10 |
| A gyógytestnevelés helyzete Európában | 13 |
| Gyógytestnevelés Magyarországon | 14 |
| Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései | 16 |
| Az iskolai gyógytestnevelés fogalma | 16 |
| A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében | 16 |
| Az iskolai gyógytestnevelés részterületei | 17 |
| A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel | 19 |
| A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet | 22 |
| Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői | 25 |
| A gyógytestnevelésre beosztott gyermek | 25 |
| A gyógytestnevelő tanár | 26 |
| A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése | 27 |
| A tanterv | 27 |
| A gyógytestnevelési tanmenet | 28 |
| A gyógytestnevelési óra | 31 |
| Egyéni és házifeladat-gyakorlatok | 42 |
| Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai | 42 |
| Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok | 44 |
| Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak | 47 |
| Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra | 49 |
| Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben | 51 |
| Az edzés fogalma a gyógytestnevelésben | 51 |
| A szív és a keringési rendszer edzése | 52 |
| Erőfejlesztés | 54 |
| A köredzés (circuit-tréning) | 56 |
| A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei | 56 |
| A légzési gyakorlatok | 60 |
| A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása | 60 |
| A légzéstechnikai hibák kijavítása | 61 |
| A visszatartott légzés és a préselés kérdése | 65 |
| A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása | 67 |
| Relaxációs eljárások, az autogén tréning | 71 |
| A relaxáció | 71 |
| Az autogén tréning | 72 |
| Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben | 77 |
| A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása | 78 |
| A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata | 82 |
| A jóga-gyakorlatok értékelése | 83 |
| Úszás és vízi gyakorlatok | 86 |
| A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai | 87 |
| A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok | 91 |
| A tartó- és mozgatórendszer zavarainak gyógytestnevelése | 95 |
| A testtartás elváltozásai | 95 |
| A testtartás fogalma | 95 |
| A helyes testtartás | 97 |
| Tartási formák | 98 |
| Helytelen testtartások | 99 |
| Kontraktúrák oldása - mobilizálás | 103 |
| A mellkasi deformitások | 105 |
| A mellkasi deformitások patológiája | 105 |
| A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok | 107 |
| A lapos hát | 116 |
| A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok | 117 |
| A kifózis | 121 |
| A domború hát | 121 |
| Fokozott kifolordotikus hát | 123 |
| Alsó háti és ágyéki kifózis | 123 |
| A kifóskoliózis | 124 |
| A Scheuermann-féle kifózis | 124 |
| A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok | 125 |
| A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok | 127 |
| Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok | 130 |
| Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz | 130 |
| A lordózis | 132 |
| A lordózis kialakulása | 132 |
| A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai | 133 |
| A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete | 139 |
| A skoliózis | 146 |
| A skoliózis kialakulása | 146 |
| A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok | 153 |
| A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete | 164 |
| A csípőficam | 170 |
| A veleszületett csípőficam | 170 |
| A csípőficamot javító gyakorlatok | 173 |
| A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete | 180 |
| A lábboltozat-süllyedés | 187 |
| A lábboltozat-süllyedés kialakulása | 187 |
| A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok | 189 |
| A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok | 192 |
| A gyógytestnevelés alkalmazása belgyógyászati és egyéb betegségek esetében | 195 |
| A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése | 195 |
| A szívbetegségek patológiája | 195 |
| A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere | 199 |
| A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése | 210 |
| Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban | 211 |
| A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése | 212 |
| A neurózisok | 212 |
| A mozgásanyag összeállításának szempontjai | 213 |
| Módszertani szempontok | 214 |
| A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése | 217 |
| A hipertónia | 217 |
| Módszertani szempontok | 219 |
| Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése | 224 |
| Az elhízás okai | 224 |
| A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei | 226 |
| Módszertani szempontok | 229 |
| Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok | 235 |
| Az asztmás tanulók gyógytestnevelése | 237 |
| Az asthma bronchiale | 237 |
| Az asztmás tanulók mozgásanyaga | 241 |
| Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete | 245 |
| Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbek részére | 250 |
| Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése | 255 |
| Az aszténiás alkat | 255 |
| Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása | 257 |
| Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete | 264 |
| Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban | 269 |
| A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban | 271 |
| A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése | 279 |
| A csökkentlátó gyermek | 279 |
| A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga | 281 |
| Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez | 287 |
| Módszertani szempontok | 289 |
| Könnyített testnevelési foglalkozások | 291 |
| A könnyített testnevelésre beosztott tanulók | 291 |
| A könnyített testnevelési foglalkozások mozgásanyaga | 294 |
| Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára | 299 |
| A könnyített testnevelési foglalkozások tervezete | 302 |
| Gyógytestnevelési tanterv és utasítás (Melléklet) | 307 |
| Irodalom | 341 |