1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógytestnevelés

Szerző
Lektor

Kiadó: Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 369 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-253-394-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvünk második kiadása tartalmazza mindazt, ami eddig elméletben és gyakorlatban helyesnek bizonyult. Kiegészült olyan anyagrészekkel, amelyek az eltelt idő alatt az orvostudomány és a... Tovább

Előszó

Tankönyvünk második kiadása tartalmazza mindazt, ami eddig elméletben és gyakorlatban helyesnek bizonyult. Kiegészült olyan anyagrészekkel, amelyek az eltelt idő alatt az orvostudomány és a gyakorlat területén előremutatnak, segítik a jobb, eredményesebb munkát és a haladást.
Alapos és mindenre kiterjedő vizsgálatok folytak a tanuló ifjúság körében. Ezek felhívják a figyelmet olyan mozgásszervi elváltozásokra, amelyek a helyesen vezetett testnevelés és gyógytestnevelés munkájával megelőzhetők. Az elváltozások azonban legtöbbször javíthatók, ha időben, avatott és hozzáértő tanár foglalkozásaira kerülhetnek a fiatalok. Döntő szempont a megelőzés és az, hogy a rászoruló fiatal minél előbb kerüljön a számára megfelelő javító-gyógyító foglalkozásokra. Ez egyben rámutat arra a felelősségre is, amellyel a testnevelő és gyógytestnevelő tanárnak hivatására fel kell készülnie.
A főiskolák és egyetemek a tanulmányi időszak alatt a tudomány alapjait, a szakma területének aktuális helyzetét tárják fel és adják át hallgatóiknak. Mindez megteremti a pálya indításának lehetőségeit, de egyben arra is rávilágít, hogy nincs befejezett stúdium. Tovább kell keresni, kutatni, meg kell találni azokat a társtudományokat, amelyek az eredményes haladást segítik. Nincs ez másképpen sem a testnevelőtanár-képzésben, sem a gyógytestnevelés területén. A fejlődés állandó, a gyógytestnevelés kapcsolódik a testnevelés és sport egyéb területeihez, hiszen a javító munka ezek mozgáskultúráját használja fel célszerűen, az adott elváltozásnak megfelelően. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz 13
Előszó a második kiadáshoz 15
Bevezetés 17
ÁLTALÁNOS RÉSZ 19
A gyógytestnevelés kialakulása 19
A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben 19
Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai 23
A gyógytestnevelés helyzete Európában 25
Gyógytestnevelés Magyarországon 27
Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései 29
Az iskolai gyógytestnevelés fogalma 29
A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében 29
Az iskolai gyógytestnevelés részterületei 31
A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel 32
A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet 36
Mit értünk rehabilitáción? 39
Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői 40
A gyógytestnevelésre beosztott gyermek 40
A gyógytestnevelő tanár 41
A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése 42
A gyógytestnevelési tanterv 42
A gyógytestnevelési tanterv felépítése 42
A gyógytestnevelési tanmenet 43
A gyógytestnevelési tanmenet elkészítése 44
A tanmenetkészítés előmunkálatai 44
A tanítási anyag kiválasztása 46
A kiválasztott anyag felbontása és elrendezése 47
A gyógytestnevelési óra 48
A gyógytestnevelési óra feladata általában 48
A testnevelési órák jellege - óratípusok 49
A gyógytestnevelési órák tartalma és szerkezete 49
A gyógytestnevelési óra feladata, anyaga és felépítése mozgásszervi elváltozások esetén 50
A gyógytestnevelési óra feladata, anyaga és felépítése belgyógyászati és egyéb elváltozások esetén 53
A gyógytestnevelési óra tervezése 55
A gyógytestnevelési óra vázlata 56
Egyéni és házifeladat-gyakorlatok 59
Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai 59
Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok 61
Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak 64
Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra 66
Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben 68
Az edzés értelmezése a gyógytestnevelésben 68
Az állóképesség fejlesztése a gyógytestnevelésben 70
Erőfejlesztés a gyógytestnevelésben 72
Erőfejlesztő módszereink 73
Erőgyakorlatok és a préselés 74
Az erőfejlesztés egyéb szempontjai a gyógytestnevelésben 74
A köredzés alkalmazása 75
A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei 76
Az egyéni terhelés elve 76
A fokozódó terhelés elve 76
Az önálló, tudatos munkára nevelés elve 76
A rendszeresség elve 77
A gazdaságos mozgásmód kialakításának elve 77
A testmozgások megszerettetése 77
A pszichikai edzés 77
A légzési gyakorlatok 79
A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása 79
A légzéstechnikai hibák kijavítása 80
Hiányos rekeszlégzés 80
Paradox légzés 81
Elégtelen kilégzés 81
Elégtelen belégzés 82
Szájon keresztül végzett légzés 82
Helytelen légzésritmus 83
Célszerűtlen frekvencia 84
Egyéb légzési hibák 84
A visszatartott légzés és a préselés kérdése 85
A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása 87
Relaxációs eljárások, az autogén tréning 91
A relaxáció 91
Az autogén tréning 92
Az autogén tréning eredete 92
A Schultz-féle autogén tréning alapgyakorlatai 93
Módszertani szempontok a gyakorláshoz 94
A szöveg szerkezete és tartalma 94
Az autogén tréning fiziológiai alapjai 95
Az autogén tréning alkalmazása a pszichoterápiában 96
Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben 97
A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása 98
Felmérő gyakorlatok 98
Rávezető és előkészítő gyakorlatok 98
összekapcsolás légzési gyakorlatokkal 99
Zenei aláfestéssel és zenére végzett relaxációs gyakorlatok 99
A gyakorlatok helye a gyógytestnevelési óra szerkezetében 100
A gyakorlatok vezetésének technikája 100
A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata 102
A jóga-gyakorlatok értékelése 103
Úszás és vízi gyakorlatok 106
A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai 107
A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok 111
TARTÓ- ÉS MOZGATÓRENDSZER ZAVARAINAK GYÓGYTESTNEVELÉSE 115
A testtartás elváltozásai 115
A testtartás fogalma 115
A helyes testtartás 117
Tartási formák 118
Aktív, feszes tartás 118
Laza vagy pihenőtartás 118
Szokásos (habituális) tartás 118
Helytelen testtartások 119
Kontraktúrák oldása - mobilizálás 124
A ferdenyak (torticollis) 126
A ferdenyak gyógytestnevelése 126
A lapocka magas állása (Sprengel-féle deformitás) 127
A mellkas deformitások 128
A mellkasi deformitások patológiája 128
A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok 130
Gyakorlatok a helyes légzés beidegzésére, a mozgás és a légzés kapcsolására 130
Mellkas- és törzsmozgások. A légzés szabályozása 133
A mély hátizomzat és a mellizmok foglalkoztatása, mellkastágító mozgások 135
A lapos hát 139
A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok 140
A kifózis 144
A domború hát 144
Fokozott kifolordotikus hát 146
Alsó háti és ágyéki kifózis 146
A kifoskoliózis 147
A Scheuermann-féle kifózis 147
A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok 149
Mélyhátizom-erősítő gyakorlatok 149
A felületes hátizmokat erősítő gyakorlatok 149
Összetett hátizom-erősítő gyakorlatok 150
Hasizom-erősítő gyakorlatok 150
A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok 151
Passzív törzsfeszítő gyakorlatok 151
Aktív törzsfeszítő gyakorlatok 152
Kifolordózis esetén alkalmazott gyakorlatok, kényszerítő helyzetek a „lordotizálás" megakadályozására 152
Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok 153
A mély hátizmok erősítése az ágyéki szakaszon 153
A csípőhorpaszizmot erősítő gyakorlatok 153
Lordotizáló gyakorlatok 153
Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz 153
A lordózis 155
A lordózis kialakulása 165
A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai 157
A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete 161
A bevezető rész mozgásanyaga 161
A fő rész mozgásanyaga 163
A befejező rész mozgásanyaga 166
A skoliózis 168
A skoliózis kialakulása 16®
A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok 175
A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete 186
A bevezető rész mozgásanyaga 186
A fő rész mozgásanyaga 188
A befejező rész mozgásanyaga 191
A csípőficam 192
A veleszületett csípőficam 192
A csípőficamot javító gyakorlatok 195
A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete 202
A bevezető rész mozgásanyaga 202
A fő rész mozgásanyaga 204
A befejező rész mozgásanyaga 208
Legg-Calve-Perthes-kór 208
Serdülőkori combfejelcsúszás 209
A lábboltozat-süllyedés 211
A lábboltozat-süllyedés kialakulása 211
Bokasüllyedés (pes planovalgus) 212
Harántboltozat-süllyedés (pes transverso-planus) 213
A térd és a lábszár elváltozásai 213
X láb (genu valgum) 213
0 láb (genu varum) 214
„Kardvádli" (genu recurvátum) 214
Schlatter-Osgood-féle betegség 214
Világrahozott dongaláb (pes varus congenitus) 215
A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok 215
Gyakorlatok a talpboltozat, a lábfej és a lábszár erősítésére 216
A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok 219
A GYÓGYTESTNEVELÉS ALKALMAZÁSA BELGYÓGYÁSZATI ÉS EGYÉB BETEGSÉGEK ESETÉBEN 221
A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése 221
A szívbetegségek patológiája 221
Szerzett vítiumok 222
Veleszületett vítiumok és a szív fejlődési rendellenességei 222
A vítium hatása a szívre 223
A dekompenzáció mechanizmusa és tünetei 224
A szívelégtelenség tünetei 225
A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere 220
A tanulók állapotának megismerése - az orvos és a tanár együttműködése 226
A terhelés differenciálása a csoporton belül 229
A mozgásanyag kiválasztásának szempontjai 231
A terhelés mértéke és jellege 235
A szívbeteg tanulók számára káros gyakorlatok és testhelyzetek 23G
A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése 237
Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban 238
A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése 239
A neurózisok 239
A mozgásanyag összeállításának szempontjai 241
Módszertani szempontok 241
A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése 245
A hipertónia 245
Módszertani szempontok 247
Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése 252
Az elhízás okai 252
Az elhízás hatása a mozgatórendszerre 255
Az elhízás hatása a keringési és a légzési rendszerre 255
A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei 256
Módszertani szempontok 259
A mozgatórendszer állapotának javítása 259
Általános és speciális izomerősítő gyakorlatok 262
A szív és a keringési rendszer edzése 263
A légzési rendszer működésének javítása 263
Kedvező pszichés hatások kiváltása 263
Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok 265
Az asztmás tanulók gyógytestnevelése 267
Az asthma bronchiale 267
Az asztmás tanulók mozgásanyaga 271
Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete 275
A bevezető rész mozgásanyaga 275
A fő rész mozgásanyaga 277
A befejező rész mozgásanyaga 279
Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbek részére 280
A bevezető rész mozgásanyaga 280
A fő rész mozgásanyaga 282
A befejező rész mozgásanyaga 284
Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése 285
Az aszténiás alkat 285
Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása 287
Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete 294
A bevezető rész mozgásanyaga 294
A fő rész mozgásanyaga 296
A befejező rész mozgásanyaga 297
Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban 299
A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban 301
A bevezető rész mozgásanyaga 301
A fő rész mozgásanyaga 304
A befejező rész mozgásanyaga 307
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése 309
A csökkentlátó gyermek 309
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga 311
Látásnevelési feladatok 312
Egyéb speciális mozgásfeladatok 317
Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez 317
Módszertani szempontok 319
Gyógytestnevelés sérülés utáni állapotban 321
Általános módszertani szempontok sérülés utáni állapotban 322
Könnyített testnevelési foglalkozások 323
A könnyített testnevelés célja és feladatai 323
A könnyített testnevelés megszervezése 324
A csoportalakítás szempontjai a könnyített testnevelésben 325
A könnyített testnevelés eszközei és módszerei 325
Tanítás a könnyített testnevelési csoportban 327
A könnyített testnevelés tanítása a testnevelési órán 327
Tanmenet készítés a könnyített testnevelésben 327
A könnyített testnevelési óra 329
A könnyített testnevelési óra feladata általában 329
Az órák jellege, típusai 329
A könnyített testnevelési órák szerkezete 329
Példák a könnyített testnevelési foglalkozások anyagához 330
Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára 335
Mozgásfeladatok a könnyített testnevelési foglalkozások tervezéséhez 338
A bevezető rész mozgásanyaga 338
A fő rész mozgásanyaga 340
A befejező rész mozgásanyaga 341
A GYÓGYTESTNEVELÉS GIMNÁZIUMI ÉS SZAKKÖZÉPISKOLAI NEVELÉSI ÉS OKTATÁSI TERVE (MELLÉKLET) 343
Irodalom 365
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv