A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Megelőzés és együttműködés

Helyi önkormányzati Know-how program/A díjhátralék-probléma megoldási lehetőségei helyi szinten

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Pontes Kft.
Kiadás helye: Nagykovácsi
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 221 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-03-9051-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv minden nagyobb magyar önkormányzatnál előforduló problémával, a díjhátralékossággal foglalkozik. A városoknak szembe kell nézniük azzal a kihívással, hogy - a kilencvenes évek közepéig... Tovább

Előszó

Ez a könyv minden nagyobb magyar önkormányzatnál előforduló problémával, a díjhátralékossággal foglalkozik. A városoknak szembe kell nézniük azzal a kihívással, hogy - a kilencvenes évek közepéig lezajló piaci reformok következtében - a jelentősen megnövekedett lakhatási, fűtési és más közüzemi költségek megfizetése a lakosság szegény és lecsúszó rétegei számára nehézséget okoz. Ezek a gondok a települési önkormányzatokat kétféle minőségükben is érintik: egyrészt mint a szolgáltatószervezetek tulajdonosait, másrészt mint a szociális támogatásokért felelős szervezeteket. Egyensúlyozniuk kell a szociális érzékenység és az üzleti szempontok között, valamint különbséget kell tenniük a támogatásra szoruló szegények és a helytelen személyes gazdálkodás között.
A könyv azoknak az önkormányzatoknak a gyakorlati tapasztalataira épül, amelyek már kidolgoztak, kipróbáltak, működtetnek valamilyen - ha nem is kiforrott és jól bevált - megoldást a probléma kezelésére. A példák elemzése, továbbgondolása és a fejlesztési lehetőségek áttekintése hasznos lehet a többi, hasonló gondokkal küzdő önkormányzat számára. A Know-how Alap célja, hogy segítséget nyújtson a helyi önkormányzatoknak a társadalmi lecsúszásból fakadó problémák megoldásához, és ezért készséggel támogatta a kötet szerzőinek munkáját. Gratulálok nekik a könyv elkészítéséhez, és elismerésemet fejezem ki a benne szereplő gondok enyhítése érdekében tett erőfeszítéseikért. Külön hálás vagyok Nyíregyháza megyei jogú város polgármesterének, akinek kezdeményezésére ez a munka elindult. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezető 11
1. A díjhátralék-probléma szociálpolitikai nézőpontból 15
1.1. A díjhátralék tényei 15
1.2. A probléma gyökerei - országosan 17
1.2.1. A díjhátralék-növekedés okai 17
1.2.2. Egy vizsgálat tanulságai 18
1.3. Szereplők és érdekek 22
1.4. Hátralékos stratégiák 24
1.1. melléklet. A lakossági közüzemi eladósodás kezelésének „budapesti modellje" 30
1. Áttekintés 30
2. Számításba vehető főbb tendenciák 31
3. A szereplők részvételére vonatkozó fő számítások lehetséges menete 33
4. A „budapesti modell" egyes moduljai 35
4.1. A közüzemi díjkompenzáció 35
4.2. A hátralékkiegyenlítő támogatás 38
4.3. A krízistámogatás 39
4.4. Rendeletalkotás, közreműködő szakemberek, lakáscsereprogram 40
1.2. melléklet. Hátralékkezelés Szombathelyen 42
1. Helyzetkép, előzmények 42
2. Differenciált adósságkezelés 45
3. Együttműködés 47
4. Megoldási lehetőségek 51
1.3. melléklet. A díjhátralékos háztartások helyzete Nyíregyházán 57
1. Lakáspolitika Nyíregyházán 57
2. 1998-as helyzetkép 58
3. A díjhátralék kezelésének intézményei Nyíregyházán 62
3.1. Lakásfenntartási támogatás 62
3.2. A RÉS Közalapítvány 63
4. Az erőforrások számbavétele 66
2. Szolgáltatószervezetek irányítása
2.1. A díjhátralékok hatása a szolgáltatók működésére, pénzügyeire 70
2.1.1. A díjhátralékok hatása a szolgáltatók gazdasági eredményére, a pénzügyi hiány 70
2.1.2. A díjhátralékok hatása a szolgáltatók likviditási egyensúlyára 74
2.1.3. A díjhátralékok hatása a szolgáltatók fejlesztéseire 78
2.2. Felelősségi viszonyok a jogszabályok szerint 78
2.2.1. A távhőellátás szabályai 82
2.2.2. A vízellátás és szennyvízkezelés speciális szabályai 85
2.2.3. A hulladékgazdálkodás speciális szabályai 88
2.3. Az önkormányzati befolyásolás lehetőségei 89
2.3.1. A hatékonyság javítása versenyhelyzet létrehozásával 89
2.3.2. Teljesítménymérés 94
2.4. A gazdasági társaságok irányítási módszerei: információáramlás, ellenőrzés 95
2.4.1. Az információáramlás fontossága 100
2.4.2. A gazdasági társaságok ellenőrző szervei, ellenőrzési megoldásai 105
2.5. Díjképzés 109
2.6. Díjbeszedés 109
2.6.1. Belső díjbeszedő egység 110
2.6.2. Külső díjbeszedő szervezet foglalkoztatása 110
2.6.3. Díjbeszedés társasházakból 110
2.7. A társaságok számára előnyös támogatási megoldás 112
2.7.1. Támogatások, kedvezmények és mértékeik 112
2.7.2. Adózási vonatkozások 115
2.1. melléklet. A likviditási helyzetet leíró mutatók 117
2.2. melléklet. A vagyon- és tőkestruktúra, a hatékonyság és a jövedelmezőség
egyes fontosabb mutatói 119
3. Jogi kérdések a díjhátralékossággal kapcsolatban 119
3.1. A zálogjog alapjai 119
Gyakorlati kérdések 129
3.2. Az elidegenítési és a terhelési tilalom jogi tartalma 129
Gyakorlati kérdések 131
3.3. A közüzemi szerződések jogi szabályai 131
3.3.1. Fogalmak 131
3.3.2. Villamosenergia-szolgáltatás 133
3.3.3. Gázszolgáltatás 135
3.3.4. Távhőszolgáltatás 137
3.3.5. Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvízelvezetés 138
3.4. A szerződéskötési kötelezettségtől a szerződés felmondásáig 139
3.4.1. Szerződéskötési kötelezettség, a szerződéskötés megtagadása 139
3.4.2. A szolgáltatás megtagadása, szüneteltetése, korlátozása 140
3.4.3. A szerződés felmondása 141
Gyakorlati kérdések 143
3.1. melléklet. Budapest főváros kerületi önkormányzatainak rendelettervezete 145
3.2. melléklet. Nyíregyháza megyei jogú város rendeletei 150
A lakhatással kapcsolatos adósságterhek enyhítéséről 150
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásokról, valamint
a természetben nyújtott szociális ellátásokról 156
3.3. melléklet. Tatabánya megyei jogú város rendelete 162
Környezettanulmány (közüzemi díjhátralékkal rendelkezők számára) 162
A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási feltételeik megőrzéséről 165
4. Lakáshitel-tartozás 169
4.1. A lakáshitelek fő típusai 169
4.1.1. Régi feltételű lakáshitelek 169
4.1.2. Az 1989-1993. közötti időszakban nyújtott lakáshitelek 171
4.1.3. Az 1994. január 1-jét követően nyújtott lakáshitelek 173
4.2. A törlesztési problémát kiváltó tényezők 175
4.2.1. A hátralék okai a régi lakáshitelek esetében 175
4.2.2. A hátralék okai az 1989-1993. évi feltételű lakáshitelek esetében 176
4.2.3. A hátralék okai az 1994. évi lakáshitelek esetében 177
4.3. Banki intézkedések 178
4.3.1. Felszólítások a hátralék rendezésére 178
4.3.2. A kölcsönszerződés felmondása és következményei 179
4.3.3. A bírósági behajtási eljárás megindítása 179
4.3.4. A végrehajtási eljárás megindítása 181
4.3.5. Az OTP Bank Rt. követelésbehajtó leányvállalatai 182
4.4. A hátrányos helyzetű adósok esetében alkalmazható megoldások 182
4.4.1. A kormányzati adósságkezelési program hatása az adósok helyzetére 183
4.4.2. Az adósságkezelési program 187
4.4.3. Az OTP Bank Rt. által vállalt tartozásátütemezés 188
4.1. melléklet. Az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt. hirdetménye
a lakáshitelek átütemezéséről 190
4.2. melléklet. Az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt.
megállapodástervezete a kapcsolódó kormányrendeletek végrehajtására 191
5. Döntési kérdések a díjhátralék-probléma önkormányzati kezelése során 195
5.1. A probléma nagyságrendje - mérés, információgyűjtés 195
5.2. Döntési lehetőségek - dilemmák 195
5.2.1. Konfliktus vagy érdekkiegyenlítés 196
5.2.2. Kényszerítés és/vagy támogatás 198
5.2.3. Prevenció és/vagy korrekció 199
5.2.4. A támogatás finanszírozása 199
5.2.5. A támogatás mértéke 200
5.2.7. A támogatandók köre 202
5.2.8. Területi és időbeli hatály 203
3. Egy programszerű megoldás 203
melléklet. Az együttműködő tervezés mint a helyi problémamegoldás és konfliktus-megelőzés eszköze 207
1. Konfliktus és alku 207
2. Mi a kooperatív tervezés? 210
3. Miért hasznos a kooperatív tervezés? 211
4. A kooperatív tervezés lehetőségei a díjhátralék-probléma kezelésében 213
melléklet. Adósságkezelési tanácsadás Nyíregyházán 216
1. Előzmények 216
2. Az adósságkezelő tanácsadó iroda tevékenysége 217
2.1. Az iroda létrehozása 217
2.2. Személyi feltételek, a működés rendje, szolgáltatások 218
2.3. Adósságrendezés 218
2.4. Utógondozás 219
2.5. A célcsoport 219
2.6. Az iroda feladatai 220
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv