| Előszó az első kiadáshoz | 13 |
| Előszó a második kiadáshoz | 15 |
| Bevezetés | 17 |
| ÁLTALÁNOS RÉSZ | 19 |
| A gyógytestnevelés kialakulása | 19 |
| A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben | 19 |
| Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai | 23 |
| A gyógytestnevelés helyzete Európában | 25 |
| Gyógytestnevelés Magyarországon | 27 |
| Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései | 29 |
| Az iskolai gyógytestnevelés fogalma | 29 |
| A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében | 29 |
| Az iskolai gyógytestnevelés részterületei | 31 |
| A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel | 32 |
| A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet | 36 |
| Mit értünk rehabilitáción? | 39 |
| Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői | 40 |
| A gyógytestnevelésre beosztott gyermek | 40 |
| A gyógytestnevelő tanár | 41 |
| A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése | 42 |
| A gyógytestnevelési tanterv | 42 |
| A gyógytestnevelési tanterv felépítése | 42 |
| A gyógytestnevelési tanmenet | 43 |
| A gyógytestnevelési tanmenet elkészítése | 44 |
| A gyógytestnevelési óra | 48 |
| Egyéni és házifeladat-gyakorlatok | 59 |
| Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai | 59 |
| Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok | 61 |
| Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak | 64 |
| Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra | 66 |
| Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben | 68 |
| Az edzés értelmezése a gyógytestnevelésben | 70 |
| Az állóképesség fejlesztése a gyógytestnevelésben | 70 |
| Erőfejlesztés a gyógytestnevelésben | 72 |
| A köredzés alkalmazása | 75 |
| A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei | 76 |
| A légzési gyakorlatok | 79 |
| A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása | 79 |
| A légzéstechnikai hibák kijavítása | 80 |
| A visszatartott légzés és a préselés kérdése | 85 |
| A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása | 87 |
| Relaxációs eljárások, az autogén tréning | 91 |
| A relaxáció | 91 |
| Az autogén tréning | 92 |
| Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben | 97 |
| A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása | 98 |
| A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata | 102 |
| A jóga-gyakorlatok értékelése | 103 |
| Úszás és vízi gyakorlatok | 106 |
| A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai | 107 |
| A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok | 111 |
| TARTÓ- ÉS MOZGATÓRENDSZER ZAVARAINAK GYÓGYTESTNEVELÉSE | 115 |
| A testtartás elváltozásai | 115 |
| A testtartás fogalma | 115 |
| A helyes testtartás | 117 |
| Tartási formák | 118 |
| Helytelen testtartások | 119 |
| Kontraktúrák oldása - mobilizálás | 124 |
| A ferdenyak (torticollis) | 126 |
| A ferdenyak gyógytestnevelése | 126 |
| A lapocka magas állása (Sprengel-féle deformitás) | 127 |
| A mellkasi deformitások | 128 |
| A mellkasi deformitások patológiája | 128 |
| A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok | 130 |
| A lapos hát | 139 |
| A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok | 140 |
| A kifózis | 144 |
| A domború hát | 144 |
| Fokozott kifolordotikus hát | 146 |
| Alsó háti és ágyéki kifózis | 146 |
| A kifoskoliózis | 147 |
| A Scheuermann-féle kifózis | 147 |
| A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok | 149 |
| A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok | 151 |
| Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok | 153 |
| Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz | 153 |
| A lordózis | 155 |
| A lordózis kialakulása | 155 |
| A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai | 157 |
| A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete | 161 |
| A skoliózis | 168 |
| A skoliózis kialakulása | 168 |
| A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok | 175 |
| A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete | 186 |
| A csípőficam | 192 |
| A veleszületett csípőficam | 192 |
| A csípőficamot javító gyakorlatok | 195 |
| A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete | 202 |
| Legg-Calve-Perthes-kór | 208 |
| Serdülőkori combfejelcsúszás | 209 |
| A lábboltozat-süllyedés | 211 |
| A lábboltozat-süllyedés kialakulása | 211 |
| A térd és a lábszár-elváltozásai | 213 |
| A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok | 215 |
| A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok | 219 |
| A GYÓGYTESTNEVELÉS ALKALMAZÁSA BELGYÓGYÁSZATI ÉS EGYÉB BETEGSÉGEK ESETÉBEN | 221 |
| A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése | 221 |
| A szívbetegségek patológiája | 221 |
| A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere | 226 |
| A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése | 237 |
| Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban | 238 |
| A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése | 239 |
| A neurózisok | 239 |
| A mozgásanyag összeállításának szempontjai | 241 |
| Módszertani szempontok | 241 |
| A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése | 245 |
| A hipertónia | 245 |
| Módszertani szempontok | 247 |
| Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése | 252 |
| Az elhízás okai | 252 |
| A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei | 256 |
| Módszertani szempontok | 259 |
| Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok | 265 |
| Az asztmás tanulók gyógytestnevelése | 267 |
| A asthma bronchiale | 267 |
| Az asztmás tanulók mozgásanyaga | 271 |
| Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete | 275 |
| Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbik részére | 280 |
| Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése | 285 |
| Az aszténiás alkat | 285 |
| Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása | 287 |
| Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete | 294 |
| Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban | 299 |
| A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban | 301 |
| A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése | 309 |
| A csökkentlátó gyermek | 309 |
| A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga | 311 |
| Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez | 317 |
| Módszertani szempontok | 319 |
| Gyógytestnevelés sérülés utáni állapotban | 321 |
| Általános módszertani szempontok sérülés utáni állapotban | 322 |
| Könnyített testnevelési foglalkozások | 323 |
| A könnyített testnevelés célja és feladatai | 323 |
| A könnyített testnevelés megszervezése | 324 |
| A csoportalakítás szempontjai a könnyített testnevelésben | 325 |
| A könnyített testnevelés eszközei és módszerei | 325 |
| Tanítás a könnyített testnevelési csoportban | 327 |
| A könnyített testnevelés tanítása a testnevelése órán | 327 |
| Tanmenetkészítés a könnyített testnevelésben | 328 |
| A könnyített testnevelési óra | 329 |
| Példák a könnyített testnevelési foglalkozások anyagához | 330 |
| Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára | 335 |
| Mozgásfeladatok a könnyített testnevelési foglalkozások tervezéséhez | 338 |
| A GYÓGYTESTNEVELÉS GIMNÁZIUMI ÉS SZAKKÖZÉPISKOLAI NEVELÉSI ÉS OKTATÁSI TERVE (Melléklet) | 343 |
| Irodalom | 365 |