A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A tanulói személyiség megismerése

Főiskolai jegyzet és feladatgyűjtemény

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Élmény '94 Bt.
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím: Pszichológia a pedagógusképzésben
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8636-22-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Sorozatunk negyedik kötete a nevelőtevékenység feladataira felkészítés elméletéhez és gyakorlatához nyújt segítséget azzal, hogy a személyiség megismerésére majd differenciált fejlesztésére alkalmas képességeket fejleszt. könyv elsősorban „A tanulói személyiség megismerése" kurzushoz készült, melynek célja olyan vizsgálati eljárások bemutatása, melyek lehetővé teszik a tanulók megismerését és egy összetettebb személyiségkép kialakításával differenciált fejlesztésüket.
A könyv első részében olvasható személyiséglélektani alapismeretek nyújtják azt a minimálisan szükséges elméleti hátteret, melyek a gyakorlatok elvégzéséhez és megfelelő értelmezéséhez szükségesek. Ezt a fejezetet követő fogalomkiemelések az összetett elméleti anyag megértését, könnyebb tanulhatóságát segítik. A személyiség megismerésének metodológiai és metodikai kérdéseivel foglalkozó fejezetek a módszertani kultúra fejlesztését szolgálják. Külön rész foglalkozik a beszélgetéssel és az interjúval, azokkal a... Tovább

Fülszöveg

Sorozatunk negyedik kötete a nevelőtevékenység feladataira felkészítés elméletéhez és gyakorlatához nyújt segítséget azzal, hogy a személyiség megismerésére majd differenciált fejlesztésére alkalmas képességeket fejleszt. könyv elsősorban „A tanulói személyiség megismerése" kurzushoz készült, melynek célja olyan vizsgálati eljárások bemutatása, melyek lehetővé teszik a tanulók megismerését és egy összetettebb személyiségkép kialakításával differenciált fejlesztésüket.
A könyv első részében olvasható személyiséglélektani alapismeretek nyújtják azt a minimálisan szükséges elméleti hátteret, melyek a gyakorlatok elvégzéséhez és megfelelő értelmezéséhez szükségesek. Ezt a fejezetet követő fogalomkiemelések az összetett elméleti anyag megértését, könnyebb tanulhatóságát segítik. A személyiség megismerésének metodológiai és metodikai kérdéseivel foglalkozó fejezetek a módszertani kultúra fejlesztését szolgálják. Külön rész foglalkozik a beszélgetéssel és az interjúval, azokkal a módszerekkel, melyeket leggyakrabban alkalmazunk a pedagógusi munkában. Az itt szereplő „empátia labor" feladat elvégzése mindenki számára ajánlott, mielőtt a konkrét vizsgálati eljárásokat alkalmazná. A Feladatgyűjtemény olyan módszereket mutat be, melyek alkalmazása a pedagógus kompetenciahatárait nem lépik túl. A két záró fejezet közül a személyiségrajz vázlata a begyűjtött információk rendszerezéséhez, értékeléséhez nyújt segítséget. A statisztikai eljárások alapjait bemutató rész a társadalomtudományokban használatos mennyiségi elemzési módszerekből ad ízelítőt, segítve az empirikus pedagógiai-pszichológiai vizsgálatok elvégzését. Ez különösen azoknak lehet hasznos, akik szakdolgozatukat, TDK dolgozatukat ilyen témában készítik.
Végül kérjük minden olvasónktól, hogy véleményét, ötleteit juttassa el a szerkesztőhöz (schmercz@nyf.hu). hogy azokat egy esetleges későbbi kiadásban figyelembe tudjuk venni. Vissza

Tartalom

MILYENNEK LÁTJUK AZ EMBERT? 7
A személyiségfogalom a pszichológiában. A „személyiség" terminus eredete 7
A személyiségfogalom meghatározása és a meghatározás értelmezése 9
A személyiségelméletek csoportosítása 13
1. Típustanok vagy tipológiák 14
Hippokratész (és Galenosz) temperamentumtipológiája 15
Pavlov tipológiája 17
Kretschmer testalkat-tipológiája 19
Jung személyiségtipológiája 21
Vonáselméletek. Eysenck tipológiája 25
2. Dinamikus elméletek: 31
Freud pszichoanalitikus elmélete 31
Rogers személyiségelmélete 38
FOGALOMKIEMELÉSEK 41
A TANULÓI SZEMÉLYISÉG MEGISMERÉSÉNEK METODOLÓGIAI KÉRDÉSEI 45
A megismerés néhány alapelve 45
1. Belső és külső feltételrendszer 47
2. Képességek 47
3. Irányultság 48
4. Jellem 48
A tanulói személyiség megismerésének színterei 49
A tanulók megismerésének módszerei 50
A SZEMÉLYISÉG MEGISMERÉSÉNEK MÓDSZEREI 51
A személypercepció 52
1. Centrális és perifériális tulajdonságok 53
2. Ellentmondás-mentességre törekvés 54
3. Az első benyomás fontossága 54
4. Kategorizálás (beskatulyázás) 55
5. Sztereotipizálás 55
6. Előítéletek 55
7. Attribúciós sémák 56
8. Projekción alapuló észlelés 57
A tudományos megismerés 59
1. Megfigyelés 61
2. Exploráció (feltárás) 61
3. Személyiségtesztek 63
4. Kísérlet 65
A BESZÉLGETÉS, AZ INTERJÚ 67
Az interjú 68
Az interjú szakaszai 70
1. Előkészítés 70
2. Indítás 70
3. Kikérdezés 71
4. Szerepcsere 71
5. Lezárás 71
Empátia labor az interjúhelyzet gyakorlására 71
FELADATGYŰJTEMÉNY 75
Ismerkedés a tanulóval 78
Egy tanuló megfigyelése 80
Az egyén helye a csoportban 82
Egy tanuló társas helyzete az osztályban 83
A társakkal kapcsolatos magatartás jellemzői 86
A nehezen nevelhető tanuló helye az osztályban 88
A család nevelési stílusának vizsgálata 90
A szülő viselkedésének észlelése 92
"A mi családunk" 93
Hogyan él a mi családunk? 95
A jutalmazás és büntetés minősítése 95
A jutalmazás és büntetés megítélése 98
Külső - belső kontroll attitűd vizsgálata 100
Boldogság- és szomorúságforrások 103
Az anyagi értékekre vonatkozó vélemény és viselkedés jellemzői 104
általános iskolások gyermekképe 105
A bizalmi szerepet betöltő személy különböző életkorban. 106
A példakép vizsgálata 107
Az egyén értékrendje 108
Egy tanuló értékrendszerének vizsgálata 110
Az erkölcsi ítéletek jellemzői 112
Általános iskolások önértékelése 113
Jellemzés, önjellemzés 114
A tanulók önjellemzésének sajátosságai 115
A felnőtt-szerep tanulása 116
Az életcél vizsgálata 118
7-8. osztályos tanuló pályaválasztási érettsége 119
A figyelemkoncentráció vizsgálata 120
Az emlékezet vizsgálata I. 122
Az emlékezet vizsgálata II. 123
Az érdeklődés vizsgálata 124
KÉPZELŐERŐ VIZSGÁLATA 125
A gondolkodás fogalmi szintjének vizsgálata 126
Oksági összefüggések vizsgálata 127
A megfigyelőképesség vizsgálata 128
A kommunikációs képességek vizsgálata 129
Egyéni tanulás megfigyelése és elemzése 130
A tanulás motivációja 131
Általános iskolai tanulók véleménye az osztályozásról 132
Az önálló tanulás technikája 133
Az eredményes tanulás tárgyi feltételei az iskolában 134
Személyiségrajz elkészítése 135
FELDOLGOZÓ MÓDSZEREK 137
Alapfogalmak 137
1. Nominális adatok 137
2. Ordinális adatok 138
3. Numerikus adatok 138
Példák statisztikai eljárások alkalmazására a tanulói személyiség megismerése során 139
1. Lineáris regresszióelemzés 139
2. Adatredukció látens változók képzésével 144
Klaszteranalízis 145
Faktoranalízis 148
A példákban szereplő adatállomány pontosabb jellemzői 156
NÉV-ÉS TÁRGYMUTATÓ 157
FELHASZNÁLT IRODALOM 161
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv